HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Modda Behringer A500
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/15 :  09:32:12  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hade ett par slutsteg till övers som stod och samlade damm här. jag gillar verkligen dessa steg för att dom låter riktigt bra och kostar nästan ingenting. Men jag var på väg att sälja dessa då det brusade rätt så rejält i stegen på mina högtalare som är under konstruktion på annan del i detta forumet. Men så fann jag denna sidan på faktiskt och hoppet om att kunna använda stegen igen kom tillbaka. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=34624&postdays=0&postorder=asc&list=full
Sagt och gjort så fixade jag dom komponenterna som jag behövde till denna modden och började pilla på steget (tack maal för RCA kontakterna). Vad denna modden gör är att bruset från steget ska minska rejält och gainen ska också bli lite lägre och den disten som steget lider av när man skruvar ner volymen via rattarna ska mer eller mindre försvinna vad jag har förstått.


Här är moddningsoffren, eller offret ska det istället vara då jag sålt det andra steget till en mer behövande.


Skruvade bort ena sidan för att lokalisera vart RCA kontakten ska kopplas in.


Här ska inkopplingen ske. X6 har tre kontakter men jag kommer bara använda två av dom. Nu har jag tagit bort kontakten som ni kan se på bilden men annars så sitter där en 3-stifts kontakt där färgerna röd sladd är Pin 1, vit sladd är Pin 2 och svart är Pin 3. Den vita används som plus på RCA kontakten och den svarta är minus. Den röda låter man bara vara då den inte kommer användas till något


Här är komponenterna som ska användas. Ett par resistorer på 10k Ohm, ett par på 1k Ohm och ett par RCA Chassie honor.





Då var RCA kontakterna på plats. Satte lite extra isolering runtom dom för säkerhets skull då kanterna efter borrningen var kanska vassa så ville jag inte riskera att dom får kontakt med chassit.


Då var den ena klar. 10k Ohm motståndet ska kopplas mellan plus och minus på RCAn och 1k Ohm ska kopplas i serie med plus.


Båda klara.




Steget funkar fortfarande efter operationen. Inte utan man är lite nervös efter kopplat om.

Och hur funkar det då?
Jodå, jag blev riktigt positivt överraskad. Bakgrundsbruset från steget är helt borta. Hör inte ens det när jag kopplat in mina JBL element i steget (105dBs känslighet) som innan modden hördes hur tydligt som helst från lyssningsposition så jag är riktigt nöjd där. Däremot så är där ett svagt brum nu istället från steget. Man hör det svagt från elementet när det är helt tyst men jag retar mig lite på det. Det brummet kan ha funnits där hela tiden även innan modden men hördes inte på grund av det höga bruset som steget hade innan. Fick tips om att vända på strömkontakten i väggen och försöka hålla signalkablarna så långt borta från trafon som möjligt då den kan vara orsaken av brummet. Testade detta och brummet kvarstår än så det funkade inte.
Har ni något bra tips eller ideer på hur man kan bli kvitt brummet?
Ska även tillägga att det brummet hörs inte på högtalare med normal känslighet (runt 90dB) om du inte har örat ändan intill elementet.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2013/09/28 09:25:29

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/15 :  17:37:54  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ja det är faktiskten riktigt bra modifiering,har gjort den på ett av mina slutsteg också.
Har även mätt disten efter modifieringen och den är låg och fin.

Med vänlig hälsning Åke


Örebro
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/06/15 :  18:36:55  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
En väldigt fin dokumentering!
Dock saknar jag en bild på kortet när de nya kablaget är inlött, så man tydligt ser var det skall sitta!

Jag har själv ingen nytta av det, men skulle någon annan ha det så skulle det här reportaget vara guld värt!

Kul att se!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/15 :  19:05:02  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Tomas J: Det ska jag ordna fram så alla får se vilka kablar och kontakter ska användas för dom som vill göra det själva. Steget har stått och spelat nu hela dagen och man märker det tydligt att det är en helt annan tystnad i musiken. Jag är väldigt nöjd med resultatet men ska försöka få bukt med det lilla brummet som finns.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/15 :  19:08:18  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Glömde säga att jag är långt ifrån klar med modifieringen av steget. Hela fronten med allt på ska bort, strömbrytaren ska hamna bak istället och lite annat smått och gott.

Musik är livet
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/06/15 :  20:12:52  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har själv ett nad 216 steg som står och brusar i ena kanalen, dock har det några år på nacken, så jag ska börja med att smälta om alla lödningar, det kanske kan vara värt för dig att kika på också, även om ditt steg är relativt nytt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/06/15 :  20:15:57  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Föresten, hur vore det att byta ut de två potarna till en tvåkanalig när du ändå ska göra om fronten?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2013/06/15 20:16:58
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/15 :  20:38:49  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Potarna är helt bortkopplade. X6 anslutningen som jag använde är annars ansluten till just potarna men den kretsen som jag gjorde nu kopplade bort dom helt. Det är lite därför jag ska göra om fronten då där inte behövs några rattar alls. Mitt steg har nog några år på nacken också, dock inte lika gammalt som ditt NAD så det är nog ingen dum ide att ta sig en översyn på alla lödningar. Funderar på om man kanske skulle göra några skiljeväggar runt om trafon så den blir lite mer isolerad mot kretskorten.

Musik är livet
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/06/15 :  23:52:26  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ja, att inte ha någon Pot alls är nog det bästa.
Det ser lite rörigt ut bland kabeldragningen runt trafon, har du funderat något på vad som händer när man separerar strömkablage ifrån signalkablage så mycket som möjligt?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/16 :  08:17:46  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Det är vad jag tänkte. Där går 4 kontakter till frontpanelen och alla dom kommer jag ta bort permanent då frontpanelen inte ska sitta där mer och det innebär att alla dom kablarna kommer försvinna från steget.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/16 :  20:57:15  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har precis satt ihop mina högtalare och kopplade in dom i steget och det brusar rätt bra än fast bruset hörs nu mest i diskanterna istället för bara basarna som jag bara lyssnade igenom innan. Det är så högt så man hör det från lyssningsplatsen och spelar man på normal volym så hörs det igenom musiken vid tystare partier. Då undrar jag hur högt det hade brusat då innan jag moddade steget. Troligtvis ganska högt. Nåja. Jag ger mig inte än. Jag ska modda klart slutsteget och se vart detta slutar. Måste även tillägga att detta bruset inte hörs ett dugg i högtalare med normal känslighet om du inte sätter örat intill elementen. Från lyssningsplats så är det mer eller mindre omöjligt att höra det.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2013/09/28 09:29:16
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/09/28 :  09:51:39  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Då fortsätter vi med att pilla på Behringer steget då jag inte är riktigt nöjd med det än. Har nu stått i hörnan och skämts lite men nu när jag tänker ha högtalare med "normal" känslighet så kommer det troligen att få en fin plats i hyllan och användas så som det är tänkt.


Har nu skruvat bort den fula plastfronten och ska få loss kretskortet där ljusrampen sitter. Lägg märke till dom fyra kontakterna som sitter på kortet. Dom två yttersta är ganska lätta att få av så det är bara att försiktigt att dra av dom från kortet. Ett varningens ord här och det är att undvik att dra i kablarna utan försök istället ta i kontakterna och dra av dom där för om ni har otur så kan ni dra av en kabel från kontakten och ha problem senare att sätta tillbaka den.
Dom två innersta kontakterna kan inte dras av på kortet utan där får ni leta er fram i steget till andra ändan som sitter på slutstegskorten.


Där ser ni kontakten Står 4P sidan om den. Dra av den försiktigt så kan ni ta loss kortet från frontpanelen.


Då var ljusrampen av från frontpanelen och ska aldrig mer sättas på den fula plastbiten mer. Men användas ska den.


Ser lite tomt ut nu framme på fronten men förhoppningsvis inte länge till.


Strömbrytaren ska jag också byta ut men har inte bestämt mig om jag ska ha brytaren på framsidan eller på baksidan av steget. Beslutsångest här.


Baksidan av den fula plastfronten. Kommer ta bort potarna och behålla dom till framtida projekt. Fronten kommer jag nog lägga i soptunnan.

Musik är livet
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2013/09/28 :  14:59:39  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Mycket kul att följa
Jag har haft ett A500 själv och det hördes att det kunde bli någe bra av den om man pillade lite:)
Lycka till

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/09/28 :  16:27:30  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Den där RCA-modifieringen borde man väl kunna göra externt ?
Alltså att sätta en adapterkabel med inlödda motstånd i.. på så vis kan man testa modden utan att göra ingrepp i apparaten..
Då är det ju lätt att testa på andra slutsteg också.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/09/28 :  16:36:08  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
levande: Det är jätteroligt att göra sådana här saker och det bästa är att det behöver inte alls kosta mycket pengar. Bara lite tid.

Runestone: jag tror inte att det går med en adapterkabel då man kopplar förbi dom andra ingångarna som redan finns och tar signalen direkt ifrån där volympoten var inkopplad istället. Det får isåfall någon mer kunnig svara på om det går.

Musik är livet
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2013/12/16 :  23:44:43  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag skulle ha fixat bandbreddsbegränsning på ingången, typ en liten konding till jord. Hela ingångssteget är ju bortkopplat. Inget vidare ingångssteg visserligen, det klipper lätt om volympotarna står lägre än kl 3.
Vill man slippa mecka med steget kan man börja med att använda tele-ingångarna eller dom ballade ingångarna. Då susar det mycket mindre.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/17 :  08:02:46  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
AndersP: Vad är bandbreddsbegränsninge bra för? Kanske något man ska testa att koppla in i steget? Annars så tycker jag att steget funkar hur fint som helst förutom att det står just nu undangömt i väntan på en ny front.

Musik är livet
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2013/12/17 :  11:49:17  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Altså ett ingångsfilter. Man skär bort ljud typiskt >100kHz. Folk har mycket elektronikprylar i sina bostäder nuförtiden som kan störa ut en stereoanläggning tex. mobiltelefoner och värmepumpar. Jag har hört anläggningar som tar in radio genom signalkablarna till och med.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/17 :  11:57:23  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Låter då inte som en dum ide. Vilket värde ska där vara på den och vart sätter jag den exakt?

Musik är livet
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2013/12/17 :  12:30:17  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Försök med 1nF. Kopplas mellan "jordörat" på ingångskontakten ( minus ) och 1k motståndets "förstärkarsida".

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000