Author |
Topic  |
Imperial
Medlem i AÖ

2795 Posts |
Posted - 2025/05/02 : 21:12:11
|
Prova ECC40. Dom borde ha tillräcklig förstärkning i ditt bygge. Dom låter väldigt bra. Bättre än vilken 82'a å E80CC ja jämfört dom med. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
pix
200.000-klubben

4216 Posts |
Posted - 2025/05/02 : 22:44:55
|
Jag har nog några ECC40 att prova med. Dock är min glödström i underkant för att nyttja ett ECC40 per kanal. Så valet skulle i så fall stå mellan att använda en triod per kanal. Dvs ett rör till bägge kanalerna, eller att välja ett kraftfullare rör, som t.ex E88CC och ha totalt fyra trioder att leka med. Mu är ungefär densamma (32), men E88CC har ungefär 4ggr högre Gm (2,6 vs 10). I realiteten så skulle en ECC40 som GC-steg få en förstärkning på 20-25, medan en ECC som Mu-följare få en förstärkning på mu, dvs 32. Mycket talar för E88CC, utom förstås att data inte alltid stämmer med hur man upplever ljudet, så kanske blir det att även testa ECC40 framgent 
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
pix
200.000-klubben

4216 Posts |
Posted - 2025/05/03 : 14:01:29
|
Provade en Mu-följare med en JFET som ccs. Eller om man inte borde kalla den för en aktiv SRPP? Hur som helst så var det svårt att få dc-nivåerna rätt. Jag hade önskat att få det ungefär så här B+ 320V A 160V B 163,4 V C 3,4 V Ia 5mA
Ia fungerar perfekt. Bägge kanalerna har mao en konstant Ia på 5,4 mA. Dock är dc-nivåerna helt knas. Genom att byta till olika led-dioder så kunde jag få A till ca 80V, men den skiljer ändå rejält mellan kanalerna. Jag misstänker att, även om de bägge JFETarna har exakt samma Idss (5,4mA) så är dess drain-source (Uds) olika. Och det är ju detta som styr den övre trioden. Jag skulle behöva ha ett variabelt source-motstånd i CCSen för att trimma in spänningarna, som i praktiken är den övre triodens bias. Men då kommer Ia att påverkas, vilket ger olika arbetspunkter. Med ett sådant så blir det även svårt med ett rör som 6DJ7 som skall ha en låg bias (ca 2V) för att fungera optimalt, eftersom spänninhsfallet blir för högt. En JFET med mycket lågt Uds skulle även fungera, om Uds + spänningsfallet över en trimm-resistor skulle rymmas under 2V. Klurar vidare..
 |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2025/05/03 15:51:06 |
 |
|
Topic  |
|
|
|