HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 K-25 bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2013/12/01 :  13:45:46  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply

Hej alla!
Det har nu gått cirka 1 och ett halvt år sedan K-25 hornen blev färdiga och det är tid att summera.
Baselementen är inspelade och det är tur att jag lyssnade på er. I början lät det bedrövligt men nu är det en helt annan ljudkaraktär. Basen bara växer med tiden. Subbasen som står vid sidan är en aktiv 18 tummare från Cervin Vegas pro serie. Ett impulsköp i början för att komplettera basen. I dagsläget är det 11 000 spänn i sjön. Den hänger helt enkelt inte med. Hornen är för transientrika. Delad vid 65 Hz och ganska lågt ställd volym för att inte färga hornen. Delningsfrekvenserna för K-25 var 200 Hz / 2400 Hz och till grund låg frekvenskurvor och allmän kunskap på forumet. Mellanregisterhornen i originaltappning klarar dock inte att gå ner så lågt. Men så hände det att jag hittade mina gamla kretskort till det aktiva delningsfiltret från 1978. Filter- och högtalarkonstruktör var polare under studenttiden i Lund så filtren är skräddarsydda för K-25. Här har konstruktören valt 350 Hz / 2400 Hz istället. Jag ändrade enligt den ursprungliga delningen och jag upplever tyngre bas och bättre dynamik. Det är svårt med teori och öra.
Men jag vill till sist tacka för all hjälp jag fick under byggtiden, utan er hade jag gett upp.
Nästa projekt kan nog bli JBL:s legendariska bakladdade horn, heter QLP 453 i de gamla Ljudiakatalogerna.

Vänligen Torbjörn



Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/12/01 :  16:16:51  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Häftigt att läsa historien och summeringen, det är ju sällan man får veta hur ett projekt har utvecklat sig efter ett och ett halft år!
Kul att du verkar nöjd!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/01 :  16:20:37  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Riktigt häftigt
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/12/01 :  16:21:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Kul att höra det börjar likna något.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2013/12/01 :  19:27:08  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
tornil, har du en länk till tråden?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2013/12/01 :  19:50:18  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Tack för responsen. Tur att jag inte kastade ut bashornen innan elementen var inspelade. Trodde inte att det hade så stor betydelse som det faktiskt har. Nu låter hela setupen riktigt bra. Stora bumlingar är det och jag utnyttjar sällan kraften i dem, det är jäkligt påfrestande för kropp o hörsel. Det finns en vinylare med The Shadows, låten heter Honorable Puff Puff.Där smäller det rätt bra om trummorna och det har varit vår testlåt under många år. Lyssna så förstår ni. Funderar att byta ut baselementen mot Beyma Liberty 8 och att bygga nya mellanregisterhorn som går ner mot
200 Hz.
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2013/12/01 :  19:52:09  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Sök på K-25 bygge tror det är år 2011
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2013/12/01 :  19:56:02  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85149

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1832.html

Hoppas att det funkar
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/12/01 :  21:49:21  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Kul att höra att du blev nöjd till slut. Nu har jag alla delar för att bygga ett par K25H, gravt frestad! Varför vill du byta ut baselementen?
Har du haft möjlighet att mäta på högtalarna? Tyvärr bor jag väl långt från Skåne för att svänga förbi och mäta impedans och frekvenskurvor och har uppe i Stockholm med omnejd verkar det inte finns några K25H att mäta.
De blev snygga i vitt! Själv byggde jag Klipsch hörnhorn på 80 talet i spånplatta, de var tunga och K2H i MDF måste vara astunga.
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2013/12/01 :  23:16:38  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
När jag hade K-25 1978 var de bestyckade med Isophone 30/37A. Tänkte först använda dessa men bara en fungerar. Linnear, på forumet rekommenderade Eminence Kappa Pro 12 och det är inget fel på dessa.
Men min minnesbild av Isophonebasarna säger ändå att det var bättre klipp. Libertybasarna var forumets Ingvar Ahlbergs förslag. Han menar att de passar bättre för horn. Jag har endast använt öronen som instrument men det är nog dags att gå upp en nivå o börja mäta.
Undrar hur stor eller liten spridning K-25 hornen fick i landet. Jag har sett dem på diskotek i Malmö men i den miljön var de för klena.
Du har rätt, de väger en hel del. Det är till och med så att golvplankorna inte längre ligger plant. Men så hjälper cirka 1 000 vinylplattor till också.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/12/02 :  00:30:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag vet en som hade ett par när han bodde i Umeå men vid flytten till Skåne så lämnades de kvar med okänt öde.

Får tack för ritningen har letat länge till min lilla samling.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2013/12/04 :  22:27:45  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Kul att det finns fler par. Mina gamla hittade jag i ett reportage från sydnytt 1980. Polisen hade gjort ett tillslag mot Hell Angels klubblokal i malmö hamn. När kameramannen lät kameran svepa över lokalen så stod dem där, jag kände igen K-25 hornen bums, mer om det längre ner.Jag hade gett lådorna till en kompis och hur de sedan hamnade i HA:s lokaler vete gudarna. De var lätta att känna igen. På frontluckan hade jag klistrat rejäla cervin wega dekaler, röd botten med svart text. Faktskt riktigt snyggt till svarta lådor. Efter alldeles för många öl på dansstället Pireus i malmö var det tid för livebandet Wasa Express. Deras PA var CW och dekalerna satt på bashornen. Så jag stod med ryggen mot PA:t och vänd mot publiken med händerna bakom ryggen och rullade sakta av dekalerna. Först försvann den ena, sen över till den andra sidan så försvann den också. Konstigt att ingen reagerade. Ett par hundra personer såg vad jag gjorde.
Undrar om mina gamla K-25 horn fortfarande är i livet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000