HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Krympa ett horn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/04 :  14:42:26  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Syftar på att bygga ett par miniatyrer av Cerwin Vegas EL 36 modeller då jag gillar utseendet och även basen dom producerar men hade velat ha ett par mindre med 5.25 eller 6.5 tums element i dom istället. Syftar då inte på att få ut djupbas ur dom men ner till 50 - 60 hz hade varit okej.
Är detta möjligt utan att dom blir onödigt stora?

/Kristofer

Musik är livet

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/11/04 :  19:13:45  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
har du något specifikt element i åtanke ?
Blir ju lite lättare att simulera om man har ett element att utgå ifrån.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/04 :  19:39:13  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Nej det har jag inte. Försöker lära mig hornresp men för mig som aldrig använt det förrän nu så är det lite invecklat för tillfället.
Hade varit häftigt att ha ett par mini horn här hemma då stora horn bara är att glömma.

Musik är livet
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/11/04 :  21:10:52  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Börja här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82495

Vad hade du tänkt dig för budget för elementet och hur stort får hornet bli ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2013/11/05 :  07:23:30  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
Utan kunskap om vad jag egentligen gör, så på dom "mini" kopior jag gjort så räknar jag om arean på hela hornet gången, för att "passa" det mindre elementet. Det kluriga är att behålla längden då den bestämmer nedre frekvens.

Det där förklarade ju inte så bra.
Men om det ska sitta ett 18" element i med ett SD på 1174cm^2 och jag vill göra en mindre kopia med ett 6 1/2" element i med SD på 140cm^2 så delar jag 1174/140=8,38

Sen tar jag och delar "alla" areor på ritningen med 8,38 men inte längden här går jag på (inte kunskap) men känsla, nä jag brukar minska längden så att fs passar elementet. Detta gör jag genom att tejpa ihop a4 papper och rita ut "tratten" sen är det bara att vika ihop den och börja såga.

Blir det perfekt, nä troligen inte men tillräckligt bra för att fån le och imponera på kompisarna.

Små horn bygger jag i sk. Foamboard skivor, dessa är enkla ett skära med kniv och limma med limpicka. Byggde sist en förminskad Tham 10 som blev en Tham 3 med ett 3 1/2" element i, gick på 2 timmar och spelar så att man tappar hakan.

\\Mårten

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.

Edited by - edelbrink on 2013/11/05 07:24:12
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/05 :  08:24:12  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Runestone: Använder den som hjälpreda och det har hjälpt mig enormt mycket. Synd att bilderna inte finns kvar där mer då dom hade hjälpt till ännu mer. Petter ska ha ett stort tack för att ha lagt ner all tid att skriva en nästan perfekt beskrivning av hur man går tillväga med hornresp.

edelbrink: Tham 3 låter riktigt intressant och häftigt. Något som du vill dela med dig mer av?

Musik är livet
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/11/05 :  20:16:44  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Sen tar jag och delar "alla" areor på ritningen med 8,38 men inte längden här går jag på (inte kunskap) men känsla, nä jag brukar minska längden så att fs passar elementet. Detta gör jag genom att tejpa ihop a4 papper och rita ut "tratten" sen är det bara att vika ihop den och börja såga.



Ju mindre element desto längre blir hornet för samma avstämning som ett stort element..


Ska se om jag får lite tid över så kan jag göra nån simulering..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/11/05 :  20:49:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, ironiskt nog blir ett horn med mindre element faktiskt större i och med att det blir längre. Ett horns funktion bestäms ju till stor del av luftens egenskaper och de är oberoende av elementstorlek.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000