HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite hornsimmar.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/10/09 :  13:36:05  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bor i stort hus numera vilket ger bättre utrymme för högtalare i vettiga storlekar.

Vill ha hornpöbelns åsikter på mina simmar.

Det är en 18 tummare som ska få spela från botten upp emot 300Hz.
Är tänkt att den ska vara så likt ett hypexhorn så möjligt men kommer av praktiska skäl
bli enkelvikt och hörnplacerad, kan lägga upp en enkel skiss på hur jag tänkt mig.
Förhoppningen är bas i referensklass med attack och dynamik som passar både till
film och musik.

Jag kanske är helt ute o cyklar här, så ge mig gärna förslag på andra högtalartyper som
kanske passar mig bättre? Har funderat på hörnplacerade TL också.

Förslag på 15- och 18 tummare i den lägre prisklassen uppskattas.











På nedanstående har jag lagt till rummets påverkan, detta är en grov uppskattning.










Drömmer om bra ljud...

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/10/09 :  13:41:11  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Något i den här stilen hade jag tänkt mig:


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/10/09 :  18:22:04  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Intressant projekt då jag har några 18 tummare liggandes.
Vad jag får ut av ritningen är de 200cm höga 95cm djupa. Men hur breda är de? Konstant bredd utmed hela höjden?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/10/09 :  19:54:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Skissen är bara en principritning men tanken är att de ska bli 78 breda (ett jävla fönster i vägen) och djupet kommer att vara 43 upp till och mellan 70-80 nertill.

Måtten är ungefärliga för dom behöver ju anpassas efter vad simmen tycker är bäst.

Men jag har ingen erfarenhet så jag vet inte om jag vågar att lita på hornresp.
Vad veckningen kan tänkas innebära har jag inte den blekaste om...
..förhoppningen är att den kanske tar bort en del resonanser.

Ett alternativ är en testlåda i spån men jag hoppas på lite guidening

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/10/09 :  20:04:52  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Veckningen kommer att innebära att elementet tror horngången är liiite kortare. Ljudvågen liksom genar i kurvan.
Det har avhandlats tidigare här på forumet. Kommer inte i håg i vilket sammanhang.


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2013/10/09 :  20:23:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser vid en snabb titt överlag vettigt ut tycker jag. 300Hz känns dock kanske lite ambitiöst med tanke på veckning och hörnplacering, det finns säkert output vid de frekvenserna men jag gissar att det finns mycket att vinna på att dela betydligt lägre.

Prototyp(er) i spånskiva känns som en mycket bra idé när det gäller så här pass ambitiösa projekt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/10/09 :  21:32:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
300Hz är inte hugget i sten. Tanken med 300Hz är jag i framtiden gärna vill ha ett och samma element som spelar inom hela röstomfånget.

Vågar du gissa på lämplig delning?

Förresten Bardis: höjden beror på önskad hornlängd.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/10/09 :  23:18:10  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ett horn som spelar lågt från Linnar.
Kan ge lite inspiration?

http://www.linnaraudio.com/hogtalare/horn_bas/thecornerhorn/index.htm

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/10/09 23:22:29
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/10 :  11:28:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Hur djupt får hornet bli? Hur många element har du?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/10/10 :  11:48:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bardis: det är Linnar som gett mig inspiration! Tyvärr är hans horn för stort för mitt rum
Dessutom blir det komplicerat med ett veckat trekantigt hörnhorn.

more10: har inga element alls, tänkte att det skulle vara bättre att konstruera en ritning innan köp.
Tanken är att ha 2 horn. Vad tycker du om mitt förslag?

Bredden får vara max 76, höjden max 210 och djupet kan vara max 90cm.

Ska göra en skiss på rummet så ni får se hur jag tänkt mig.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/10/10 :  16:00:34  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
En skiss på rummet med ett horn....


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/10 :  18:53:39  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du ska vara rädd om de där 90 cm djup du har, låt utblåset få hela 90 cm. Eftersom det är ett rent bashorn behöver du inte några reflektorer i hörn. Ett bra alternativ är att låta utblåset gå rakt upp som the wale. Men du måste göra hornet lite lägre så basen kommer ut. Alternativ om det är betong i golvet, ha utblåset rakt ned och ställa hornet på ben.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2013/10/11 :  00:20:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag tror det kan vara idé att skissa lite på systemet i sin helhet innan du börjar bygga/köpa saker (Ta det från en som har en lång rad av missyckanden pga dålig planering bakom sig...).
Ska övriga register vara hornladdade?
Har du möjlighet att tidskompensera digitalt?
Är du ungkarl?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/11 :  00:33:59  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Var ska det andra hornet stå i rummet?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/10/11 :  09:06:32  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Du ska vara rädd om de där 90 cm djup du har, låt utblåset få hela 90 cm.


Hur menar du?

quote:
1.Ska övriga register vara hornladdade?
2.Har du möjlighet att tidskompensera digitalt?
3.Är du ungkarl?


1.Möjligt, har funderat på ett mellanregister i öppen baffel och en hornladdad diskant.
Blir en senare fråga, till en börja blir bashornen ett komplement till mina bakladdade fostex.
2. Ja via minidsp
3. Nej, jag respekterar min sambos utsvävningar och hon mina. Man ska
inte stjälpa sin närmaste, man ska stötta och engagera.

quote:
Var ska det andra hornet stå i rummet?


På andra sidan om fönstret, soffan kommer att stå på bredden till
vänster om ingången. Borde ritat med den på skissen.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/11 :  09:20:39  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
quote:
Du ska vara rädd om de där 90 cm djup du har, låt utblåset få hela 90 cm.


Hur menar du?




Edit: släpper ut ljudet nu :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2013/10/11 12:33:42
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/10/11 :  11:55:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tolkar jag dig rätt om jag säger att: djupet från lyssnaren sett bör maximeras i den utsträckningen som utrymmet tillåter?

Bra input, ska se om jag kan ta hänsyn till det. Jobbigt när måtten
påverkar varandra.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/11 :  12:50:56  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du kan kompromissa 5 cm i djup får du plats med 2 st hog scoop på varandra.



Du kanske också är allergisk mot bakladdade horn.

Mitt frontladdade är 3 cm för djupt tyvärr. Men det går att bredda till 18 tum. Eftersom det är en pipa så säger simuleringen att det blir dålig grupplöptid vid 90 Hz, men jag kan inte mäta upp det. Men du kan ju kanske hitta lite inspiration från min konstruktion.




Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/10/14 :  10:32:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Efter att ha burit upp en soffa på ovanvåningen i helgen så är jag skeptisk till att det går att bära upp bashorn på 100kg plus...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/10/14 :  11:41:43  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Antar att du är medveten om att det ena hornet är ungefär 1,7 kubikmeter större än det andra? Vissa kanske skulle tycka att mindre horn är önskvärda men möjligt att det inte är så i det här fallet.

Mårtens stora runda trattar borde kunna köra hela röstregistret ovanför dina horn, men det skulle nog inte vara fel att ha ett midbashorn i mellan.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89746&whichpage=3

/Marcus
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/14 :  13:10:39  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är 20 kvadrat. Det blir svårt att få ut ljudet ur ett horn i ett så litet rum. Jag misstänker att ju större öppning man har desto mer ljud stänger ett litet rum in i hornet. Jag har mitt bashorn i ett rum som är ungefär 20 kvadrat. Det krävs full effekt för att det ska kännas. Jag skulle fundera lite på transmission line, en inverterad tratt alltså. Med en arton eller tjugoentummare så går det nog att bygga en låda på fem sex hundra liter :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/14 :  13:22:31  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Nu har jag simmat med JBL 2241 i en TL på 300 liter. Den ger 130 dB vid 150W i ett hörn. Och kommer att funka ner till 25 Hz typ.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/10/14 :  15:22:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Antar att du är medveten om att det ena hornet är ungefär 1,7 kubikmeter större än det andra? Vissa kanske skulle tycka att mindre horn är önskvärda men möjligt att det inte är så i det här fallet.


Japp, jag tänkte på mitt första förslag.

More10: Mycket bra input, den typen av info är svår att veta utan
praktiskt erfarenhet. Ohh, intressant, lägg gärna upp simmen på TL

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/14 :  16:08:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply




Hornresp record.

Det är bara en snabbsimulering. Jag vet inte om hela konstruktionen verkligen är parabolisk. Tredjetonen är utsläckt genom elementplaceringen. Man ser den som ett litet jack vid 155 Hz. Om den ska funka som sub kan man köra odämpat. Om den ska gå högre måste lådan dämpas fram till elementet.

Hur tonkurvan bör se ut i ditt rum finns det andra experter här som kan tipsa om. Det enda jag vet är att den ska ha sjunkit rejält vid första rumsresonansen (28,6 Hz).

En sån här låda borde du kunna bygga lika hög som elementet och enkelvikt. Men ganska bred. Och ställa topparna ovanpå.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000