HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Printa bild på canvas?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts

Posted - 2013/11/26 :  10:40:23  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Hej,

börjat kolla på möjligheten att printa en digitalbild på canvas, och som vanligt är det en djungel! Många leverantörer att välja på!

Funderar på en ganska stor tavla, så man vill ju gärna att det blir bra. Bilden är i ca 2000 x 1000 och jag tänker mig en print i kanske
100 x 50 cm, beroende på pris. 2 pixlar/mm, borde vara OK, eller?

Hittills har jag lärt mig att färgerna ska var UV-beständiga, bra om man printar med 2700 dpi, samt att lackering av tavlan ökar beständigheten. Vad mer att tänka på?

Någon som kan rekommendera ett bra företag?

Stort tack på förhand!

Tremolo junkie!

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2013/11/26 :  11:38:33  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Var i Sverige bor du?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/11/26 :  12:24:34  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
http://crimson.se/

Är den firma jag alltid får rekommenderad när jag pratar med fotografer.
Rimligtvis borde deras canvas hålla bra klass också.
Deras utskrivna bilder blir iaf ruskigt bra.

658:- utan montering och ram. 100x70 verkar vara det som finns med ram för 1050:-
Du kan ju alltid ringa och fråga.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts

Posted - 2013/11/26 :  13:20:53  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Tack Joda för tips!

Läst på lite mer och sett ett tips att för canvas bör man minst ha 100 dpi, så maxstorplex för en 2000x1000-bild borde bli ca 50x25.

Nån som håller med?

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2013/11/26 :  13:29:41  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Vi har alla olika krav och synpunkter på vad som är god kvalitet. Nu har jag inte sett den tekniska kvaliteten på bilden och kan inte avgöra hur mycket den går att förstora. Men 2000px X 1000px i 300dpi är för låg upplösning för 1000 x 500mm i tryck. Jag skulle inte leverera till kund under 200 dpi, kanske 180 dpi skulle gå med hög teknisk kvalitet på min fil.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/11/26 :  13:42:05  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Vid canvas blir det lite mindre uppenbart. Och man får inte fyrkantiga pixlar med skarpa kanter utan dom mjukar upp bilden lite vid lägre upplösning om jag minns rätt.
Som sagt, ring och fråga.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2013/11/29 :  11:31:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tryck på canvas kräver inte särskilt hög upplösning, materialet är väldigt förlåtande.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000