Author |
Topic  |
|
jonny99
Member

432 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 10:18:21
|
jag har använt Ubuntu i många år på min hemmaPC, ett bra alternativ om man vill ha en dator som bara funkar. De senaste versionerna har fått ett väldigt "flashigt" gränssnitt som jag inte riktigt gillar och som dessutom får min tio år gamla laptop att bli slö och tråkig.
Jag har istället installerat Lubuntu, i princip Ubuntu med ett enklare och mindre resurskrävande gränssnitt. Mina första intryck är väldigt positiva. Ett enkelt, snyggt och lättanvänt gränssnitt, datorn är inte sirapsslö. Man har fortfarande den vänliga ubuntukänslan, man behöver inte öppna ett textfönster och skriva in kommandon man hittat på nåt forum och inte förstår för att installera program och få dem att funka som man vill.
|
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 13:45:13
|
Jag kör Fedora med KDE hemma på en Laptop. Vissa program kör jag via Wine och det har funkat fint....nästan. :-P |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 22:17:54
|
Hur var det nu, "Linux är för personer med för mycket fritid". Stämmer detta påstående fortfarande eller måste man fortfarande vara datanörd för att ha utbyte av en Linuxinstallation?
Själv vill jag bara "använda" datorn utan att joxa runt med specialkommandon etc... Kan Linux erbjuda detta i dagsläget? |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2013/06/06 : 08:12:30
|
quote: Kan Linux erbjuda detta i dagsläget?
Jag laddade ner en ISO- fil på en CD och installerade Linux Mint på en gammal HP labtop för ett tag sedan och det funkar som du vill ha det. Och jag är typisk användare. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
 |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts |
Posted - 2013/06/06 : 16:51:49
|
quote: Själv vill jag bara "använda" datorn utan att joxa runt med specialkommandon etc... Kan Linux erbjuda detta i dagsläget?
Det finns linux distar för alla smaker och inriktningar. Ubuntu och alla dess avarter, Fedora och Debian är i stort sett "plug n play"
Sen skall man väl ha i åtanke att det är en liten inlärningskurva eftersom det inte är exakt som windows (flera skrivbords miljöer att välja mellan, andra namn på filhanterare osv) |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
 |
|
|
Topic  |
|