HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Koppla TRAF rätt, Nätdel till KF 105
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/10/30 :  20:11:12  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hej
Sitter o funderar på hur denna trevliga engelska gresham-traf ska kopplas för att det ska bli bra.

Jag bör få 120V och 110V lindningen i serie.
Men vad gör egentligen den där rosa sladden som sitter mellan Nollans pinne 2 och 120V pinne 1 ???
Sen ska väl lindningen vara åt samma håll för att det ska bli bra.
Det är klart att det är uppryckande att tjonga iväg en konding i nätdelen imellanåt, labba med 2 händer i ett rörsteg eller få en traf att morra riktigt intensivt. Men jag tänkte försöka undvika detta o ta lite hjälp från de kunniga.
Det är en fin liten traf med en bra glödspänning på.
[/URL]
Någon som känner sig manad med en tanke om koppling ? Man behöver inte vara så modig, den biten tar jag :-)

Edited by - Stormen on 2013/11/14 21:44:29

Imperial
Medlem i AÖ

2582 Posts

Posted - 2013/10/30 :  22:12:34  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Mät lindningarna med å utan den rosa tåten.
Kolla åxå så att det inte är en 120V lindning med 110V tapp.

Ja har/haft några olika varianter på sådana trafos å det är inte alltid självklart hur dom ska kopplas på primär sidan.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/10/30 :  22:41:34  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hej
Tack för input

Jag lödde loss sladden o mätte.
Mellan pinne 1 o pinne 2 finns ingen resistans ( det som är markerat som ett streck o kan tolkas som "ser/par" ) Det finns alltså ingen fysisk koppling. tolkar det som någon form av sekundärsida ?

mäter man resistansen mellan nollan på pinne 1 och pinne 1 på 100-110-120 så får jag ut 19 - 20 - 23 Ohm.
Det betyder att jag har bara något enstaka ohm mellan tex 110V och 120V ( om jag mäter mellan pinnarna 1 )
Mäter jag mellan pinnarna 2 så är det samma sak.

nja det här får jag nog sova på lite
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/10/30 :  22:54:59  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply

Edited by - Stormen on 2013/11/14 21:47:24
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/10/31 :  00:52:37  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det verkar vara en traf med dubbla primärer. Likt Hammonds trafar.

För 240V koppla 120V tappen med 0V tappen på andra primären. (Som den rosa kabel.) Mata nätspänningen på 0V första primären och 120V andra primären.


Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/10/31 00:55:33
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/10/31 :  00:53:45  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Detta kanske rätar ut frågetecknet?

http://www.londonpower.com/hammond/300.htm

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/31 :  08:44:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Håller med Bardis. Jag tror att den rosa kabeln är seriekopplingen. Sätt tillbaks och mät
vad du får ut mellan 0V pinne 1 och 110V pinne2 när du kör 6 volt in på 6,4-lindningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/10/31 :  09:25:53  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Resistansmäta lindningarna innan, för att komma underfund med vilka som hänger ihop är bra.
När du kopplar in den till nätet för att prova är bra att koppla in en vanlig 230V glödlampa i serie. Lyser lampan har du kopplat fel/kortis någonstans, men trafon går inte sönder :)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/10/31 :  11:20:44  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Wow, vilken bra input till det hela.
Har lött tillbaka kabeln och det mäter 48 Ohm mellan pinne 1 på Nollan och pinne 2 på 120V. Så det verkar vara så som du tänkte Bardis o Bernt. 24 Ohm + 24 Ohm.
Ska provköra efter helgen.
Mycket bra länkar o bra tips manw med glödlampan, har en sådan konstuktion sedan tidigare, bra o ha när man ska smyga igång sina projekt o inte skaffat sig en vridtraf. Tack även Imperial för input i tråden.
Ska föreviga detta då jag det finns några till av samma sort o ge mig tusan på om man inte står där om 5 år o kliar sig i huvudet igen. :-)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/10/31 :  11:26:39  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det är aldrig svårt när man vet hur man gör :-)

[/URL]

Sökord:

GRESHAM EII872 RM
WIS 5695/B SHT.313

E11872
Ell872

Edited by - Stormen on 2013/11/14 21:48:22
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/31 :  11:42:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den där 5V, hänger den ihop med primärerna? Om inte så kan den vara avsedd för ett likriktarrör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/10/31 :  12:00:18  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
5V hänger ihop med primären tyvärr.
Men det är en fin 6,4V och 1,9A i kräm till glöden ut på sekundären.
Det här ska tydligen vara en ganska fin traf som militären använder. Ska se om jag får igång min nya nätdel till försteget KF-105:an, jag kan lägga upp lite mer bilder varefter det byggs. Det är alltid bra med lite åsikter om hur man kan optimera.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/10/31 :  12:21:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
OT..
Fantastisk hög kvalitet på dessa engelska vintage-trafos (jag har själv några exakt av samma typ i mitt RIAA och ett par försteg)

Se upp med gängorna dock
De är enl. Britisk standard, och jag tror den kallas "BE-någonting" (British electrical standard. Det är mao varken som normal tum eller metrisk gänga, och mässingsinsatserna ger lätt vika om man väljer fel skruv.
Jag blev tvungen att beställa skruv från England till mina byggen.

"5V" är en justeringstapp på primären för att kunna finjustera 5 Volt.
Tyvärr saknas sekundär mitt-tapp så jag byggde en hybrid-brygga med 2 dioder samt en dubbeldiod (likriktarrör)
Se: http://i214.photobucket.com/albums/cc96/hififorum/PIX%20ONGEN/ins8.jpg
Funkar klockrent

Edit: BA heter gängan! (jag tror det är BA4). Använd ej mm-gängor (även om de funkar i början) för stingningen skiljer sig
Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Association_screw_threads

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/10/31 13:27:42
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/11/11 :  10:39:08  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Vilken tur att det redan satt 4 skruv i så slapp jag beställa.:-)
Kommer att kunna lägga upp lite mera bilder framöver på det lilla bygget, det är dock blygsamt men kul ( iallfall för mig)
Men eftersom trafon ger ut efter likriktning 6,29V (med lite kondingar o en lätt 12V lampa som belastning)
Så är det svårt att gå in med effektmotstånd för att ta ner spänningen. Men jag snappade upp att det är bra att ha motstånd efter varandra för att detta filtrerar en del. Har googlat o tittat på bilder och en del sätter strömtåliga feta drosslar.
Är det bra att ha motstånd eller är det nödvändigt ont för att få till rätt spänning? ( i transistorbyggen har jag aldrig satt motstånd i nätdelen) Är det ljudligt bättre att köra utan motstånd ?

Edited by - Stormen on 2013/11/11 11:07:39
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/11 :  10:44:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det ett riaa du bygger? Om inte så klarar man sig utmärkt med AC på glöden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/11/11 :  11:22:53  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hej Bernt, nu var du snabb. :-)
Det är KF 105 nätdelen jag bygger (Rauna), och den KF jag har är med inbyggd RIAA med nuviristorer.

Jag har en nätdel idag som jag spelat på i 10år men av olika randiga o rutiga orsaker så bygger jag en helt ny från grunden istället.

På glöden efter likriktaren har jag 2 st kondingar på 4700microF.

Ska vara till 5687 rör som sitter med LL1660 Push Pull.

På B+ har jag 3st kondingar 270microF och ska testa o falla med 2 st 5K motstånd för att se om jag kommer ner till en 230 Volt sådär.


Om det är så att det är rentav lämpligt att ha motstånd i nätdelen av andra anledningar så kan jag alltid välja andra lindningar på primären på trafen än 120+120 som det är idag. dvs 110 + 120 eller 110+110 för att öka utspänningen på 6.4V tappen.

Så ni som kan det här, bör man ha motstånd mellan kondingarna ?

Edited by - Stormen on 2013/11/11 11:33:44
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/11/11 :  13:29:46  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Här kommer även lite bilder på bygget, inget fancy eller överkurs utan med väldigt enkla medel o krokiga verktyg :-)


o en från sidan för att visa upp "lacken" :-)





Edited by - Stormen on 2013/11/14 21:51:12
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/11 :  13:34:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, för filtreringens skull är det bra att ha motstånd mellan. Ännu bättre är drosslar emellan.
5687 PP och LL1660, det är ungefär så bra det blir. Bästa nätdelen till det i mitt tycke är om du använder LL1685 dubbeldrossel. http://www.lundahl.se/pdf/1685.pdf - koppla enligt schemat längst ner, jorda på högersidan av drosseln i schemat (inte vid likriktaren) och använd foliekondingar, 2 st 150uF bör räcka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/11/11 13:36:05
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/11/11 :  20:18:37  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tjusigt, tackar för tipset Bernt.

Jag kan alltså dra slutsatsen att om man använder motstånd så ska man se till att man har lite extra spänning från början så man kan få ner den oavsett om det sker med 0.5 Ohm motstånd på glöden, gärna en 2-3 st beroende på hur många kondingar man har.
Alternativt skaffar sig en LL1685 eller liknande.
En fråga bara, på pappret så står det 160mA på största modellen. Det är väl på tok för lite för att använda på glöden ?

Låter mer lämpligt på anodspänningen ?
skulle kunna använda snabba dioder typ BYW95C som klarar 1,25A ?
Hur mycket ström går det på glöden resp anoden ?

Edited by - Stormen on 2013/11/11 20:36:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/11 :  22:00:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag menade drossel på anodspänningen.

5687 drar 0,9 A glöd om jag minns rätt, förmodar du har två rör så du behöver alltså 1,8 A till dom.
Anodström beror på vad du kör för anodspänning.
http://www.hebertech.com/datasheet/ge/5687.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/11/11 :  22:25:54  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ok, va bra
Jag är mycket tacksam för enkla o raka svar :-) Det är så lätt att man missförstår o så gör man en liten tankevurpa längs vägen som kan resultera i lite tråkiga effekter. Tack för databladen, det är snällt att du plockar fram dom o att jag får bolla lite idéer.
Det borde väl inte vara några problem för trafen att jag kör in 230V och byglar den som att den får in 220V. Då borde sekundären öka några volt och det finns lite att jobba ner med motstånd. trafen är väl bara en utväxling o den är ju specad för voltantalet så det borde inte vara något som kan gå snett ?

Har en drossel "no name" liggandes o ger ett par ohm bara men har ganska tjocka trådar ca 0,6. Är något mindre i storlek än Lundahlstrafen.( ja den jag har är bara enkel) Det skulle vara kul o testa på anoden. . Har för mig att den suttit till något ganska strömstarkt ( som en gammal server eller jätteskrivare) för det är 2 kvmm kablar för 600V till o från.
Mäter 40mH (2 Ohm 1,29nF)'
Det värsta som händer är väl att den blir väldigt varm ?

Sen har jag såklart vanliga högtalardrosslar med 1.2mm tråd på 1mH o 4mH. Men det är väl lite för små värden för att ge resultat.

Edited by - Stormen on 2013/11/12 10:35:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/12 :  12:27:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Till högspänningsdelen ska du ha mycket större värden än så, 10-20H och liknande.
Men just den där LL1685 är grym, ger bakgrundssvärtan man vill ha iom att man helt avskils från nätets skräp då jorden är drosslad också.
Preben har allt det där i försteget jag byggt åt honom. Separat nätdel med bara foliekondingar. Där är glöden DC fast inte hårt filtrerad.
Det är brumfritt i hans Lowther på 110dB så då är det bra nog.

Det vanliga är att man har jorden rätt in ofiltrerad och filtrerar allt på plussidan.
Jag har provat att ha en drossel på plus och en likadan på jord men det blir inte lika bra som med gemensam kärna som i LL1685.
Lundahl kan göra dessa drosslarna för lägre strömmar också, mindre luftgap - högre induktans.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/11/12 12:27:38
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/11/12 :  14:37:39  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Oki doki, va bra. Låter lockande. Jag mailar Lundahl för att ta reda på vad en sådan kostar.
Finns i 2 versioner,
en 17H som klarar 100mA
o en på 10H klarar 160mA

Enligt databladet som du så trevligt länkade till så kan jag utläsa att GE 5687 ska dra vid 250V 12milliVolt o det är ju inte så mycket med 24millivolt + lite kablage o lite annat spill.

EDIT: Snabbt svar från Lundahl
LL1685 kostar 659:- + moms och frakt.
Leveranstid 1-2 veckor från order. Till privatpersoner mot faktura. Så lite över lusentappen med andra ord.

Vart bör denna drossel sitta ?, det sista innan kabeln till försteget. eller i början direkt efter likriktaren innan kondingarna o motstånden.

Edited by - Stormen on 2013/11/12 15:17:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/12 :  17:16:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Gör som på schemat längst ner i Lundahls datablad. Jorda kretsen på pinne 6.

Måste dock fråga vad trafon ger ut, det står 260V 90mA D.C på den har jag sett på dina bilder.
Vad får du för AC spänning ut? Skulle det vara 260V AC så får man överväga att skippa
första kondingen eller ha en första konding med litet värde.

12mA är för en triod. 5687 har två trioder i sig så 24mA per rör och med PP blir det två rör dvs 48mA för hela stereosteget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/11/12 17:24:56
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/11/13 :  07:19:53  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
12mA är för en triod. 5687 har två trioder i sig så 24mA per rör och med PP blir det två rör dvs 48mA för hela stereosteget.

just ja, dubbla trioder. dubbelt upp ger dubbet så bra :-)

Ja det är en intressant märkning på trafen. Den ger 260V i DC likriktad o belastad..märkningar på trafen brukar ju vara i AC precis som du påpekar.
Min kompis Jörgen som är en av de skönaste o kunnigaste personer jag känner sa till mig på bred Värmländska. - Meh dö Störmen. Eh få inte törrkörre trafe'n. :-) så den ger lite mer med andra ord när man torr-kör utan belastning :-) Har bara lite kontaktering kvar så är det redo för provstart och justering. LL-drosseln får jag montera in lite senare samt tipset om att köra på foliekondingar.
Det står lite tips på nätet om att modifiera med 10nF över likriktarna och även lite mindre polyproppar över elektrolyterna.( tex svalanders tuba förstärkare) Kan det ge ngt i rörsammanhang?

Edited by - Stormen on 2013/11/13 10:43:54
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/13 :  09:08:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det kan man ju göra. Det blir säkert inte sämre. Halvledarlikriktare ger spikar eftersom de switchar så hårt.
En sak jag själv skulle vilja testa nån gång är att sätta en miniatyrdrossel i serie med varje diod.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000