HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Grinig, arg & förbannad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2013/08/20 :  22:04:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag är minst sagt upprörd över vad vi hört att våra vänner NSA pysslat med på andra sidan Atlanten, och vi börjar se alla möjliga konsekvenser av det. Här är ett tragiskt och mycket välskrivet exempel
http://www.groklaw.net/article.php?story=20130818120421175

Många andra vettiga kommentarer finns här http://www.techdirt.com/

Nu är jag på jakt efter en mailtjänst som är baserad utanför USA och som erbjuder kryptering av material.

Är det någon som har egen erfarenhet av att använda en sådan tjänst? Är det krångligt?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/08/20 :  22:54:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Egen mailserver med OpenBSD på en hårt nedstängd maskin med minimalt med tjänster. En egen brandvägg som läses upp från en bränd skiva varje gång du bootar om brandväggen (varje kvart) där du kan övervaka all trafik som en hungrig hök. Hård kryptering i alla led. En mycket strikt "hygien" när det gäller att handskas med mail, lösenord, privata nycklar osv. I slutänden är det bara din egen fanatism och paranoiditet som kan hjälpa dig.

Det är ju den eviga svåra balansgången mellan användarvänlighet och säkerhet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2013/08/20 :  23:00:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har inga förslag själv men det finns ju en möjlighet i artikeln du länkade till:
"If you have to stay on the Internet, my research indicates that the short term safety from surveillance, to the degree that is even possible, is to use a service like Kolab for email, which is located in Switzerland, and hence is under different laws than the US, laws which attempt to afford more privacy to citizens. I have now gotten for myself an email there, p.jones at mykolab.com in case anyone wishes to contact me over something really important and feels squeamish about writing to an email address on a server in the US."

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2013/08/21 :  19:07:26  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Countermail

https://countermail.com/

se tråd

https://www.flashback.org/t1203921

Inte för jag har provat det själv, men de kan ju vara en bra början.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2013/08/21 :  20:51:20  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Oavsett hur hårt nedstängd mailserver man har så kvarstår faktum att epost skickas okrypterat. Det finns ett uttryck att man ska se epost som vykort, och det ligger något i det...förutom att vykort kanske ändå är bättre utifrån integritetsperspektiv

Vill man undgå att någon snappar upp innehållet är det bäst att kryptera innehållet självt. PGP erbjuder ett gott skydd mot detta. Sen medför det förstås andra problem som att man måste ha koll på folks krypteringsnycklar och dessutom verifiera att de faktiskt tillhör den person man tror de tillhör osv. Men, det är priset man får betala...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2013/08/21 :  22:29:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack alla

Att hitta olika tjänster är ju inte så svårt men användarvänligheten verkar ju vara lite skiftande. Första steget för mig är nog att lämna USA så långt det går, sen får man väl se vilka steg man skall ta efter det.

Molnet är nog bra men ingen tjänst baserad i USA för mig.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/21 :  23:08:10  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
kolla här www.wired.co.uk/news/archive/2013-06/24/gchq-tempora-101 " target="_blank"> www.wired.co.uk/news/archive/2013-06/24/gchq-tempora-101

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000