HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite funderingar om spridning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/22 :  17:22:22  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hittade denna konstruktionen som ser riktigt häftig ut.

Musik är livet
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/10/22 :  19:52:18  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Jag tror den sprider ganska smalt och inte så jämnt om man sätter flera element runt diskanten. Men det kanske går att simulera på något sätt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/22 :  19:58:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja det blir ju inte samma som elementen ett och ett så frågan är ju om det inte är att gå över ån efter vatten.
Man kan ju lika gärna köra med en vanlig koax.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/10/23 :  14:20:12  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
En högtalare med flera mellanregister i en cirkel runt diskanten är faktiskt med på synergy horn patenten av Thomas Danley.
https://www.google.com/patents/US8284976?dq=danley&hl=sv&sa=X&ei=0btnUqLKKaq34ASOzICYAg&ved=0CFwQ6AEwBA

Och när jag ändå är på gång så här kommer fler referenser på konens storlek och hur det påverkar spridningen.
http://alteclansingunofficial.nlenet.net/publications/techletters/TL_237.pdf
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/24 :  13:45:24  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Ja det blir ju inte samma som elementen ett och ett så frågan är ju om det inte är att gå över ån efter vatten.
Man kan ju lika gärna köra med en vanlig koax.

Det är förvisso sant. Men det är inte lika mycket DIY. Ju mer DIY desto roligare.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/24 :  14:07:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja visst ja. Det är så sant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/24 :  18:08:13  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Testa ska jag då bara för att jag själv är nyfiken och vill uppleva det själv istället för att förlita mig på vad ett program visar mig. Ska bara hitta ett gäng billiga element som man kan leka med.

Musik är livet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2678 Posts

Posted - 2013/10/24 :  18:26:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Härlig inställning!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/25 :  12:11:00  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Rätt inställning. Det är kul med Hornresp, men det är en hel massa saker som den inte kan simulera. Till exempel spridningen när man sätter en massa element i en ring.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/10/25 :  23:04:50  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Jag tycker det borde bli ett spridningshopp som heter duga. Lite som från en 10":are till en 1" dome med platt frontplatta. Enda fördelen är väl att det blir hyfsat rotationssymetriskt då. Men låt inte mig döda upptäckarlusten.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/26 :  10:28:47  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
marens: Ingen risk att upptäckarlusten minskar här inte. Har lärt mig att alla konstruktioner har sina för och nackdelar och frågan är då vilka fördelar man kan utnyttja och vilka man kan klara sig utan. Det är just därför jag tycker att högtalare är roligt att bygga och experimentera då där finns så otroligt många konstruktioner som låter och ser olika ut och med små ändringar kan förändra upplevelsen helt. Var några år sen som jag ville testa mig att göra diskanten spridande 360 grader bara för skojs skull. Och det slutade så här

Idag är det många saker jag hade gjort annorlunda med dom om jag hade velat göra något liknande men det var roligt och väldigt lärorikt. Dom låter inte jättebra men går att lyssna på.

Musik är livet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/10/26 :  15:41:11  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Vill du ha tipps på element så tror jag att de här är svårslagna pris/prestanda, samma som jag har i mina små MTM du lyssnade på.
http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-4fe30-2?category_id=349

Eller om du hellre vill ha 3":arna.
http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-3fe22?category_id=81

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/26 :  20:08:34  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Det lutar faktiskt mot ett gäng 3 tummare från dom. Billiga, fina värden och låter riktigt bra.

Musik är livet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000