HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga en converter själv?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2013/06/18 :  10:40:09  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Har en sammanlagd strömbank från bilstereobygge på 920AH som nog inte kommer hitta tillbaka till en bil pga bl.a. vikten. Då jag mest underhållsladdar AGM batterierna nu och de dessutom tar plats så tänkte jag höra med er om tips och trix för en DiY 12v till 230v converter för en förbrukning på minimum 230V 120W.


Kunde bli ett kul gör det själv med hjälp av HF-projekt, ös gärna på med tips och tack på förhand!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/06/18 :  10:59:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Eftersom jag installerat solceller på taket så har jag googlat en del på det där.
Sök på diy inverter.
Exempel:
http://www.brighthubengineering.com/diy-electronics-devices/63708-how-to-build-a-low-cost-high-efficiency-inverter/#imgn_1

Jag lade ner att göra det själv pga de billiga invertrar som finns att köpa. Jag har en inverter på 1000W modifierad sinus nere i källaren som jag köpte för 700 kr via blocket. (Den driver cirkulationspumparna i huset så värmen ska funka perfekt även vid strömavbrott) Helst vill man ha ren sinus men då kostar det fläsk och då kan det kanske löna sig med DIY. Det är ju egentligen inte så svårt tror jag, en sinustongenerator, ett vanligt slutsteg (Klass D eller en snålt ställd AB som drivs direkt från batterier) och en stor transformator på utgången. Den skulle inte bli så effektiv kanske men behövs värme ändå så gör ju inte det så mycket.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Freddy
Member

70 Posts

Posted - 2013/06/18 :  19:25:08  Show Profile Send Freddy a Private Message  Reply
Att designa en konverter är inte jättesvårt. Men att göra en som uppfyller EMC krav och som är person och egendomssäker (du ville ha 230V ut)är betydligt svårare. Förhoppningsvis uppfyller billiga Kina konvertrar detta men det är inte säkert.

Som ett exempel så har man mätt EMC på 230V LED lampor och vissa låg 50-60dB över lagkrav på utstrålad emission. Jag har även en billig arbetslampa från Jula som jag inte kan ha i samma uttag som stereon pga den stör ut min Squezeebox, förmodligen går störningen via AC kabeln.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/06/19 :  10:21:49  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Risken med billiga inverters är ju som sagt ovan, risk för störningar o brus i apparaterna, det blir ju också fråga om en mycket "vekare" spänningskälla än vanliga elnätet. En lösning för att åstadkomma något portabelt, skulle ju kunna vara att använda den knepiga invertern till allt utom slutsteget, de övriga apparaterna kräver mindre effekt och har stabiliserad nätdel, så de klarar nog en sämre växelspänning bättre än vad slutsteget gör. För slutsteget skulle man kunna använda något i stil med http://shop.41hz.com/shop/category.asp?catid=42 för att slippa invertern där.

EDIT: Skulle för säkerhets skull köra med separata 12V batterier till slutsteget som matas direkt, och övriga apparater där det andra batteriet matar invertern. Risken är annars att störningar från invertern letar sig in i slutsteget bakvägen så att säga.

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2013/06/19 10:24:35
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/06/19 :  10:44:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det stereon som ska drivas då? Framgår inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/06/19 :  13:08:01  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Du har så rätt Bernt, bara förutsatte detta i det här forumet :-O

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/06/19 :  20:10:52  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Summa sumarum är väl att det skulle vara ett kul projekt, men ganska kass för HiFi...

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/06/20 :  11:35:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, då måste du ha ren sinus från invertern annars tror jag det blir skit.

En sak jag själv testat som ett experiment är att koppla tongeneratorn till ett klass D slutsteg och via transformator till en gammal AGA radio.
Utspänningen ställde jag till 230 med volymen på tongeneratorn. Jag tyckte jag fick ett renare och lugnare ljud från radion med sån ström än med ström från vägguttaget.

Nästa steg i experimentet var att prova olika frekvenser för det där med 50Hz är inget självändamål. Med en högre frekvens kan man överföra högre effekt med samma transformator. (På flygplan kör man 400Hz om jag minns rätt, lättare transformatorer då) Om/hur ljudet skilde sig åt där minns jag inte.

Märkvärdigare än så tror jag inte vissa strömrenare är. Man får en ren och snygg sinus med mycket låg dist.

Nu för tiden använder man mycket lågenergi- och LED-lampor. Det påverkar en hel del, läs den här t.ex:
http://energimyndigheten.se/Global/Press/N%C3%A4tp%C3%A5verkan%20av%20l%C3%A5genergibelysning%20(popul%C3%A4r%20version).pdf
(Klipp och klistra länken om det inte funkar att klicka)

Eftersom jag vill ha LED och lågenergilampor här hemma så tänker jag mig att gå över till batteridrift på hela stereon i framtiden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/06/20 11:36:59
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/06/20 :  11:52:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ett annat lärorikt experiment är att koppla en högtalare till en vridtransformator och "lyssna" på elnätet. Ingen ren sinus där inte - högtalaren låter helt olika vid olika tillfällen! Man kan ju också koppla in olika saker på samma uttag och lyssna på vad som händer. Rekommenderas!

Det här är ett mycket större problem för en ljudnörd än man kan tro.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/06/22 :  16:22:18  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Funderar på om jag ska testa att bygga om en UPS till en inverter.
Har redan planer på att bygga en portabel strömkälla för att fota med blixt ute i naturen utan att behöva släpa på laddtransformatorn i UPSen.
Så en SMPS på 24V och vips har man en omvandlare med sinusvåg.

De jag har på 12V är modifierad sinusvåg så dom är mindre användbara till bilen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2013/06/23 :  13:13:30  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Som skrivits ovan så är det viktigt att du får ut en ren sinus för att alla apparater ska funka optimalt.
Dom enklaste invertersarna ger fyrkants våg ut å det brukar inte viss elektronik gilla i längden.
Jag har hört fler som har skutor å då kört inverter på belysning å oljepanna.
När fartyget sedan ligger still utan belysning å invertern bara driver brännare å allt kring pannan så har flera sagt att dom får problem med brända motorer.
Obs! Det kan vara andra saker som spökar än invertern då jag bara har fått andrahands info utan fakta i denna fråga om gamla iverters, men nåt har ivf inte funkat.

Om du dessutom ska köra dator som ljudkälla så kolla med ett O-scope att inte nätdelen i datorn skickar ut skräp tilbax t invertern som kan störa den å även annan elektronik som går på samma inverter.

En annas sak är att kolla med O-scope hur invertern beter sig när den belastas.
Jag vet inte hur iverters funkar när dom belastas hårt.
Kolla att den fortfarande ger en fin sinus ut så att den inte beter sig som ett överbelastat slutsteg som klipper.

Jag är inte så hemma på inverters då jag har en mekaninsk 3-fas generator som drivs av en Lister diesel snurra i min skuta.

Bygg å mät!
Jag följer tråden med stort intresse.


/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000