HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nytt från KTH
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2013/12/04 :  09:02:09  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Någon som läst? Är ingen högtalarexpert men det ser lite intressant ut.

http://www.kth.se/aktuellt/nyheter/nytt-material-ger-unika-hogtalare-1.434583

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/12/04 :  09:27:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Riktigt spännande när en ny teknologi utmanar den befintliga. En inte allt för vågad gissning är att högtalare som de ser ut och fungerar idag komer vara en relik i morgon. Om detta är nästa teknologi är nog för tidigt att säga men som händgiven DIYare måste jag nog börja magnetisera nanopartiklar och gjuta cellulosa membran...

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/12/04 :  10:20:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Moving magnet (som detta är) verkar vara på G.
Powersoft har utvecklat en 30 och 40 tums modul med magneten som del av elementet. Man kan göra mycket roligare talspolar om man inte behöver ta hänsyn till vikten, och strömdrivning medger låga impedanser och struntar i den eventuellt höga induktansen.

Jag kan se framför mig ett ganska extremt baselement på säg 15 tum, där membranet är magnetiskt och talspolen ligger som en cirkulär ram runt membranet. Man kan göra talspolen 100 mm djup och av supraledande matrial om man vill. Snacka om magnetfält och slaglängd. Måste bara ordna dom magnetiska nanopartiklarna så att det blir en jämn fördelning av krafterna (mer magnetmassa i mitten).

Detta kan bli hur kul som helst!!!!

J
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/12/04 :  10:29:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vidare funderingar på att diy-a detta leder mig in på att man skulle kunna göra hela membranet av flera lager tunn alu-kabel vävt cirkulärt som nån form av "spindelväv med förstyvande kolfiber eller tunna bambustickor - för att sedan baka in allt i epoxi och microbalonger. Detta blir då en rörlig elektromagnet som även är membran. Detta borde funka alldeles utmärkt inuti en omgivande talspole som strömdrivs för att råda bot på den stora talspolens induktans.

Posta inte sådana här roliga ideer!!!!

Ni bryter ned min distans till Hifibyggen!!!!
Jag försöker ju för i hela vetet att svetsa mig en båt!!!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/12/04 :  20:34:52  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Coolt! Det behövs utveckling och nytänkande i den här branschen! En radda av dom där elementen för inwall linearray blir nog bra. Eller varför inte en hel vägg med avancerad dspstyrning av varje element för vågformning och extrem dynamik. Kul att fundera på!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000