HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Frågor om glödspänning och transformatortemperatur
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rblilja
Starting Member

11 Posts

Posted - 2013/06/24 :  21:59:56  Show Profile Send rblilja a Private Message  Reply
Det här har säkert varit på tapeten tidigare, men sökfunktionen verkar ligga nere (?).

Jag sitter vid köksbordet och kopplar lite olika lösningar för glödström till mitt nya bygge (ECC82 försteg, alt. E88CC). Jag har tidigare bara använt reglerad DC. Men nu vill jag vidga mina vyer lite genom att använda AC eller oreglerad DC.

Dessa är mina funderingar:

1. Vilka är erfarenheterna med AC när det gäller brum? Brukar det gå vägen så länge man har en vettig kabeldragning? Eller skall jag satsa på oreglerad DC direkt?

2. Hur stort spänningsrippel brukar ni designa för vid oreglerad DC?

3. Behöver man ta hänsyn till heater-till-katod-spänning när man använder AC? DC brukar jag överlagra på en högre spänning via en spänningsdelare och kondensator.

Min sista fundering gäller temperatur på transformatorer. Jag vet att det finns olika klasser som avgör hur hög spot-värme transformatorn klarar. Ändock känner jag visst obehag med att min transformator blir uppåt 70-grader på ytan när den står fritt. Trafon kan ge 2x230V-70mA, samt 6.3V-2A, min last är ca 50mA respektive 0.6A.

4. Vilka erfarenheter har folk ute i stugorna med sina transformatorer vad det gäller temperatur?

Tack på förhand!

-- Robin Lilja

Edited by - rblilja on 2013/06/24 22:00:16

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/06/24 :  22:14:26  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Från 20*C till 70*C ger en ökning av resistans på 19,5% för koppar om internet är mig trogen.
Om det spelar roll är nog upp till applikationen och initial resistans.

Själv skulle jag inte vilja ha någon het transformator, så 50*C är nog min maxgräns.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/06/24 :  22:33:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
AC-glöd funkar utmärkt, det brukar inte vara problem med brum i vanliga linjesteg. Men i RIAA-steg är det bättre med ordentligt tyst DC.
Man kan koppla AC till en potential precis som du skriver att du gör med DC.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rblilja
Starting Member

11 Posts

Posted - 2013/06/25 :  08:33:34  Show Profile Send rblilja a Private Message  Reply
quote:
Själv skulle jag inte vilja ha någon het transformator, så 50*C är nog min maxgräns.


Jag skall låna hem ordentligare grejor från jobbet att mäta temperaturen med idag.

quote:
Man kan koppla AC till en potential precis som du skriver att du gör med DC.


Ok, men det får bli AC.

Rekommenderar du någon särskild koppling? Spontant så känner jag för två 1M ohmare i serie, som kopplats parallellt med glöden. Mellan resistorerna lägger jag sedan min DC-spänning som jag alstrar enligt tidigare utsago.

Men klarar sig ECC82 (alt. E88CC) utan denna överlagring om man använder AC, eller gäller samma princip som för DC (min anod ligger på 300V för ECC82 och 250V för E88CC)? Fördelen utan kopplingen är att man inte förstör isolationen mellan transformatorlindningarna..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000