HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Finns här några erfarna svetsingenjörer?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/10/05 :  09:24:57  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hej!

Behöver diskutera lite med en svetsingenjör - finns här någon?

/pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2013/10/05 :  10:10:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mattias på Öckerö kanske, duktig svetsare iaf, dyktekniker.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/10/05 :  10:56:47  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Tack Bernt

Ska se om jag kan nå honom hærøver

/p

sales@lazyboyaudio.no

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/10/05 :  13:02:11  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Är inte ingenjör men väl gammal svetsare med licens, så fråga på du så får vi se om jag kan hjälpa dig.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/10/05 :  15:52:26  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Har liknande erfarenheter som Runestone ovan, ljusbågstekniker mao. Har en del erfarenhet av svetsning i udda material, men du har nog fått hjälp redan.

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/10/05 :  17:27:15  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hej!

Ljusbågstekniker:)

Jag behøver egentligen prata med någon som har erfarenhet av strukturkonstruktion med avseende på framførallt svetshållfasthet.

Jag har ett uppdrag dær jag ska leda en indisk underleverantør att tillverka en ritningssats efter "industristandard". Problemet ær att jag ær egentligen specialmaskinskonstruktør med intresse før struktur och svets men absolut ingen expert på något av de områden.

Så jag behøver bolla idèer med någon som har producerat strukturer - gærna mot offshore - och som har en øppen instællning till ganska nyklæckta ingenjører som vill læra sig.

Ska førsøka ta mig in på en IWE utbildning till næsta høst men jag behøver kunskapen nu. Så jag sitter lite pyrt till.

Dessutom ær slutkund helt ointresserad av att vara behjælplig men mycket intresserad av att såga førslag som læggs fram.

Det ær situationen - alla råd tas emot med stor tacksamhet!

Hoppas att alla har en trevlig helg førresten.

sales@lazyboyaudio.no

Edited by - Beat on 2013/10/05 17:29:40
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/10/05 :  22:14:50  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
har läst en del om hållfasthet och olika svetsmetoder, behärskar även de flesta metoderna.. de ett ganska komplext ämne du ger dig in i, men förklara gärna mera vad det är du vill ha hjälp med så får vi se hur långt vi kommer..

Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/10/06 :  00:41:36  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Har inte beräknat annat än WPS:er, dvs inte konstruktionsdimensionering, men svetsmåtten är ju ganska givna med tanke på valda materialtjocklekar.
Offshore är väldigt noga med slipradier på gods, samt att det mesta magnafluxas eller röntgas.
Är det frågan om nykonstruktion eller är det en måttsatt ritning som skall dimensioneras i godstjocklek ?

//Figge

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/10/06 :  10:30:53  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Det ær ett skid som jag designat, ca 7x4,5x3 m stort och byggt till størsta delen i 355 stål. RHS och SHS, varmvalsat. Det ær byggt før att tåla 3,7ggr øverlastning i lodræt drag vid lyft. Lyftøronen, satta med helpenetrerande svetsar, ær designade før att klara 45-graderslyft och byggda i 420 stål.

Huvudsakliga lyftvaggor ær byggda i UNP300 som sedan ær furbundna med VKR. Alla lastbærande svetsar ær helpenetrerande. Jag ska førsøka lægga upp någon bild senare om någon vill se.

Många av frågorna som nu kommer upp ett par månader senare nær jag tittar på den gamla ritningssatsen - som ær gjord som en standardsats før en sammanstællningsritning - ær om de svetsar jag specificerat tidigare ær læmpliga och om jag borde valt andra svetsar och andra typer av fogberedningar æn de som valts.

Nu har strukturen redan passerat alla røntgen, ultraljud och magnetpartikeltester så den ær godkænd och klar. Men jag vill ju gærna bli bættre på detta och kunna leverera strukturer som ær skottsækra framøver.

Har också plan på att ta ett IWE certifikat før att kunna ge mig på mer avancerade strukturer på sikt. Så en all diskussion kring svetsandet och val av svetser ær inte dumt. Och framførallt med mænniskor som har praktisk erfarenhet av svetsandet, fogberedningen, berækningen och svetsval. Alternativt strukturkonstruktion.

Alla tips och diskussioner ær egentligen av intresse då dev ær ett næsta blankt fælt før mig som jag gærna vill læra mig mer om.

Det ær också så att vår QC har slutat och det kanske blir jag som tillfælligt kommer att ta øver hans uppgifter så det kommer att bli en crash-course i vilket fall som helst.

sales@lazyboyaudio.no

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/10/07 :  06:17:29  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Att brainstorma, ingengörer och svetsare, leder ofta till ett gott resultat.
Var jobbar du nånstans?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/10/07 :  08:14:30  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Din dimensionering hänger troligen inte på svetsarna, om bara dragkrafterna är linjära.
svetsgodset bör motsvara den bästa stålkvaliteten i förbandet, eller i vissa fall, special för övergång mellan olika material -"klimakteriepinnar". Borde inte vara aktuellt i detta fall.
Det mesta svetsas med typ 48:or, femax, maxeta eller rörtråd. Kommer inte ihåg sis-klassningen i huvudet.

Om det är stumfog så använder man lämplig fog beroende på fall, K, X eller V , och normalt lägger man en lätt rågad svets motsvarande materialtjockleken.

Nedanstående gäller normalt om nu inte övriga konstruktionen är kraftigt överdimensionerd.
Om öronen skall svetsas med kälfog runt om brukar a-måttet motsvara halva godstjockleken eller strax över. Svetsas endast en sida bör a-måttet motsvara godstjockleken.
Det är oftast ingen ide att lägga mer, men estetiskt kan det se mer stöddigt ut tex då man sammanfogar något grövre med tunnare.

Är godset grövre måste svetsen strängas upp för att inte tillföra för mycket sträckenergi.
Låg energi ger mindre sprickrisk då ett minde område påverkas i materialstrukturen.

Jag hoppas det hjälpt något i frågan, men det finns säkert lite att fylla på med :)

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/10/07 :  16:28:57  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Man svetsar väl aldrig lyftöron på bara en sida? Då knäcks ju dom av!
För övrigt låter det sunt ;)

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/10/07 :  19:50:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Instämmer med Brandmästaren, tror han fick med det mesta grundläggande..
Blir nog lättare att svara om man får mer specifika frågor..

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/10/07 :  20:44:45  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Jag jobbar på norska västkusten, i Haugesund, på ett ingenjörsföretag där jag sitter på en avdelning som bygger helikoptertankstationer till plattformar och allmänt offshorenyttjande.

Tack för att ni fyllt på med svar och tankar redan. Jag har inte hunnit titta då det har varit dispatch för just det här projektet under helgen. Klockan 20.00 ikväll - för 10 minuter sedan - så lyfte Shell på det på plattformen. Så det betyder att det höll och inte trillade i sjön:)

Rätt mycket av de kritiska delarna av de strukturer vi bygger har rätt snävt ställda specifikationer. Lyftöron t.ex. krävs att de alltid är svetsade med fullpenetrerande svetsar och alltid runt hela arbetsstycket. Beroende på hur de då fästs så svetsas de "in i" en tvärgående balk genom att det görs ett snitt i den och lyftörat förs in i tvärsnittet och svetsas sedan med fullpenetrerande svets.

Detsamma gäller profiler som svetsas mot liv på en annan profil. Oftast används V-fogar.

Det du skriver hjälper absolut Brandmästaren.

En specifik fråga då:
Om jag ska fästa en platta med ca tjocklek 20 mm mot en långsidas hörna på en 100x100x6 ISO 657-14 VKR, materialet på plattan är rostfritt eller Duplex, vilken svets ska jag använda och hur fogbereda?

Jag tror att V-fog är det lämpligaste. Då hörnan på profilen har en radie, tror ca 10 mm, så antar jag att den inte behöver fogberedas men jag vet som sagt inte. Plattans långsida ska vara parallell och i jämnhöjd med en av sidorna på profilens tvärsnitt.

Nästa fråga - en tumregel som jag fick av en äldre konstruktör som inte räknar på speciellt mycket är att om a-måttet på kälsvetsen eller s-måttet på Y-svets är 0,7xt för tunnaste godset, så kommer svetsen inte att vara begränsande för hållfastheten. Stämmer detta? Är det vedertaget?

Tack så länge
Pontus

sales@lazyboyaudio.no

Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/10/07 :  23:19:20  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Ska försöka svara vad det gäller VKR, om jag kan :)

Normalt vid grövre vkr behövs ingen fog, den finns ju redan, men vid mindre profiler med grövre gods eller KKR kan det behövas ibland.
Var ju några år sedan jag jobbade heltid med sånt här så de har hunnit byta en del beteckningar men om det med duplex menas syrafast så bör ju svetsgodset motsvara det då, som jag tror, det är tänkt att lämna denna omålad för infästning av något.
Vi körde mycket med Elga 316L, Esab 63.30 och ibland vid grövre konstruktioner även rostfria högutbyteselektroder.
Idag körs väl mer rörtråd, i alla fall på verkstad, antar jag, men det finns ju motsvarigheter.
Ovanstående elektroder ger nästan alltid ett mycket bra resultat med släta perfekt kälande fogar, och är nästan lika bra i vilket läge som helst, tom fallande.
Det går ofta bra att gå upp i storlek för att öka produktiviteten och dra ut strängarna längre. Det kan nästan dubbla stränglängden men är på bekostnad av ökad sträckenergi.

Natti :)

Figge.

Mitt system:
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/10/08 :  10:21:19  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hej Figge!

Tack før svar.

Førsta frågan - varfør behøvs det fog med KKR? Geometriskt ær de ju lika før samma storlek. Jag førstår att spænningarna ær ogynnsamma i en KKR efter svetsning men kan inte se hur det relaterar till att det behøvs fogberedning før samma geometri.

Precis som du skriver så ær Duplexplattan till en konsol - en flyttbar tank kommer vila på den. Svetsmetod på det hær skidet ær FCAW - 136. Så det ær rør fyllt med fluss.

Førklara gærna hur du menar med strænglængden versus stræckenergi - som du mærker ær jag helt nybørjare

/Pontus

sales@lazyboyaudio.no

Edited by - Beat on 2013/10/08 11:22:04
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/10/08 :  21:19:26  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Hej igen :)

Skall göra ett försök att röra till det, finns säkert någon som kan rätta mig om så är ;)

Som Mattias och du själv skrev så fälls oftast öronen in i konstruktionen och svetsas runt om.

KKR har ofta mindre radie i hörnen jämfört med VKR, därav alltså, men grövre gods görs väl sällan som KKR varför det kanske är mindre intressant.

Vad det gäller sträckenergin så är det ett tag sedan jag räknade sånt men kort går det ut på följande:
En elektrod som smälts till ett bestämt svetsmått tillför en viss (ideal) mängd energi till materialet.
För att öka svetshastigheten måste mer material tillföras, men framförallt mer energi då uppvärmningstiden minskar. Därför riskerar gränserna för tillförd energi per längdenhet att överskridas.
Samt då att den övre gränsen eller risken att materialet kyler av svetsen för fort med sprickbildning som följd.

Vad det gäller plåtar platt mot VKR så blir det en v- fog på var sida och en vanlig kälsvets runt plåten, tvärs profilen. Sitter plåten i änden bör det fasas en v-fog även där.
Slaggande rutil rörtråd ger ett elegant resultat och 1,2-tråd fungerar från ca 3 till 6-7 i a-mått enkel sträng, beroende på material då såklart.
Fungerar bra i alla lägen utom fallande, men där finns specialare för det, vilket kan öka svetshastigheten men risken för svetsfel ökar.

//Figge.

Mitt system:
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2013/12/01 :  09:32:22  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Varför är plattan gjord av duplex? Går det att ersätta den med 316?
Det är frågor jag skulle ställa mig själv då duplex kan vara knepig att svetsa ibland.
Www.madwelding.se

Edited by - Saro on 2013/12/01 11:20:05
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2013/12/01 :  09:42:25  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Att svetsa a-mått 6-7 med rutil tråd kommer 100% av gångerna att resultera i att katetavvikelsen blir för stor i tex svetsklass B och det kommer att vara ofullständig inträngning i botten. Är man skicklig så går a-5 att svetsa med rutil 1.2mm tråd
Kkr har större radie än vkr
www.madwelding.se

Edited by - Saro on 2013/12/01 11:17:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000