HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Japanpressad vinyl
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/10/01 :  13:01:30  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Tänkte kolla upp hur ni övriga vinylintresserade forummedlemmar förhåller er till s.k. japanpressar.

Vilka är era erfarenheter av det "svarta guldet" som tillverkats borta i Japan? Vilka är de stora skillnaderna ni har upplevt mellan en japanpress och pressar från andra länder?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2013/10/01 13:07:42

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/10/01 :  13:33:07  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Min erfarenhet är att det generellt inte är mycket att sukta efter, om man inte är samlare och skivnörd.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/10/01 :  14:16:36  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Ok, varför inte? Motivera gärna varför; handlar det t.ex. om att en japanpress ger ett sämre ljud än vad ett US- eller europeiskt original ger? Eller handlar det helt enkelt om att de är alldeles för dyra?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2013/10/02 13:00:53
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2013/10/01 :  14:28:56  Show Profile Send Tobba a Private Message  Reply
Hej, jag har också funderat på att köpa japanpressade, främst då Beatles. Men jag har ändrat mej, varför lägga så mycket, även om ljudet är något bättre så motiverar det inte priset.

Tobbe
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/10/02 :  14:27:36  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Personligen tycker jag att japanvinylen är tystare, har ett lägre grundbrus, är mindre känslig för statisk elektricitet och min gissning är att de använder en finare vinylmassa än i Europa/USA. Tex så är väl alla MFSL-utgåvor pressade i Japan om jag inte missminner mig.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/10/02 :  16:34:20  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Har samma uppfattning om att japanerna är tystare. Mig veterligen så använde de borta i Japan hela tiden s.k. virgin vinyl vilken hamnade i ropet även i övriga världen först under 90- talet.

Alla MFSL- utgåvorna från sent 70- tal fram till sent 80-/tidigt 90- tal pressades i Japan hos JVC om jag inte missminner mig. De pressades på s.k. SuperVinyl som var en speciellt hållbar vinyl som togs fram av JVC.

De rena japanpressar som jag tycker är väl värda att nämna i sammanhanget är Iron Maidens 80- tals skivkatalog vilken enligt mig slår övriga samtida/efterkommande Maiden- pressar på fingrarna på alla parametrar. Om man lyssnar på valfri japanpressad Maiden- platta från 80- talet så inser man att det faktiskt rör sig om en skickligt utförd ljudproduktion. Dessa är mina "go to"- skivor när det gäller Iron Maiden...

Sedan finns det många japanpressade skivor som tyvärr låter tunt och ljust, ömsom vin ömsom vatten är det som gäller. Det finns rejäla bottennapp men också riktiga guldkorn som man absolut skall hålla utkik efter.

Edited by - GyroSE on 2013/10/03 10:18:14
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/10/02 :  20:00:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Japanerna ÄR ofta något bättre, men det är ju frågan om det är värt den extra pengen?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2013/10/02 :  21:38:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har några Japanpressar mest jazz som är väldigt bra någon klassisk platta har hittats visst är de bra men att tänka på är att japsen har ett annat ljudideal därav kan det låta tunt men inte allt. Jag har fått tag i mina skivor för småpengar men vissa kan kosta stora pengar ett tips är att kolla in Japanska säljsidor eller skivbutiker där kan rariteter vara väldigt billiga även med frakt kan de kosta mindre än här anledning till det är att upplagorna är väldigt stora där.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/10/03 :  10:16:05  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
I vissa fall kan det lite högre priset vara motiverat kan jag tycka.

Precis som Bubbel så handlar jag en del direkt från Japan och då blir priserna absolut bättre än om man handlar motsvarande skivor av en europeisk handlare.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2013/10/09 :  19:33:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En sak jag har märkt när jag har köpt från japan är att de är rätt hårda med kvalitetsvärderingen oftast är VG skivor betydligt bättre än man är van vid. Sedan är de väldigt bra på service det är aldrig några problem om det skulle bli fel.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/10/09 :  20:50:38  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Har exakt samma uppfattning angående detta, en japansk VG är ofta mer som NM eller M här borta i Europa. Kvalitetstänket och den där über- ärligheten är något som utmärker japanska skivsäljare, det är alltid ett rent nöje att handla av dem eftersom man i så gott som samtliga fall blir 100% nöjd.

Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2013/10/15 :  19:50:01  Show Profile Send radelius a Private Message  Reply
Jag köpte på mig ett antal Japanpressar på 80-90 talet av mina älsklingar. Jag har dessutom orginalutgåvor av de samma tex Dark Side. Visst är de tystare och kvaliten lite högre men, de låter sämre rent musikaliskt, det svänger inte om dem. Mastringen är inte lika kul är min erfarenhet/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2013/10/21 :  07:08:33  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Ljudmässigt är det både bra och dåligt precis som i alla andra länder. En japansk vinylutgåva ger dock oftare ett "lyxigare" intryck.

Japanpressar har alltid varit heta i samlarkretsar, mycket beroende på de fläskiga omslagen (ibland utvik även om det inte återfinns på ursprungsomslaget) med tillhörande obi-remsa samt div extra typ affish eller dylikt.

Comus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000