HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Chiligryta?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/17 :  15:27:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Hörde på radion (p4 tror det var programmet Vaken, mitt i natten var det iallafall) om en tjej som pratade sig varm för Chili.
Av någon märklig anledning så blev jag sugen på att laga en "riktig" Chiligryta.
Det är väldigt sällan jag blir sugen på att laga mat inomhus ska ni veta

Tips, råd och recept mottages tacksamt



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2013/04/17 :  17:02:00  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag brukar göra chili på högrev med en burk öl i, kokas i minst 3 timmar = orgasm.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2013/04/17 :  17:46:12  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Det bästa är gott nog:http://www.hornfeldt.se/chili

Jag har gjort den några gånger.
Men Chilifrukterna variera mkt i styrka,
från gång till annan,så styrkan vet man aldrig riktigt
hur den blir.
Den viktigaste Chilifrukten som måste vara med är Anchopepparfrukterna,de stora torkade rödbruna,
de övriga tar man vad man får tag i.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2013/04/17 17:53:25
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2013/04/17 :  20:17:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Högrev, några paket bacon, ett par vitlökar, 3-4 flaskor öl, en rejäl skvätt cola och en hiskelig massa chili (varav en del ska vara chipotle). Koka 4 timmar i järngryta.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2013/04/17 :  22:17:30  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Här är ett annat lite enklare recept än det som ligger på hornfeldt.se, framför allt går det åt mindre tequila. :)

http://www.romrom.se/akta-chili-recept-pa-varldens-basta-chili

Jag har använt receptet några gånger och det blir riktigt god chilli! Ancho- och chipotlechillin är viktigast och guacamole, tortillachips och majs de viktigaste tillbehören! Se till att ha gott om tid på dig vid tillagning, för mig brukar det ta 5-6 timmar för köttet att koka sönder och få rätt konsistens.

Lycka till!

/Roger
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/04/18 :  19:05:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Några tillägg till vad som redan sagts:
* en tryckkokare reducerar koktiden till < 1 timma, men du missar lite av den genuina känslan och extra tillskottet järn det ger att göra (tomatbaserad) gryta i just gjutjärnsgryta
* det går utmärkt att göra detta i gjutjärnsgryta även ute på grillen eller ännu bättre i elden! Har för mig att detta är "the real deal" och att rätten mår bra av lite sotrök, eld som sveper förbi maten, med mera!

Det är stor skillnad på paprikapulver och rökt dito.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/04/19 :  20:30:42  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jag har själv blivit såld på chili för en två år sedan, och gjorde då chilin som jari länkar till ovan rätt mycket. Efter nån sväng så började jag dock själv experimentera på ganska friskt, och har kommit fram till följande recept, som jag tycker är det bästa jag hittils smakat (Bönorna går att skippa om man ej vill ha det):

1700 g högrev
300 g extrarökt sidfläsk (gärna varmrökt)
2 st gula lökar, skalad och finhackade
5 st stora/normalstora vitlöksklyftor, skalade och hackade
5 msk tomatpuré
1,5 msk spiskummin
1 msk koriander
1-2 msk oregano, torkad
1 msk chilipulver (ica)
1 msk new mexico red chilipulver
50-80cl sötare ale, ex belhaven wee heavy. (lager fungerar också)
250 g Cannellinibönor (en burk)
250 g Borlottibönor (en burk)
2st tärningar oxbuljong

1,5st chipotle chili
1st guajillo chili
1st Mulato Chili
2st ancho chili
1st Pasilla Chili
2st Cascabel Chili

0,5-1st Färsk habanero (Tillsätts efter ~1h kok, för att justera hettan, 0,5st blev perfekt för mig)

1. Dela samtliga torkade chilifrukter och kärna ur dem. Lägg dem i en djup skål och fyll på med kokande vatten från vattenkokaren så det täcker chilin. Låt stå under lock minst 15min, rör om någon gång under tiden. Häll av vattnet till ny bunke men spara det - mosa sedan chilin med en gaffel till en sörja.
2. Tärna och bryn köttet i stekpanna och för sedan över till en stor gryta.
3. Bryn snabbt lök, vitlök och sidfläsk och tillsätt det i grytan.
4. Tillsätt buljongtärningar, mosad chili, tomatpuré, kakao, kryddor och häll sedan över minst 50cl av ölen samt chilivattnet, ta inte allt chilivatten om du är osäker på styrkan. (jag kör allt)
5. Låt sjuda under lock minst 3-5 timmar. Beroende om du vill ha tjockare chili eller mer vätska reder man man mjöl eller tillsätter mer öl.
6. Häll bönor i ett durkslag, skölj. Vänd ner bönorna i grytan.
7. Servera med ex surdegsbröd och guacamole efter några minuter.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2013/04/19 20:31:49
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/04/19 :  20:35:46  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Chilifrukterna hittar du på http://www.chilliesontheweb.co.uk/ där rekommenderas att köpa The Mexican Dried Chilli Pack, då får du även med riktigt grym oregano samt new mexico red chili-pulver.
Oreganon fungerar dock nästan bara till långkok, då den i andra grytor smakar åt helvete för mycket! och kör man den, så bör man hålla sig till lägre nivån, medans om man kör ex santa maria så får man köra ganska mycket!

Lycka till med koket :-)

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2013/04/19 :  20:42:50  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Lite info om chilifrukter:
http://www.chilihead.se/

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/04/20 :  22:18:59  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Årets bästa tråd!

Jag trodde jag kunde chili..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2013/04/21 :  05:01:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Å gud, hungern...!

Nå, eftersom vi nog mest är män i vuxen ålder på det här forat kan jag avslöja att en lyckad chili kan vara den bokstavliga skillnaden mellan celibat och heta nätter med en långbent tösabit... Kort och gott: Fuska inte med chilirecepten! Chipotle och låååååååång koktid är de hemliga ingredienserna. Inga krossade tomater, inga svennebanankryddblandningar, bara kött, öl och chili.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2013/04/21 :  16:38:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Årets bästa tråd!


Håller med, vilken guldgruva av inspirerande variationer på chili. Här ska prövas.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2013/04/22 :  09:12:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vet inte om det nämnts men ett par bitar mörk choklad är gott att ha i.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2022/09/30 :  12:26:52  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Nu puttrar en "Hornfeldts" på spisen.
Men det spelas ingen Hank Williams,
utan Tom Waits får stå för musiken.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2562 Posts

Posted - 2022/09/30 :  15:27:26  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har för första gången odlat egen chili.
Bägge plantorna har vuxit upp t taket från fönsterbrädan.
Ja har inte hunnit m å göra nån gryta då den röda chilin e så god så ja kekar den rakt av från plantan.
Den e väldigt stark så man får sej ett chili rus av den.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2022/09/30 :  16:04:38  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Grabben har ett par krukor "Hot lemon" på altanen.
Det åkte med ett par av dom,styrkan skall vara
30000 scoville,det kändes som rätt starka,
när jag provsmakade.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000