HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tillför ny teknik säkerhet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4234 Posts

Posted - 2013/09/28 :  13:58:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
För att inte trasa sönder Bernts tråd om bärgningen av Costa Concordia http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90314 öppnar jag denna tråd.

Diskussionen handlar om ifall ny teknik kan minska risken för denna typ av katastrofer, eller om ny teknik i stället passiviserar människans uppmärksamhet vilket då snarare skulle ökar riskerna?

Vi har även tangerat bil-trafik, där dagens teknik som ABS, anti-spinn/sladd, adaptiva lysen/farthållare mm avser att avlasta föraren från missbedömningar och ouppmärksamhet.
Nästa steg i den tekniska utvecklingen kommer att handla om handlar om aktiva bromsar, som träder in om ett hinder plötsligt dyker upp framför bilen, och ytterligare några år framåt, en helt autonom trafik, vilket nu testas av bla Google.

Så vad tycker ni?
Har tekniken redan gått så långt föraren av tristess släpper sin koncentration på körningen?
Skulle vi få mindre olyckor till sjöss och i trafiken genom att inte anamma ny teknik?

Alla synpunkter är välkomna!
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/09/28 14:48:54

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/09/28 :  16:32:07  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja och nej.

Jag tror att precis som du säger att ny teknik gör oss avslappnade och säkra.. vi litar på tekniken..
Samtidigt som den tillför otroligt mycket..
anti-sladd och abs är ju enorma framsteg som hjälper gemene man att behålla kontrollen på bilen.

Visst, man klarar sig utan det, men då ställer det enormt mycket högre krav på föraren. Utan dagens teknik skulle vi inte behärska så pass många områden som vi gör utan man fick nöja sig med att antingen vara en superbilförare eller ljudtekniker.. inte både och.. (väldigt extrem jämförelse, men ni förstår poängen)

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2013/09/28 :  20:18:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tänker här på min tid på Shell. Vi hade stora process- och krackerugnar ca 10 meter höga, mestadels gaseldade.
De skulle stänga av bränsletillförseln ögonblickligen i en massa olika situationer: hög temp, låga flöden, lågt gastryck, ingen låga osv. Dessutom var det en lång och komplicerad procedur för att tända, allt för att med marginal undvika explosiv gasblandning i ugnen då tändbrännaren gick igång. Det blev så komplicerat att det blev svårt att få igång och man frestades att gå förbi säkerhetssystemen. I det fallet upplevdes säkerhetstekniken som ett hinder.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4234 Posts

Posted - 2013/09/29 :  08:43:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har också varit med om liknande situation vid min tid på Ericsson
I produktionen av mobiltelefoner justerades dessa med laser vilket skulle ske i samma takt som automat-linan i övrigt.

Problemet var att skydden runt lasern successivt monterades bort för att enklare kunna justeras och lagas. Detta gjordes av personer som varken hade insikt i vilka konsekvenser detta kunde få eller hade erfarenhet att bedöma om varför dessa skydd kommit till.

Alla visste innerst inne att detta var ett helt oacceptabelt sätt att angripa problemet, varför detta gjordes i smyg, och de som verkligen kunde gjort maskinen mer lättservad ( med bibehållet skydd) aldrig fick information om problemet.

I stället för att åtgärda rotorsaken så "fixade" man en enkel lösning som löste deras problem (servicevänligheten). Detta förvandlade successivt en säker (om än svår-servad) maskin till ett livsfarligt instrument för samtliga operatörer.

Med facit i hand skulle ju ärendet lagts på maskinkonstruktören att åtgärda, för att få en både säker och lättservad maskin.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/09/29 08:46:07
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/09/30 :  13:59:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Men det är ju bara titta på alla som blint litar på navigatorn både till havs och land. Hur många gånger har man inte läst att nån kört rakt ut i skogen, för navigatorn sa att där fanns en väg. Båtar som kört på på skär och öar för just man stirrat sig blind på tekniken.
Ser även risk med alla dessa hjälpmedel i bilen, man slappnar av och överlämnar ansvaret på tekniken.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/09/30 :  15:48:32  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hur många flygplan landas manuellt idag?
Dagens flyg skulle inte fungera utan all teknik.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/09/30 :  15:51:24  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Hur många flygplan landas manuellt idag?
Dagens flyg skulle inte fungera utan all teknik.

Är det inte så att vid start och landning sköts "allt" manuellt i dagsläget? När planet är i "luften" kopplas automatiken in.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4234 Posts

Posted - 2013/09/30 :  16:10:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag vet inte hur det är med civilt passagerar-flyg, men militärt flyg (typ JAS) är ostablil i sin konstruktion, vilket hela tiden kräver aktiv teknik för att kunna hållas på rätt köl.
Människan sinnen räcker helt enkelt inte till för att hålla denna typ av farkost flygande.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/09/30 :  19:57:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det gick en bra dokumentär om just flyg för inte så länge sedan. Successivt har man infört nya system som ska hindra kollissioner i luften och så vidare men dessa kan ju "stängas av" och det går att köra manuellt.
Ett exempel är flygolyckan över Schweiz för några år sedan då ett flyg med ryska barn kolliderade med ett fraktflygplan. Flygplanen låg på samma kurs men på olika höjd men så hade flygledaren fått panik och beordrat det ena planet att sjunka och råkade då komma på samma höjd som det andra.

DJag funderar hur det är i vården. För många år sedan dömdes en sjuksköterska för att ha vållat en patients död då dialysmaskinen hon hade kopplat in hade ihjäl patienten. Till hennes försvar var att maskinen var oerhört krånglig och det var alldeles för lätt att göra fatala misstag. Det hjälpte henne inte dock.
Andra grejer är system för medicinportionering (dropp eller föreskrifter som printas ut på tabelttburkar).
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4234 Posts

Posted - 2013/10/01 :  08:17:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag ser ju starka paralleller med flygets autonoma "kollisionsskydd" med risker i sjöfartstrafiken typ Costa Concordia.
Uppenbarligen hadde fartyget utrustats med en omdömmeslös kapten, men det torde vara ganska enkel rent tekniskt att omöjliggöra allt för stora avvikelser från utsatt rutt.
Jag har för mig att bägge dessa system (flyg + marin-navigering) är två av Håkan Lans uppfinningar
Kanske hade tom Costa denna utrustning, men att den kopplandes ur, just för att en omdömmeslös kapten tyckte sig veta bättre?

Uppenbarligen så kan ny teknik i vissa lägen (inte alla) tillföra ökad säkerhet, men jag upplever själv att det finns ett stark motstånd att släppa taget för att lita på tekniken. Även om denna i vissa områden kan bevisas säkrare än det mänskliga kapaciteten.

Själv så tror jag att det handlar om samma mekanismer som flyg vs. bil-åkande.
Statistiskt så är flyg otroligt mycket säkrare, än att sätta sig bakom ratten på bilen.
Ändå tror jag vi alla kan skriva under att vi är mer oroliga för att störta med flygplanet, än att krocka med bilen (även om utgången skulle bli densamma).
Skillnaden är ju att i den förra har vi ej själva kontroll över händelsen, och är utlämnade till andra (tekniken och piloten) medan i den senare så har vi känslan av att kunna påverka mer.

Edited by - pix on 2013/10/01 08:24:22
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/10/01 :  19:45:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Alla fartyg har en utrustning som de måste ha enligt SOLAS. Men tyvärr utrustar allt fler redare sina fartyg med låglönebesättningar. Styrmän somvågar inte "mopsa" mot sin kapten p.g.a. risken för avsked. Den indonesiske styrmannen såg säkert att det skulle gå åt helsike men vågade säkert inte påpeka det för den eminente befälhavaren.
Så oavsett hur bra utrustning fartygen har så skiter det sig med undermåligt befäl.
Har seglat med asiatiskt befäl så jag vet hur "flata/handlingsförlamade" de flesta är!

Har nu gått iland för gott och tycker mycket synd om befälhavarna som måste segla med dem. Många sömnlösa nätter för dem

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000