HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Win 7 32-bitars låter bättre än Win 7 64-bitars.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/05/25 :  19:19:51  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Nu blev jag väl idiotförklarad direkt..

Men så är det. Hemma hos mig, i mitt system, på min dator.

Längre redogörelse kommer.

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/05/25 :  21:06:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack CH. Jag har funderat över det här och ställde nog en fråga för några månader sedan, men då handlade det nog om WIN8.

Hahaha, ja jag säger då det. Det här med datoruppspelning verkar vara lika svårt som vinyl. Man kan alltid testa en inställning till...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/05/27 :  00:32:40  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Så, hur kom jag fram till denna slutsats...

Jo, jag hade nyss byggt ihop en HTPC baserad på AMD's A10-5800K cpu, Asrock m-atx moderkort, 120GB SSD, 8GB minne, Lynx TwoB m.m.
När det var dags att installera os så var det enda jag hade tillgängligt för stunden, Windows 7 32-bit. Det kändes ju lite b då 64-bitars närmast är standard idag. Men jag lade alltså in 32-bitars.

Så har det spelat ett tag, och riktigt bra dessutom. Musik har blivit kul igen, efter en lång tids svacka. Långa lyssningspass varje dag. Tack Caveman för det..

Men häromdagen fick jag för mig att uppgradera. Ny installation, men då med 64-bitars. Så som det ska vara. Trodde jag.

Började spela mina kända spår. Hmm. Jaha. Det låter väl fortfarande bra. Kommer på att jag glömt diska. Gör det. Sätter mig o lyssnar igen. Mera hmm. Huvudvärk på g. Tar en treo. Stänger av.

Utan att riktigt kunna peka på vad det är så lät det annorlunda. Inte lika engagerande. Hugger till ibland där det tidigare var silkeslent.

Men vissa dagar funkar det ju inte att lyssna på musik. Man är i fel form, fel sinnesstämning eller bara trött.
Jag trodde jag hade en sådan dag. För inte kan väl 64-bit låta sämre än 32-bit..?
Eller..?!?


Det kommer mera.


Edited by - CH on 2013/05/27 00:36:17
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/27 :  10:14:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag läser och begrundar, ser fram emot mera info.

Du har ju uppenbarligen inte exakt samma konfig då både hårdvaruabstraktionslager och drivrutiner torde vara native för resp OS...
Med det menar jag egentligen att det kanske inte är så enkelt som du skriver i rubriken?
Jag hoppas att varken Win7 x86 eller 64bit "låter bättre", OS'et borde inte höras alls...

Jag har läst många rapporter som säger att Win8 "låter bättre" än Win7 men frågan är om det är OS'et som har olika inverkan eller det faktum att man (förhoppningsvis) gjort en ny fräsch installation utan gammalt groll och skräp?

Nåväl, låt höra mera detaljer!

VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/27 :  11:57:07  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Beträffande att Win8 skulle låta bättre än Win7.
En annan möjlighet skulle kunna var aatt man sitter på gamla versioner av mjukvara som man av naturliga skäl installerar den senaste versionen av iom nytt OS. Den nya versionen kanske hanterar wasapi/asio bättre.

Men det ska bli vidare intressant att läsa om lyssningsintryck mellan win7 32/64.

Är det tydliga skillnader i ett "normalt" rum eller snackar vi 100% akustikfix?
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2013/05/29 :  08:59:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Det är inte så att 64 är bättre än 32 och du hör anläggningens övriga ev brister?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/05/29 :  09:57:39  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Lite för lite lyssning för att dra slutsatser kan jag tycka. Vad säger att det inte lika väl kan ha varit nätstörningar under den tid du lyssnade? Eller att sinnesstämningen inte var den rätta? Lång tid mellan byten försvårar också jämförelser. Kanske en utebliven förväntanseffekt när 64-bit skulle låta bättre? Om drivarna är exakt samma ser jag ingen orsak till att det skulle låta olika. Nyfiken på fortsättningen.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2013/05/30 :  14:36:37  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Tippar mer på att drivrutinerna för x64 är sämre. Beror knappast på OS:et i sig.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2013/05/31 :  21:32:24  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag har lånat hem en ifi usb dac.
Har en enkel liten fläkt fri burk m w7 64bit vid slafen.
När ja tagit hem drivisar till ifi'n så tyckte jag även att mitt Xonar Essece ST kort lirade bättre.
Det var ingen stor skillnad men nåt hände iallafall.

Ja ska prova å ladda ner samma drivisar på en annan burk för att se om det blir skillnad där eller om det hela är placebo

Jag testade lite olika datorer för nåt år sedan med ett TC connekt8.
Då hade jag w7 32bit som jag la in från samma sticka och det var större skillnad i ljud än jag kunnat ana.

Skumt men intressant...

/


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2013/06/19 :  09:21:59  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Min väldigt bestämda åsikt är att om man skall jämföra datorer tar man 2 exakt likadant bestyckade med nya hårddiskar och jämför, allt annat är alldeles för vanskligt. Man har ingen som helst aning om vad man lyssnar på i sådana fall.
Däremot kan man jämföra 2 olika och säga vilken man gillar bäst men vad det beror på kommer man aldrig med säkerhet få veta.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/06/19 :  10:49:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
CH startar från två olika partitioner i samma burk såvitt jag vet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2013/06/20 :  10:19:09  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag skulle inte dra generella slutsatser utifrån det. Och framför allt inte gällande operativsystemen utan att ta med att under dessa förutsättningar har jag kommit fram till detta. En dator gör miljoner andra saker än spelar upp "bara" musiken. Så på en annan dator med andra moderkort, bios, drivrutiner, diskar osv så kan resultatet mycket väl bli ett helt annat.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2013/08/30 :  13:20:35  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Min spontana gissning är att Lynx drivrutinerna till 32-bit är bättre kodade än 64-bitaren. Har du testat RMAA loop through på båda versionerna och se om du tom kan se skillnad där?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/12 :  22:57:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, 32 låter bättre än 64 här också. Har liknande upplägg som CH med Lynx TwoB.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000