HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylspelare+riaa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2013/11/25 :  15:37:11  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Äntligen iland till helgen är det meningen at det ska lyssnas på roksan.

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2013/11/25 15:38:13
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2013/12/06 :  08:54:08  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Coming back to life. Blev naturligtvis sjuk när jag kom hem och låg för ankare när "finlyssningen" av roksan skulle gå av stapeln.

Dock har jag hunnit med lite "hemma hos" lyssning. En lenko75 med en sme 3009 arm med en benz pu om jag inte minns fel. Verket var uppgraderat med en annan plint, riktigt snyggt. Kringutrustningen var nog mest diy med ett ARC äldre försteg.

Det lät luftigt och dynamiskt, djup och fin bas och helt fantastiskt på stor orkestermusik. Kanske inte den där närvaron på gles violin, saknade kanske den där bråddjupa tystnaden mellan tonerna. Det hela gick mot en smula värme. Det gör mig iofs inget bara resten faller på plats.

Har även blivit inbjuden att lyssna på en äldre thorens TD-125 som också ska vara uppgraderad vad jag förstår. Återkommer med mer info om det.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2013/12/30 :  13:22:21  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Hur har vinyljakten gått under december månad?
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2013/12/31 :  07:34:09  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jakten går väl sådär nu under jul-veckan. Kom hem 27/12 och varit med familjen. Jag har ett par inbjudan till och en av dom ska jag försöka göra realitet av efter nyår. Det är ju helt i närheten så det är bra. Jag har inte bråttom på något vis. Ett litet tips jag fick var att köpa typ en lenco 75 eller thorens 125 och satsa på en riktigt bra tonarm och riaa. Både tonarm och riaa kan ju senare flyttas över till det verk man vill ha. På det sättet skulle man komma igång med vinyllyssningen och samtidigt lära sig lite. Lockande tanke.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/01/05 :  06:29:43  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
En liten tur till den stora staden igår. Perfekt tillfälle att lyssna på Roksan Xerxes 20+. Spelaren ifråga var REJÄLT uppgraderad och det är ju trevligt med den möjligheten men det är en stor bunt pengar extra. I övrigt roksan elektronik med ett par totem mani -2 signature högtalare. Tyvärr jag jag glömt vilken PU det var. Hade med mig mina 3 skivor som vi spisade. Himla svårt att skriva något om bara skivspelaren, det blir ju mer om hela systemet.

Det lät mycket medryckande och svängigt, spelglädje kan man kanske säga, riktigt riktigt bra på röster, bra djup men kanske utan den där bråddjupa svärtan. I och med alla uppgraderingsmöjligheter så finns ju oanade möjligheter till experimenterande. Enkel och bra handhavande. Verket finns det ju mycket skrivet om och det allra mesta är ju positivt så jag tror inte att det är en gris i säcken.

Allt som allt så tror jag att spelaren med utbudet av uppgraderingar/kringutrustning säkert skulle kunna komma till den ljudsignatur som jag gillar.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/01/07 :  06:18:01  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Hemma hos lyssning igår. Michell orbe skivspelare (tack alfagtv). Jag går inte in mer på tekniken då det finns väl beskrivet i alfagtv's egna tråd.

En fantastisk möjlighet att lyssna på samma låt via 2 olika skivspelare och digitala filer. Vi började med michell orbe, det tar inte lång stund för att bli tagen. Lite ovan med högtalarna men man finner sig snabbt. Musiken bara flödar och jag gillar verkligen det jag hör. Kanske ingen basslägga men vilken musikförmedling, Efter ett gäng skivor har alfagtv vänligheten att erbjuda sig att sätta upp sin gyro också så att vi kan jämnföra. Det är ordentlig skillnad. Gyro är sannerligen ingen dålig spelare men allt det den gör bra gör orben bättre.

Med orben infaller sig den där riktigt bråddjupa svärtan som jag personligen gillar, ett djupa i musiken och riktigt bra dynamik. Timmarna rullar på och vi njuter verkligen av musiken.

Ett stort tack till alfagtv för din tid och grattis till ett njutbart system.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2014/01/07 :  09:02:47  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Det riktigt djupa basfundamentet är annars en av Orbes styrkor. Men mycket beror säkerligen på vilken tonarm man har monterad på skivspelaren, bytte för ett drygt år sen själv upp mig från Michells egna TechnoArm (som är en rejält upphottad Rega RB250) till en SME IV på min Gyro- skillnaden är milsvid till den sistnämnda tonarmens fördel när det gäller förmedling av bas och dynamik. Är övertygad om att en SME- arm monterad på en Michell Orbe är en match made in heaven- man behöver aldrig mer kika efter en annan skivspelare om man har en sån kombination...

Kommer du kanske satsa på en skivspelare från Michell efter denna upplevelse?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2014/01/07 09:09:09
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/01/07 :  10:56:47  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Det lugn som orben presenterade var riktigt riktigt bra. Jag har i princip en skivspelare till i prisklassen som jag ska kika på. Efter det får jag ta mig en funderare och utvärdera lite. En spelare från michell skulle jag nog kunna leva med länge.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2014/01/07 :  11:35:39  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Det är lätt att leva länge med sin Michell, har levt snart 6 år med min GyroDec SE och kan definitivt tänka mig att behålla den ett tag till. När/om jag någon gång uppgraderar så blir det helt klart en Michell Orbe som tar plats hemma hos mig...troligt är då att jag behåller min Gyro bara för att ha något fint att vila ögonen på. Inom detta område kan en Orbe aldrig överträffa en GyroDec...

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2014/01/07 11:38:41
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/01/07 :  20:26:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mycket tack för dina vänliga ord Wader, och trevligt att träffas!
Jag förstår att du upplevde stor skillnad mellan Gyro och Orbe, det gör även jag. Samtidigt känner jag mina båda puppor så väl att det är ganska lätt för mig att identifiera hur stor del av ljudskillnaden som faller tillbaka på dem.
Du har helt rätt i att Orbe spelar med en svärta och avsaknad av störljud som Gyro får svårt att matcha, även om den i sig får höga betyg på dessa punkter.
Om jag skall vara helt ärlig så kan det vara så att jag läst något om nästa egenskap som så att säga "lagt ord i min mun"; Det gäller Gyrons förmåga att spela med lite mera energi och alerta steg, vilket kan vara en fördel ibland.
Två väldigt trevliga spelare är det definitivt, väl värda att försöka höra för den som spekulerar i en vinylrigg inför 2014!

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/01/07 :  22:17:27  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Kanske är det matchningen orbe/tonarm/puppa som väckte ett visst habegär. Som jag nämnde tidigare, gyro är på inget sätt en dålig spelare, tvärtom. Det ska bli ett nöje att få bjuda tillbaka lite "hemma hos" lyssning när ny skivspelare är hemma. Jag har faktiskt förberett en smula genom att flytta upp tv'n på väggen och gjort plats för en spelare på bänken.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/01/23 :  17:07:26  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Vad händer här då? Dr Feickert Woodpecker med jelco 750E arm och lyra PU avlyssnat. Mcintosh försteg och slutsteg, wharfdale jade-7 högtalare.

Här snackar vi spelglädje, liv och lust och vilket basfundament med massor av detaljer. Glömde såklart mina egna skivor hemma men vi lyssnade på musik som jag känner igen och har själv. Himla smidigt att man kan prova lite olika längder på tonarmar. Det är verkligen "no nonsens" pang på rödbetan. Spelaren inger förtroende och ser otroligt stabil ut.

Nu är ju ingen av dom spelare jag hört precis dåligt, lite olika signaturer och lösningar. Enda jag inte gillade med woodpecker är att det inte fanns möjlighet att täcka hålen vid tonarmsfästet, jo en sak till, hur svårt kan det vara att ordna med ett lock till en spelare som kostar 30k?

Nu är det bara att fundera lite på vad man gillade hos dom olika spelarna, sprätta upp madrassen och räkna lite pengar.

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2014/01/23 19:56:40
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/01/23 :  19:44:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kul att du gillade Woodpecker#180;n.

Det finns fler som inte gillar att det finns ett stort hål i plinten för tonarmen så du är inte ensam.

För min del så har jag inte något emot att det finns ett hål där lite åt det industriella stuket precis som du skriver no-nonsen, Jag tycker själv att det är dåligt att de inte kan erbjuda ett lock eller någon form av skydd.

Anders

quote:
Enda jag inte gillade med woodpecker är att det inte fans möjlighet att täcka hålen vid tonarmsfästet, jo en sak till, hur svårt kan det vara att ordna med ett lock till en spelare som kostar 30k?

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/01/23 :  20:02:41  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jadu bubbel hålen går väl att åtgärda själv på något sätt. Värre är det med avsaknaden av lock/skydd. Personligen tycker jag att det är uruselt att man inte ens kan köpa det som tillbehör, för egen del skulle det i så fall vara min första uppgradering.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/01/24 :  00:25:34  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
http://vinylcenter.se/begagnat-demo/demoex-kuzma-stabi-s-arm-stogi-s-komplett/
"Demoex - Kuzma Stabi S + arm Stogi S Komplett, Extra skivtallrik, skivpuck och plattform i lönn. Dammskydd i akryl ingår."
19990:-

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2014/02/14 :  23:40:46  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Ursäkta om jag snor tråden lite, men Wader, om du fortfarande inte köpt spelare så kommer jag sälja min Clearaudio Evolution Magnum med michell Tecnoarm, Zyx 50R Bloom MC-pickup samt Tom Evans Microgroove Plus RIAA för ett bra paketpris, då jag har helt ny rigg på ingång - inom samma märke såklart :-)

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/02/20 :  09:21:31  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Hej RobertH, nej jag har inte kommit till skott ännu med skivspelare. Jag har och har haft alldeles för mycket att göra för att ta ställning till det ännu. Finfina grejor du ska sälja. Du kan väl PM'a till mig inköpsår och en liten prisantydning. Ser nu att det var ett tag sedan du skrev så du kanske har sålt grejorna redan.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2014/02/20 :  20:10:53  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Hej Wader!

Nej, jag har inte riktigt kommit till skott att lägga ut dom på annons ännu, då jag skja behålla min Tangentialarm, och har väntat på fästplatta till armen som ska säljas med spelaren. Jag skickar PM med info om spelaren! :-)

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/07/19 :  17:47:20  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Här händer det inte mycket. Eller jo det gör det på sätt och vis. Klurat och funderat, läst massor om skivspelare och kringutrustning. Om man surfar runt tillräckligt länge på skivspelare så hamnar man till slut på LencoHeaven. Där blev jag kvar länge, läste allt som fanns och kikade på bilder. Funderade "ska jag verkligen köpa en urgammal skivspelare"?

Ju mer man läser desto intressantare blir det, då jag också har möjlighet och tillgång till snickerimaskiner såååååååå!!

Idag hämtade jag min Lenco L75, av en gammal musiker som har haft den sedan ny. Det har också beställts ett speed controller kort. Här kommer lite bilder på fyndet. Som ni kanske förstår kommer detta att fortsätta i DIY med bilder. Tyvärr ska jag åka och jobba nästa vecka men lite isärplockning och rundsmörjning hinner jag med.





Trevlig Sommar.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/07/19 :  20:50:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
HAllå Wader! Det var som sjutton! En Lenco!

Ja, det är ingen dålig pjäs, de kan låta för jäkla trevligt! Ser fram emot en lyssning framöver!

Har du tänkt behålla originaltonarmen?

VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/07/19 :  22:06:06  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Meningen är ju att det ska bli en ny plint så en annan arm kommer det att bli i vilket fall som helst. Dock hade det varit trevligt med orginalarmen bara för att. När jag tog bort armen från plinten så visade det sig att tonarmskablarna var ruttna så det måste väl till ett byte av dom i så fall. Har inte en aning om hur man gör men jag lär mig. Har i alla fall tagit isär centrumlagret och gjort rent det och satt tillbaka. Rengjort främre och bakre motorlagren och fettat in igen. Dom har ju bra guider på LH. Nu står den och snurrar lite.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/07/20 :  13:00:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag bygger också om en lenco som byggs med ny verkplatta istället för den gamla som flexar (påstås det) jag kommer att ha en skifferskiva som plint och en hemmasnickrad tonarm.

Lycka till med bygget!

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/07/20 :  13:14:35  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Det finns ett par riktigt fina byggen på LH och en del av dom är just skifferplatta. Sedan finns det dom som använder tälgsten också om jag har förstått saken rätt. Jag är väl bra sugen på att i alla fall har någon form av stenplatta på toppen. Nåja vi får väl se hur långt man kommer.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/07/20 :  21:29:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har haft möjligheten att få lyssna på en skifferplint med tillhörande lenco-verk det är nog det bästa jag har hört även en lenco med diabas är avlyssnad även den lät utmärkt men diabas kräver en del trix innan den är optimal.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/07/21 :  09:53:46  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Diabas är ju inte precis något enkelt material att arbeta med heller. Har du någon DIY tråd som beskriver ditt projekt bubbel?

Skiffer finns ju i en hel del varianter. Vad tog du och hur kom du fram till just den sorten?

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2014/07/21 09:55:18
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000