Author |
Topic  |
|
e-robban
Member
    
331 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 17:48:36
|
Har en skapligt ny mazda6. Vad kan man förvänta sig för resultat? Funderade på helrekond med sk spot repair samt lackförsegling? Vad kan det landa på i pris? Och ja, jag ska fråga firman såklart men tänkte om ni hade några tips å råd innan detta "köp". |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
Mey
Member
    
899 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 19:44:41
|
Oj, detta är en djungel med olika alternativ då det finns olika system för lackförsegling med olika hållbarhet. Priserna styrs av bilmodellen och hur gammal bilen i sig är (dvs hur sliten den är i lacken, som påverkar hur mycket förarbete som krävs.) En mörk lack kräver mer arbete för att få ett bra resultat medan ljusa bilar är mer tacksamma att arbeta med. En lackförsegling är inte alls dumt på en nyare bil då den håller sig fräsch längre med mindre arbete, min rekommendation är att visa upp den för de tilltänkta rekondarna och be om prisuppgifter på deras olika alternativ. Sen gäller det att kolla vad som verkligen ingår i en t.ex. en helrekond. Finns många olika varianter där..
(Har jobbat med bilvård, därav mina erfarenheter om de stora prisskillnaderna samt vad man får/inte får..) |
 |
|
svejk
NA addikt
    
3505 Posts |
|
e-robban
Member
    
331 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 20:35:26
|
Tack Mey! Jag hoppades att det kanske fanns branschfolk här. Utan egenintresse. |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
 |
|
plind
Member
    
1378 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 21:32:02
|
quote: Om jag har en helt ny bil när skall jag lacksegla den?
ASAP. Innan reporna börjat komma |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås
    
3656 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 21:38:30
|
quote: Om jag har en helt ny bil när skall jag lacksegla den?
Be bilfirman ombesörja lackförsegling innan leverans. Totalt sätt lite dyrare, men så mycket enklare.  |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Mey
Member
    
899 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 22:04:32
|
Precis så.  Så fort som möjligt, gärna innan Du tar ut den på andra sidan glaset. Resultatet (och hållbarheten) blir bättre ju tidigare Du gör det.
Fråga vilken sorts lackskydd de lägger, det finns syntetiska, petroleumbaserade, keramiska, mfl.. Priser och hållbarhet varierar ganska mycket.
Det finns flera kedjor (jag har jobbat inom en av dem) men jag hissar eller dissar ingen för att varje enskild filial är i regel en egen depå så man får känna sig för själv om det känns bra eller inte på just det stället man är på. Därför blir det svårt att jämföra kedjorna mot varandra.
Det finns även fristående bilvårdare som gör riktigt bra jobb. Kolla gärna om de har några snygga kundbilar på sina hemsidor, det brukar vara ett gott tecken. 
|
 |
|
Mirage
Member
    
493 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 23:12:54
|
På en ny bil, eller en som är i princip felfri i fronten, rekommenderar jag varmt plastfilmen Venture Shield (sök, finns massor på nätet). Jag köpte min bil ny 2009 i Jönköping och blev tipsad av säljaren om att Mr Cap där monterade sånt (inte alla Mr Cap som gör detta). Plastfilmen täcker hela fronten inkl. lyktor och en bit upp på huven, samt backspeglar och ovansidan av stötfångaren bak (kombi). Nu har bilen rullat 11300 mil och har bara ett litet stenskott på huven, en bit upp där filmen inte täcker. Jag försöker visserligen hålla avstånd och undvika sprut från andra bilar, men jag har bytt vindruta två gånger. Filmen syns inte om man går några meter i från, glansen är lika bra som i lacken. Jag är väldigt nöjd att jag gjorde detta direkt när bilen var ny.
Plastfilmen kostade 7400 kr monterade och klar. Jag gjorde även lackbehandling på resten av bilen som kostade 3800 kr, vilken har upprepats varje år för 2500 kr. En hel del pengar på lacken, men bilen håller sig väldigt fin och är lättvättad ända fram till ny behandling. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
 |
|
|
Topic  |
|