HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DIRAC Live RCS
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/09/06 :  10:10:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Tänk att ha två frontar och fyra subbar i ett rum och kunna få dem alla kalibrerade.

Med risk för att uppfattas som tjatig:
Eller en kanal för varje element i en aktiv uppsättning!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/09/06 10:15:59
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/09/06 :  13:37:09  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Ja, eller just så.

David, om du läser detta, här finns lite idéer om hur du enkelt (?) skulle kunna utveckla programmet till att passa många fler användningsområden.


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/06 :  15:46:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vad använder ni för mikrofon för kalibreringen?

Jag använde XTZ vid senaste mätningen. Dirac hittar micken när det startar upp och det finns kalibreringsfil för XTZ-mikrofonerna med i programmet.

Adress till den som är helpdesk på dirac: jakob.agren(kanelbulle)dirac.se

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/09/08 :  00:06:45  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Det känns som det här borde fungera och göra alla nöjda, inklusive Mattias o solhaga:



Alltså, spotify igång och spelar via jrivers loopbackfunktion och även Dirac-controllern är med och indikerar streaming. Hurra..!

Men det funkar inte. On/off på Dirac-controllern gör inget med ljudet, inte byte av filter heller.

Frågan är var det går fel och vem som kan lösa det...Dirac-folket eller Jriver..? Samarbete kanske..??

För skulle det här komma igång och funka, då har man ALL bass-management man kan önska som fungerar på ALLT ljud i Windows.

Edited by - CH on 2013/09/08 00:07:08
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2013/09/08 :  07:36:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad har du för andra alternativ på Dirac ,outputdevice?
Jag hadde även kernelstreaming,så även om mitt ljud hackade så hörde jag skillnad när jag ändrade på filter on/off.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/09/08 :  09:48:05  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Alltså, jag har inga problem med kombinationen jriver + Dirac, det fungerar bra. Likaså Spotify i loopback via jriver.

Det är när man skall kombinera Spotify + jriver + loopback + Dirac som det kör ihop sig...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/08 :  10:05:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så du kan köra 2.1 från J.River via Dirac utan bekymmer? Urcaveman + Thiel Smartsub 4, det hade varit skoj att höra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/09/08 :  12:04:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hmm, börjar bli intressant.
Så med min nuvarande DAC 0204 med 4 kanaler ut så ställer jag JRMC till 4.0 med kopiering av L/R till de två extrakanalerna.
Det går få Dirac RCS att hantera detta som "bass management" eller till och med som fyra fullregisterskanaler

Kontrollfråga:
Någon som vet om "The room correction software supports up to 8 channels depending on version and up to 24 bit resolution at 96 kHz sampling rate." gäller samtidigt?
Alltså 96/24 på alla åtta kanaler?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/09/09 :  07:27:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Någon som vet om "The room correction software supports up to 8 channels depending on version and up to 24 bit resolution at 96 kHz sampling rate." gäller samtidigt?
Alltså 96/24 på alla åtta kanaler?

Nu vet jag och svaret är ja.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/09/23 :  14:27:01  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
Kan tillägga att jag kört Dirac i ett år nu ungefär, med gott resultat. Det är svårt att uppnå samma ljudförbättring med 5800:- spenderade någon annanstans när ens stereo börjar kosta 50 000 eller mer. Att köpa en högtalarkabel för samma pengar ger inte i närheten (om det ger en förbättring överhuvudtaget) av den förbättring dirac live ger.

Fler borde prova deras produkter. Jag kan låna ut min XTZ mic om någon i Uppsalatrakten vill prova programmet.

Hälsningar
Kareem
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/09/23 :  14:28:28  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
Kan tillägga att jag kört Dirac i ett år nu ungefär, med gott resultat. Det är svårt att uppnå samma ljudförbättring med 5800:- spenderade någon annanstans när ens stereo börjar kosta 50 000 eller mer. Att köpa en högtalarkabel för samma pengar ger inte i närheten (om det ger en förbättring överhuvudtaget) av den förbättring dirac live ger.

Fler borde prova deras produkter. Jag kan låna ut min XTZ mic om någon i Uppsalatrakten vill prova programmet.

Hälsningar
Kareem
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/23 :  14:43:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag köpte programmet också. Helnöjd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2013/10/08 :  20:19:03  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Någon som testat Dirac med WiMP HiFi på Mac?

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/10/11 :  22:57:50  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:

Så du kan köra 2.1 från J.River via Dirac utan bekymmer? Urcaveman + Thiel Smartsub 4, det hade varit skoj att höra.



Har nu för första gången testat att med hjälp av Dirac integrera min Thielsub mot Caveman 15.

Jääklar vad snortight det spelar. Delar helt sömlöst vid 40hz.

Jag är mycket impregnerad..

Edited by - CH on 2013/10/11 22:59:10
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/11 :  23:06:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag är också väldans impregnerad efter att ha lyssnat hos CH en stund i kväll.
Har aldrig någonsin tidigare hört en så väl integrerad sub. Helt omöjligt att urskilja någon övergång.

Den där Thielsubban spelar för övrigt grymt djupt och fysiskt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2013/10/13 :  10:49:02  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
EN liten fråga, hur mycket prolle behöver dirac för att snurra? Jag funderar på att bygga en liten fläktlös dator, med någon effektsnål haswell när de dyker upp. Köra nätverkat då, fläktlösa pcn med diraclive, och spelklient, jriver kanske, och all musik på en nas i garderoben. Kollat på deras hemmis och inte sett något.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/10/23 :  15:04:05  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
Ja hos mig på min Mac mini 2010 med intel dc 2,4 ghz så tar Dirac 1.7% processorkraft.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2013/10/26 :  11:32:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Coolt, då är de effektiva, som de själv säger också. Bra att veta, då kan jag gå ner långt i prollekraft utan problem. Låg tdp alltså.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/17 :  21:22:17  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Har också testat Dirac nu. Det blev tunt, blodfattigt och inte särskilt kul att lyssna. Har tidigare använt GLM på Genelec DSP modeller och den gör ett bra jobb. I nuvarande rigg med Catacomber så använder jag hellre Foobar2k, VST plugin och Reaper eq plugin och jobbar bort de värsta felen manuellt. Då finns klangen, kommunikationen och kraften kvar. Hoppades på att det skulle vara bra eftersom allt ljud på datorn blir korrigerat, nu får jag nöja mig med att korrigera det som spelas upp via Foobar. Men som resultatet är så väljer jag hellre det.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/17 :  21:35:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lustigt. Jag har ju samma högtalare och upplever bara fördelar med Dirac.
Labbade du med olika målkurvor osv?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/17 :  21:45:21  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Visst gjorde jag det, det blev lite tonal skillnad men spelglädjen försvann i alla varianter.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/17 :  21:51:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, där ser man.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/11/17 :  23:29:48  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Det blev tunt, blodfattigt och inte särskilt kul att lyssna.


Nu tycker du säkert jag är dum, men prova igen. Mät i ett större område, kör 50cm mellan mätpunkterna. Ljudet du beskriver låter som överkorrigering, vilket är resultatet om man mäter för snålt. Jag har redan hört hur kombinationen Catacomber + Dirac låter i Bernts rum, och jag är övertygad om att det hjälper i alla rum..

Gå även med i detta forum, finns mycket tips och hjälp där. Flavio, eller "Flak", är anställd av Dirac och är väldigt mån om att hjälpa igång alla Dirac-nybörjare.
http://www.computeraudiophile.com/f23-dsp-room-correction-and-multi-channel-audio/
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/18 :  18:39:22  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tack för tipset CH, har ordnat med 5m USB-kabel och ska mäta på lite större område. Och nej jag tycker inte du är dum som föreslår att mäta igen, däremot kan jag tycka att jag inte borde gett upp så lätt! Förmodligen gjorde jag det då jag redan har en eq lösning som låter bra. Då är det lätt att testa lite för lättvindigt. Skriver här igen när jag fått tillfälle att mäta lite bättre. Tack igen för tipset och den möjliga förklaringen.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/19 :  08:39:16  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Grrrrrrr, Dirac installationen tvärnitade på nya win 7. Får installera om hela datorn eftersom Dirac inte går att ta bort! Återställning ger blåskärm. Tack för den Dirac... Mätning dröjer således.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000