| Author |
Topic  |
|
|
JonFo
Member
    
218 Posts |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19766 Posts |
Posted - 2013/08/29 : 21:25:20
|
Intressant. NIN hör väl till de grupper som har ordning på ljudet tycker jag. Bra att de tar till sig av debatten. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
Obizzz
Member
  
76 Posts |
Posted - 2013/09/03 : 23:35:15
|
Lyssnar på den nu och det låter bra både musik och ljudmässigt.
Vid köp fick man tillgång till båda versionerna i ett gäng format. Jag är fortfarande lite svag för såna där förpackningar och sånt så jag beställde deluxe edition + download. |
 |
|
|
sladdbarn
Member
    
2854 Posts |
Posted - 2013/09/04 : 11:08:13
|
| Gillar! |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
    
4819 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 10:22:30
|
Köpte denna som HD download (Deluxe Edt) och visst låter det bra! Jag har dock inte jämfört med "icke De Luxe"... Rekommenderas! Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
    
4819 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 11:24:49
|
Var det detta du tnkte på Solhaga: quote: This deluxe edition of Hesitation Marks was mastered at 48kHz/24-bit and has a greater dynamic range than the standard edition.
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 12:23:55
|
| Javisst, enligt länken ovan. |
 |
|
|
JonFo
Member
    
218 Posts |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/09/07 : 09:39:30
|
| Så den är mastrad helt annorlunda för vinyl? |
 |
|
|
e-robban
Member
    
331 Posts |
Posted - 2013/09/07 : 09:53:36
|
| Trent brukar inte kompromissa. Någon som lyckats se dem på nuvarande turnen? En likaledes perfektionistisk videoutgåva känns inte avlägsen. |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
    
7712 Posts |
Posted - 2013/09/07 : 10:27:48
|
Vilken tur att jag inte hann köpa den.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Pac
200.000-klubben
    
22026 Posts |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/09/07 : 10:37:27
|
quote: Vilken tur att jag inte hann köpa den.
Jag provlyssnade den i HDTracks. Nu vet jag varför jag inte lockades att köpa den! |
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19766 Posts |
Posted - 2013/09/07 : 10:55:32
|
| Trist. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19766 Posts |
Posted - 2013/09/07 : 10:56:18
|
| Trist. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
Pac
200.000-klubben
    
22026 Posts |
Posted - 2013/09/07 : 11:38:35
|
Nja, vänta lite här nu. Audifil-utgåvan har ju mer dynamik än "main stream edit". Tänk om de bara gett ut den superkomprimerade varianten, då hade vi inte ens haft den här diskussionen. Sedan att det nog går att göra ännu bättre är ju en stilla bön att be om.  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/09/07 : 11:43:27
|
| Kan någon förklara varför Vinyl-masteringen får högre DR? |
Edited by - solhaga on 2013/09/07 13:51:04 |
 |
|
|
JonFo
Member
    
218 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 21:11:13
|
Jag har nu gjort en rip av vinylen och en masvis analys av den vinylrippen och audiofilutgåvan. Hade lite problem med att få FLAC filerna i orginal att fungera så jag var tvungen att konvertera dem, men det borde inte påverkat resultatet av analysen. Jag har själv inte gjort några djupare lyssningsanalyser men när man använder masvis volymnormalisering och lyssnar på de vå versionerna i masvis så låter de mer lika än vad man skulle kunna tro med ledning av vad analysen visar.
Jag funderar på om det kanske blir missvisande med vinylrippar i den här typen av analys på grund av hur signalen från vinylen ser ut. Det kanske finns någon här som har insikter gällande det?


# Jon |
 |
|
|
JonFo
Member
    
218 Posts |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/11/03 : 20:44:02
|
| Tack, det var mycket informativt! |
 |
|
| |
Topic  |
|