HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 JRiver mediacenter för Mac o Linux
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/09/28 :  09:11:50  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
JRiver för Linux, kan kanske intressera en del.

diskussion här: http://yabb.jriver.com/interact/index.php?board=35.0
köpelänken då: http://www.jriver.com/linux.html


JRiver 19 för Mac: http://yabb.jriver.com/interact/index.php?board=36.0

Ryssen
100.000-klubben

8261 Posts

Posted - 2013/09/28 :  10:35:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Synd att den inte funkar med arm processor..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/09/28 :  10:57:05  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
JRiver för Linux, då kan jag kanske använda Ubuntu Studio, som har en "low latency kernel" och är speciellt tänkt för ljudskapande och -återgivning.

Men återstår frågan om önskat ljudkort fungerar i Linux.

Där blir kanske svaret "nej"...

Ulf

EDIT: Har köpt JRiver 19 för Linux nu för att leka litet på min kontors-PC, där jag kör dual boot (Windows 7/Ubuntu Studio).



Edited by - ulfn on 2013/09/28 11:31:08
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2013/09/28 :  13:19:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ulf, vad har du för ljudkort?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/09/28 :  15:45:04  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Har ju inget kort ännu, men funderar på Lynx L22.
(Asus Xonar Essence ST/X alternativ?)
Litet OT:
Till min "kontors"-pc har jag kopplat en KingRex T20-U och högtalare från Wellrounded Sound.

Ska bygga en media-pc inom närmaste månaderna, har jag tänkt.

Ulf

Edited by - ulfn on 2013/09/28 16:09:09
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/05 :  20:29:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Snabb kan jag ju inte beskyllas för att vara, men plötsligt händer det!
Jag har idag skaffat Master-licens till JRiver för att kolla hur den funkar på Mac, men även i Linux som jag provar ibland.
Har nyss installerat och provat på min MacMini och det funkar utmärkt. Även My River fjärrstyrning fungerar klockrent.

Ljudmässigt vill jag inte orda ännu...

Har även testar kortfattat på Audiophile Linux men där gick jag bet... (Inte ngn större Linux-knackare..)

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/02/10 :  10:16:20  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Fördelarna helt kort med JRiver jämfört med andra spelare? Kör själv med endast iTunes och är fortsatt nöjd.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/10 :  12:12:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Till exempel inbyggd parametrisk EQ med en uppsjö filter tillgängliga och convolverfunktion för digitala fiter.

(Lättförståeligt, man behöver inte matematikerexamen för att använda ovanstående)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/02/10 12:13:42
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/10 :  12:46:38  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Bättre ljudkvalite kan räknas in som en fördel också
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/10 :  12:53:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
I Mac-världen så sköter JRiver om växling av olika samplingsfrekvenser och bitdjup automatiskt. Alltså det som Amarra, BitPerfect och liknande gör. Här sköts det dock av samma applikation som hanterar ditt musik(video) bibliotek.
Om det är en fördel eller ej kan jag inte avgöra ännu.
De fjärrstyrningsalternativ jag provat har dock inte hållit samma klass som Apple Remote... Den är i en egen klass när det gäller fjärrkontroll av spelare...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2015/02/10 :  14:45:59  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Så du menar att fjärstyrningen av JRIver är sämre än Apple Remote?

Kör själv Itunes + Pure Music2

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/10 :  18:11:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, den jag kör är inte lika snabb, stabil och snygg som Apple Remote.
"snygg" är ju väldigt subjektivt förstås..
Jag nyttjar My River som fjärr-app till padda och tlf ska jag väl säga också.
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/10 :  20:17:01  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
My river har ju inte utvecklats på ett par år så det är kanske inte så konstigt. Jag tror att det är Jremote som används idag(J river blev delägare nyligen).
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/02/15 :  23:15:09  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
JRemote är många gånger bättre än My River. JRemote har nog det bästa användargränssnitt och funktionalitet jag sett på en sådan här remote-app. Men även solen har fläckar. JRemote har en tendens till att stänga av sig själv om man inte använder den under en 5-10 minuter. Det gör att man måste starta appen och navigera tillbaka till den plats man var innan den stängdes ner. Jag läst någon stans att utvecklaren jobbar med att försöka hitta en lösning på detta.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/09 :  13:50:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Får sälla mig till dem som rekommenderar JRemote! Den fungerar ju riktigt bra och är, precis som atle skriver, en flerfaldig förbättring av My River.
Nu är det en smaksak om man vill köra iTunes/Apple Remote eller JRMC/JRemote, åtminstone hanteringsmässigt.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000