Author |
Topic  |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2013/10/23 : 19:13:24
|
Jag hörde helt nyligen nåt om att man skulle ta tag igen i en omläggning av radiosändningarna till DAB. Tror det var kulturministern som pratade om detta i en intervju. När ska detta ske egentligen? Och när ska FM stängas i så fall? Batman var här idag och vi diskuterade detta. 2022 googlades fram som ett troligt årtal, kan det stämma...
Nån som vet? Länka gärna till info. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2013/10/23 : 19:44:48
|
Ja man undrar ju. Luleå, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Malmö har ju haft det i över 10 år nu.. konstigt att det stannade av där.. Trodde för ett tag sedan i min enfald att det gjordes rikssändningar när så många försäljare av DAB-mottagare propagerar så hårt för produkterna.. Men man blev väl vilseledd än en gång..
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2013/10/23 : 19:48:43
|
Jag frågar för jag planerar att köpa en skitsnygg vintage FM-tuner... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2013/10/23 : 19:52:24
|
Har inte så mycket konkret info att bidra med, men diskuterade nyligen detta med en som jobbar med nätet för radio- och tv-sändningar som medgav att det inte alls gått som tänkt. 2022 låter ganska rimligt då det är en lång väg att gå då det finns knappt några DAB-lyssnare i Sverige idag. Norge har kommit längre på den punkten (34% av befolkningen lyssnar på DAB enligt en siffra jag hittade) och planerar att släcka FM-nätet 2017.
Den info man hittar på nätet är motstridig, vissa hävdar att FM-nätet inte skall släckas och andra tvärtom. Men då är frågan varför man skall övergå till ett nytt system om det gamla ska finnas kvar.. Det var nog därför DAB inte blev etablerat från början eftersom att det gamla systemet har levt kvar utan minsta försämring.
Lite synd att vår stat redan spenderat ca 1 miljard på att få igång DAB som bara har några tusen lyssnare (ca 0,1% av befolkningen) Det blir dyra lyssningar... |
 |
|
Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts |
Posted - 2013/10/23 : 20:35:01
|
Har själv hört 2020 någonting men jag tror faktiskt inte att dom kommer släcka ner det helt. Det rör nog bara dom stora radiokanalerna då som flyttas över till DAB och vad jag kan tänka mig är att då istället så kommer vi få se många mindre independent radiokanaler framöver som tar över dom gamla frekvenserna, Troligtvis blir då dessa kanaler lite mer lokalt då ingen vill husera värsta sändningsmasten med tillhörande utrustning hemma i sin trädgård för att kunna nå ut till större mängd. |
Musik är livet |
 |
|
Junepe
100.000-klubben

614 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2013/10/23 : 23:23:56
|
En sån här:
 |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Junepe
100.000-klubben

614 Posts |
Posted - 2013/10/23 : 23:40:37
|
En Luxman :) Aldrig njutit av den årgången men bara ljuset spelar ju musik! |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2013/10/23 : 23:55:03
|
Ja, de är fantastiskt snygga tycker jag. Särskilt de från sent 70-tal. http://www.thevintageknob.org/luxman-T-88V.html Jag hade L-81 förstärkare i många år från samma serie. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/10/24 : 07:48:18
|
Oj! Den va vacker! Jag tyckerdu skakl köpa dig den och njuta Bernt! Jag kan köpa den av dig 2022 om du är orolig!  Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2013/10/24 : 08:22:33
|
Jodå, vi kom just överens på mail så jag ska se till att få den hit efter Stockholmsmässan. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Junepe
100.000-klubben

614 Posts |
Posted - 2013/10/24 : 12:16:48
|
Lysande, vad trevligt!
Har själv en Kenwood 5020 som spelar FM som ingen annat jag haft. En Philips AH673 fick flytta i svagt ögonblick. För hur bra den än spelar Kenwooden så saknar den den upplysta radio faktorn. Så en värdig mottagare behövs. Men jag har span på en ny lysande välljudande sak som borde komma hem inom en snar framtid. Missade en Sansui TU-919 för en nätt summa i somras, gråter fortfarande över spilld mjölk. Ska bara ha denna apparat, alltid varit såld på dess utseende och pretera verkar ju den göra..
Hittade faktiskt en Pioneer SX-434 på en loppis för nån tjuga i veckan. Den behöver nya säkringslampor / fuse lamps och det hade tack och lov ebay tysken på lager. Sedan lyser det igen.
Radio- och TV-verkets rapport om Framtidens radio: https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/2205/4808.pdf
Ett bra radio alternativ, webbradio: http://www.shoutcast.com/ http://www.radioparadise.com/rp_2.php#name=Home
Ska nog skaffa mig en beggad Squeezebox Touch.
Olive, många från squeezebox communityn som varit inblandade. http://www.indiegogo.com/projects/olive-one-all-in-one-home-music-player-designed-by-you
Borde finnas en radio avdelning på hififorum :) Specialintressen / Radioforum. Kanske kan intresset växa på forumet.
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2013/10/24 : 14:20:35
|
Kenwood 5020 lär vara bra. Batman har en sån också sade han igår. Det var väl ett lustigt sammanträffande!
Längst ner på den här sidan http://www.fmtunerinfo.com/shootouts.html finns en rankinglista, Kenwood 5020 har rankats som nr 10. Philips AH6731 rankas som nr 7, var det en sån du hade?
Min kommande Luxman är inte med på listan men det gör inget för den är säkert snyggare än alla de andra.
För övrigt lyssnar jag hela mina arbetsdagar via en Marantz 115B tuner. Den är rätt bra på P1 vid det här laget... |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/10/24 14:23:40 |
 |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2013/10/24 : 14:23:37
|
Roligt att intresse fortfarande finns för riktig radiolyssning.
Har en Sansui TU 9900 från Bo Hansson till salu i mint kondition.
Ja, fel forumavdelning men skit samma.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2013/10/24 14:44:35 |
 |
|
Junepe
100.000-klubben

614 Posts |
Posted - 2013/10/25 : 10:13:57
|
FMtunerinfo är trevlig läsning. Dock finns det ju kontainervis med tuners som inte han komma med på rankinglistan, tack och lov. Här kan ju en fjäderviktare låta som en tungviktare. Som Kenwood 5020, då har ju även Batman radiovälljud :) Marantz kunde verkligen sin sak, vilka skapelser dom tillverkat. Marantz 2130 skapar fint sällskap kan jag tänka mig, P1 är inte lätt att handskas med :)
Det finns så mycket att köpa och testlyssna för tok lite riksdaler. Dessa för mer riksdaler. Sony ST-A7B , vill ha Marantz 2130, samma vill ha Burmester 978...... the mothership has landed känsla
Jajamensan en AH673, 1an betyder visst att den är svart. Mycket fin radio.
En Sansui TU-9900 och dessutom med välkänd historia. Skulle smaka det.
((( Junepe )))
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2013/10/25 : 20:54:08
|
Förhoppningsvis överger SR hela DAB iden snarast möjligt men jag gissaar atta vi måste tröska frågan ett tag till alla som investerat sin prestige i projektet gått och persionerat sig. Sedan kommer allt vi befintligt radionät + internet
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Topic  |
|