HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Mac Mini vs Squeezebox?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2013/12/03 :  19:30:45  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Hejsan!

Har precis beställt en Mac mini, som jag tänkte ha som server för lite olika saker här hemma.
Har sedan tidigare en Squeezebox Duet som jag är nöjd med.
Styr denna med squeezepad på Ipad och allt fungerar bara :)

Tanken var väl att även ha en squeeze server på mac minin.
Men så satt jag och läste lite där folk hävdar att macen skulle låta bättre än squeezen.
Samt att den skulle låta ännu bättre om man kopplade den till en USB dac istället för optisk.

Vidare skulle man även använda Amarra som ljudspelare så skulle det hela tas en till nivå uppåt.

Så frågan är väl egentligen hur mycket som stämmer, samt om det är ide att sätta sig och konvertera FLAC filerna till ALAC så man kan lägga till dem i Itunes och fjärrstyra på ett vettigt sätt?

Jag har idag all musik på en extern hdd i routern och jag har även en Abrahamsen v6 dac som är uppgraderad som har både optisk och usb ingång.

Chippa gärna in med idéer.

Tack på förhand!

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/03 :  21:38:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är en intressant fråga!
Jag kör ju själv MacMini/Amarra->USB->AES-EBU->DAC och tycker det låter förträffligt. Det låter hos mig inte fullt lika bra som med UPnP eller via USB disk rakt in i DACen, men är ju väldigt flexibelt o mångsidigt. Jag har tyvärr inte fått till Squeeze hemmavid, men vet att det kan låta väldigt bra!

Ser fram emot fler tankar!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2013/12/03 :  21:46:47  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Då kom det ju en fråga till, vad är AES-EBU för något?
Har hört uttrycken men inte mer.
Samt finns det adaptrar till Firewire eller Thunderbolt kontakterna till usb kanske? Då får ju dacen garanterat en egen bus att leka med.

Jag stramar idag all musik från min Time Capsule till squeezen, och det har funkat bra även med ren PCM, även om jag vet att trådat är bättre, så borde väl denna lösning funka?
Speciellt om Amarra laddar in musiken i RAM innan det spelas upp.

MVH Micke
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2013/12/03 :  22:14:30  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
AES/EBU är en standard för överföring av digitala signaler elektriskt, den betydligt vanligare S/PDIF är en konsumentvariant av denna.

AES/EBU är balanserad och kräver således XLR-kontakter, kabeln med kontakter ska ha ett motstånd på 110 ohm.

S/PDIF elektrisk är inte balanserad och använder vanligtvis kontakter av typen Cinch (RCA), men även BNC förekommer. Kabel med kontakter ska ha ett motstånd på 75 ohm. Det finns även en optisk variant av S/PDIF.

På Wikipedia finns mer att läsa i ämnet.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2013/12/03 22:14:53
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2013/12/07 :  21:47:32  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Nu har jag hunnit prova lite, men eftersom min dac tydligen bara klarar av 16bit/44.1khz så blir det strul med amarra om man ska spela en 24bit alac fil, den vägrar helt enkelt.
Så jag har spelat endel med bara Itunes och måste säga att det låter riktigt bra, låter inte alls hårt och kallt som jag fått för mig, kul det, synd bara att det sket sig med "tweak" programmet :)
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2013/12/15 :  11:15:54  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Nu har jag fixat en toslink adapter till min supra zac. Suttit i helgen och jämfört, toslink med och utan amarra samt usb som då bara klarar 16/44.1. tycker nästan usb har mer liv i sig. Roligare att lyssna helt enkelt. Trodde det skulle vara större skillnader, speciellt med programvara till.

Får väl låta det mogna lite till så får vi se vad man kommer fram till :)
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2014/01/14 :  10:22:05  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Jag kör en MacMini hemma, kör "Logitech Media Server" på den och transporten är en mjukvarufrontend SoftSqueeze, lite terminal-pille och scriptande senare så spelar den så flott rätt ut i Naim DAC-V1 via USB hur högupplöst som helst. Skicka Duetten in i Köket sen.
På Macen så snurrar även Plex Media Server och klienten Plex app, för att allt skall bli riktigt snyggt sömlöst och kunna styras från den lilla snygga Apple-fjärren (som alltid försvinner i soffan) så rekommenderar jag programvaran Remote Buddy som gör fjärren användbar till annat än frontrow och itunes, jag har knåpat ihop en behavior till softsqueeze du kan få om du vill. Remote buddy stöder även en AJAX-webbsida som du kan ladda i telefonen/paddan, om fjärren kommer bort.

Ovanpå detta så agerar macminin också torrentz-klient/TimeMachine/fil/printer-server, allt detta löser den utan några som helst problem, den verkar tåla hur mycket last som helst, flera live transcodeing av blueray utan att en s hicka. Mer minne och SSD för systemet gör gott för snabbheten i databastunga applikationer (logitech media server och Pleax media server) och för ljudnivån.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2014/04/25 :  11:34:54  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
theseal: Mer minne och SSD för systemet gör gott

Låter ju extremt snyggt gjort. Har du musikbiblioteket på Mac Minis SSD alltså?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/01 :  23:20:30  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:

Men så satt jag och läste lite där folk hävdar att macen skulle låta bättre än squeezen


Nu har jag varit o lyssnat o jämfört en squeezebox classic som transport till (coax)en hegel 25 dac. O sedan en minimac med audirvana med usb till hegel 25 DAC. Klart det skiljer en del i pris som transport. Men har man en minimac så skaffa audirvana. Jisses vilken skillnad det blev i dynamik o detaljer till minimacens fördel som transport

Edited by - Stormen on 2014/07/02 08:26:46
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/07/02 :  08:20:00  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jag har en SB3 liggande hemma om du vill låna den micke. Kör ju själv direkt från vortexboxen till dac nuförtiden.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/07/02 :  09:46:03  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Stormen
Har du varit på en av öarna i Stockholm ?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/03 :  15:54:49  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Javisst var jag det :-) SvenS bjöd in. Mkt trevligt o lärorikt :-) o visst skulle han få in ett chaverexsystem :-)

Edited by - Stormen on 2014/07/03 15:55:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000