HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hög(tid) för Julmusik 2013
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/10 :  18:57:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Julmusik. Skall det ligga under Bildreportage eller inte? Det är frågan. Handen på hjärtat så är det mer av en musikrecension och borde således per definition läggas under Musik. Kan hända att detta felsteg från 2005 med tiden rättar sig till, men inte denna gång. Jultråden får ligga kvar tills vidare.

Inget vidare är däremot att min kamera blivit lynnig något så pass att det mer är slumpen som får avgöra bildernas kvalitét än vad jag verkar kunna påverka. Den har under en längre tid varit knepig med skärpan men i år har den tagit flera steg åt det värre. Förbereder härmed känsliga läsare för uslare bilder än vad man är vana att se här.



Onödigt deppigt därtill kommer att det, mig själv inkluderad, upplevs ovanligt glåmigt och grått denna julens månad. Nedstämt. Enda deltagare för finlyssning blev ett hyvens snöoväder vars inverkan, förutom att skrämma välkomna besökare till besök en annan gång, var att i alla fall lägga en snygg ridå för helgen. Men inte skall man klaga. Det kom ju snö. Snö i en annars hitintills blyg vinter.
Utan vidare sällskap får julstereon december 2013 spisas i mono. Singular. Nåja, det betyder mer fika till mig.

Ser inte mycket ut för världen, men det drevar meterhögt på vår grusväg.



Den bistra blåsten får det att knaka i husknuten. Inte helt utan viss trivselfaktor. Dags för traditioner...


Lite julmusik för julen 2013.



/M

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2013/12/10 :  19:13:23  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
äntligen
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/12/11 :  01:09:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/12/11 :  08:08:57  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Oh vad kul!

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/11 :  11:24:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Kul åerstår att se, men musik utlovas.



En bild säger mer än tusen ord heter det ju och första bilden nedan förmedlar det mesta och lite till.




Jojje, Arild och Jan låter skivtiteln, förmodar jag(?), anspela på Jan Johansson och jazz på svenska. Inte helt taget ur luften kanske, men en sådan vink till en jazzlegend lovar mycket bara det och kan vara nog så svårt att leva upp till. Jag tar mig friheten att utgå från det antagadet först.




Skall jag vara tuff så kan jag säga att även om Georg, Arild och Jan lirar musik så nonchalant avslappnat att svetten lackar på de tre, så når de inte upp till den förmodade vinken till Jan Johansson. Med JJ på svenska jazzens pedistal blir det svårt att bli en ny jazz på svenska.

Skall jag göra ett annat antagande och vara snäll, som sig bör i juletid (ho, ho ho) så är det dock en riktigt Jul på Svenska. De gör ett bra jobb med att konvertera dessa uttjatade och delvis ihåliga musikstycken till nostalgikittlande små paket. Uppskattat!




Stämningfullt, andäktigt och samtidigt lite annorlunda. Jojje Wadenius gör duktigt jobb med elguran på spår 2 och Guds frid i vise män (God rest you merry gentlemen). Jag har lite svårt för elgitarr och julstämning om det görs på fel vis, men här träffar han rätt strängar. Det hålls balanserat.

Det tar till exempel inte många takter med basen på Jul, jul strålande jul för att få tankarna att söka upp luciatåget i lågstadiet med tilldelad stjärngossemundering och huvudbonat med trasigt hakband. Ni vet, sånt som sätter spår för livet. Härligt med musik som triggar minnen.




Det siktas tydlgt in på lugn, återhållsamhet och likt helgens snökaos lägga musiken som en bra orsak att hålla sig inomhus. Där Jan Johansson i jazz på svenska hämtade själ från djupaste folktoner svävar man i Jul på svenska på målet. Men nu är jag orättvis igen. Efter en sisådär, i skrivande stund, 10-15 lyssningar så levererar skivans trio julen med bravur. Den här skivan kommer spelas många gånger över helgerna som kommer. Det musiceras utmärkt av trion Wadenius, Andersen och Lundgren. Man vänder fram nya sidor av gamla stycken och det hålls fritt med strama tyglar i lagom jazztakt.

Hifi? Ja, här blir ingen besviken. Man vet vad man pysslar med och det finns julgodis i alla register. Jul på svenska glöggar in på 4 glöggar av 5. Med potential att höja insatserna och inkludera ordentligt dopp till fikat efter fler lyssningsvarv!

Är jag inte helt ute och cyklar så har samma trio anvariga för denna skiva även gjort en Jul på norska. Kan vara värt att kolla upp.

/M
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2013/12/11 :  14:00:34  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Tackar för det tipset. Har precis lyssnat igenom den på spotify och efter endast en gång bestämt mig att det blir en tur till Bengans på vägen hem
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/12/11 :  18:18:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Den har jag glömt bort att jag har, skall omedelbart stoppas i spelaren.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/13 :  13:04:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Kul, secanbj och Bubbel! Det blir perfekt musik till dagens lussefika.







Leken är blandad och efter en liten tempoökning bryts svenska traditionella spår mot amerikanska tongångar.

"Vem f-n är Mindy Smith?" Är en kommunikativ fråga på flera plan. Man kan inte känna till alla. Jag har inga sådana ambitioner, så wikilänken i namnet är en ärlig ledtråd. Hemsida har tösen också för att hjälpa personer som mig utan koll. Och förutom skivan nedan har hon just släppt en 5-spårs EP med ånyo nytt juligt material. Go Mindy, go!




Mindy sjunger skört och med spröd stämma. Får jag inte lite Nashville-känsla? Den tolkning av Dolly Partons Jolene som Mindy gjort låter som om den vill ligga nära den genre Mindy till vardags huserar i. Luttrad som man generellt är av olika artisters Jolene-versioner så får väl Mindys iallafall omnämnas som passerbar.

Så frågan blir om fröken Smith med bästa förmåga kan kliva ur singer/songwriter/country-båset och förutan nätets jämförelser med Allison Krauss, Dolly P och för all del Norah Jones prestera något för julens alla dygn?




Mindy öppnar skivan med sin egna My Holiday (titelspåret). Lägger ribban, sätter stämingen, stämplar in för seriös relaxation. Hmm. Sedan följer en rad standardnummer alla verkar vilja göra. I Mindys tappning stöpt i kristyr, serverat med eggnog under en mistletoe... Det blir lite förutsägbart och även om standardrepertoaren är varvad med egna alster i klart godkänd anda så blir det lite som med mjuka paket under granen - Alltid kul med paket, men alla vet ju att hårda är bäst!

Bästa spåret på skivan är faktiskt Mindys egna My Holiday. Något som kanske bådar gott för EP-släppet Snowed In nämnt inledningsvis? Note to self: Kolla upp Mindys EP.


Skall My Holiday få några glöggar så får jag osnyggt skarva in 3 glöggar av 5 för att vara snällare än tomten. Det blir helt enkelt lite för förutsägbart. Ibland absolut inget fel på det, men då får man kompensera med andra kvaliteter. En bristvara i detta fall. Något att spela i bilen eller lurarna på väg nånstans för att fördriva tiden på trevligt vis.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/13 :  17:31:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jag får fundera vilken skiva som står på tur. Laddar med lite minikusar höga på saffran och till det ett skott kaffe. Fika kan ibland vara just det som saknas för att själen skall landa.

Hififika de luxe.


/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/14 :  12:01:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Vi följer med strömmen och fortsätter med Lisa - Vinterskrud.




Här trillade en skiva för mina fötter för ett par år sedan. Igen en sådan där händelse föranledd av att man intresserar sig för det ena, går vidare till det andra och hamnar där man inte trodde.

Några internetsökanden senare kom jag över hennes hemsida och diskografi. Jisses! Den där Lisa är en Rydberg i efternamn och lite av en doldis(?). Förutom en handfull egna släpp medverkar hon på en mäkta hög skivor och tillsammans med artister högt och lågt. I listan finner jag ju tidigare recenserade Jul i Folkton och mycket riktigt så avslöjar ett kik på det konvolutet en Lisa Rydberg som medverkande. Säcken är knuten, som man säger.

Men här var det Lisas egna julalster som skulle lyssnas på och med tanke på att Jul i Folkton var en redigt trevlig skiva läggs förväntingarna från start en bit över medel.




På Lisas skiva smäktar nostalgin och urjulen dansar ringdans runt högtalarna. Ljuden från forna vintrar och tända ljus målas likt en Carl Larsson tavla upp som svunna tider. Värkande vackert. För stadig penselföring står tillsammans med Lisa Gunnar Idenstam, Jonas Nyström, Emma Härdelin, Henriette Sennenvaldt, Thomas Di Leva(!) och delar av St Jakobskyrkans ungdomskörister.

Lägg ett nostalgiskt vemod över en snötyngd, värmländsk skog som än kanske döljer tomtar, troll och oknytt. Färdas sedan där genom till släde och höjda lyktor hem mot vedeldad spis, knäckäpplen
och halmbock i farstun. För sådana tillfällen passar Vinterskrud perfekt. Är stereon i släden inte uppdaterad med de senaste ljudformaten kan det ändå bli häftig resa i soffan framför hemmahifin. Lisas skiva klär nämligen vilken vinter som helst.

Ja, det syns dåligt...


Skall man där till ljudnörda (och det skall man ju!), finns det knäck, nötter, russin och storbyk så det räcker till. Inte mycket att orda om. Stundom storslaget med kör, luciatåg och rymd, stundom ensamt med stråke och folkliga toner om forna jular. Vinterskrud laddar härligt för glömda vintrar och snötäckta vidder. 4 glöggar av 5.

Bara det faktum att höra Thomas Di Leva stämma upp i Det strålar en stjärna borde resultera i ett köp.

/M

Edited by - rannagarden on 2013/12/15 12:09:51
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2013/12/14 :  16:27:23  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Henne har jag sett spela med Sofia Karlsson på Rival vid Mariatorget
Hon spelar med hela kroppen, underbart att se och höra
Den måste jag beställa

Andreas
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2013/12/14 :  21:11:01  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Lysande, tack för fina julmusiksuppslag Rannagarden!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/15 :  12:08:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tack, Mattias.
Cyrus - Jag måste få tummen ur och boka en biljett till något med Sofia Karlsson i år. Man kan ju hoppas på Lisas medverkan.






Årets Julklapp - Andra utgåvan. Jo, man tackar. Har man nått till en andra utgåva så måtte den första gått bra väl?

Det är stockholms största mysfarbror Mauro Scocco som dammat av ett projekt från byrålådan och vill härmed åstadkomma ett avtryck i snön. Tidigare presterat på ämnet är Änglar i Snön (som blev en låt till Peter Jöbacks senaste julskiva), Julkort från New York i eget namn och ett par alster till gjorde att lasset tippade åt ett komplett skivsläpp. Halva var ju redan gjord, liksom. Krydda med några tolkningar och ett par till varianter och vi har en vinnare.




Årets Julklapp, från 2012, blir 2013 ersatt av Årets Julklapp - andra utgåvan. Uppdateringen består bland annat i ett nytt tjuv-nostalgiskt omslag och en ny låt - Vita Vägen Hem.

Något som slår mig vid genomlyssning är att Scocco har vandrat en bit från när jag senast lyssnade ett av hans släpp i eget namn. Han har skrivit och släppt eget, producerat och knåpat musik åt andra artister, redan nämnt, och där han haft ett finger med i rimmet ligger ett speciellt skimmer. Ett sound. Jag lyfte det redan vid en tidig bubblare (Jultråd 2010), där Scocco klämmer lite på melankolin runt högtiden med Hem till Jul. Jag nämner redan där Mauros avtryck. Men det känns som om han kommit förbi kända marker och prövar nya toner. Ibland låter det slående likt något som Lundell kunde presterat, ibland Andersson Wij (som faktiskt medverkar på skivan, ja). Några slingor gammel-Scocco blir det naturligtvis också, men tacksamt befriat Diesel-soundet Mauro dragits med så länge. Riktigt tacksamt befriat. Allas vår mys-kagge och Mauros wing-man, Plura, är även med och mumlar på några låtar. Trevligt och kul. Musikhjälpen-aktuella Sarah Dawn Finer skall också nämnas för sin medverkan.

Sen slår det ju mig och jag erkänner min blunder. Typ, pinsamt in på tredje lyssningen eller så... Första Snön Är Alltid Vitast är ju faktiskt skriven av Wij och Snart Kommer Änglarna Att Landa är ju faktiskt skriven av Lundell. Inte undra på att det låter som om det kunde vara något dessa herrar presterat(!). Duh! Men om jag fokuserar bortom mina tillkortakommanden och koncentrerar mig på låtarna så passar de på Mauros skiva. Hatten av för Mauro som tolkat dem till sina men ändå låtit låtarnas ursprung lysa igenom.


Blir det nån tredje utgåva? Viktiga frågor som det absolut kan spekuleras i. Med tanke på hur befriande o-juligt julig Årets Julklapp - Andra Utgåvan är så misstänker iallafall jag att det inte skulle bli svårt med ytterligare en utgåva. Nostalgisk melankoli från tider som varit, tider som kommer och livets nupunkt.




Med låtar som Vita Vägen Hem, Jul På Grand Hotel och Änglar i snön så är det svårt att hitta orsaker till att inte låta denna skiva snurra många fler varv i valfri spelare. Mauro vet vad han pysslar med, goes all-in och jular till det helt otraditionellt men ändå rejält. Det här förtjänar 4 Glöggar av 5.


Mauro avslöjar även att han är duktig på den där distanskärleksfulla cynimsmen som vi är så duktiga på i detta lagomt avlånga land. Exempel från skivans konvolut:

"Här är vad som händer vid jul:
samma som de senaste 30 jularna
man är mätt
på släkten
på maten
spriten
teven
men vi gör det ju FÖR BARNENS SKULL!"


Frågan är om han har fel i sitt betraktande?

/M
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2013/12/15 :  18:17:50  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Här var det flera intressanta tips som måste testas!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/16 :  19:12:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Nu sätter du press på mig, Audionet. Hoppas du hittar nåt passar.






De flesta verkar på någon nivå upprörda över att ett band som Bad Religion har gått och gjort ett julalbum. Typ: "Va, har de gjort en julplatta?! Varför? Nej, fy. Så gör man bara inte."

Genrepatrullen har grävt sina diken och fräser som blöta katter likt 2009 när Dylan släppte sin julskiva (som jag inte äger ). Förutom att fräsa spekuleras också i varför det görs si eller så och/eller behöver vi verkligen en julskiva med Bad Religion? Eller vidare - behöver vi några mer julskivor, överhuvudtaget? Antagligen inte, men också - varför inte? Vem är jag att säga att någon inte skall göra en julskiva? Behövs det till exempel ytterligare ett skivsläpp med en dansbandsjul? Dansband som generellt får mig att tappa tron på mänskligheten. Men det är ju jag det. Det finaste i kråksången är att man har ju faktiskt valmöjligheter. Trots att de kommer år efter år så behöver man inte köpa. Eller lyssna. Alls.


Till Bad Religion - Christmas songs väljer jag att köpa och att lyssna!




Dryga 30 minuter raketbränsle med schwung nog att få dammet längs taklisterna att skaka ned med volymen inställd på rätt attityd. Perfekt till den stora julstädningen! Bad Religion frustar loss i vanlig ordning med den skillnaden att standardrepertoaren är utbytt till fina stycken julmusik.




Som synes finns den som LP och som bonus medskickas en cd-version för att oss som inte är tillräckligt gamla, tillräckligt inne, eller generellt fattat grejen. Då vinylsspelare saknas i hemmet är det cd-varianten som provlyssnats.


Vad säger man? Skivan överraskar. Först bättre än vad jag trodde. Sedan roligare än vad jag trodde. Sedan härligt frigörande.
När juljazzen står en upp i halsen, när silverklockor, körer, stråkar och hela-världen-är-bara-mys får en att vilja bli kreativ med eld, är läget som gjort för att ta fram Bad Religion - Christmas Songs och rensa öronen. Kör den ett par varv och bli människa igen! Härligt! Cd´n låter köttigt och tungt och allt går i en himla käck fart. Jag vågar faktiskt smyga in 4 glöggar av 5 på denna också.





Tillägger en högst vetenskaplig anekdot: barnen, på 8 och 11, reagerade på stört när de hörde denna skiva. Normalfallet "tråkmusik" pappa brukar spela på jul (de är riktiga skitungar, ja ) var ju som bortblåst och ungarna var på plats inom loppet av några sekunder. Inställningen var: Wow! Det här var grejer det. Går ju att headbanga till - på riktigt!

Hur vad det nu Mauro Scocco sa? Nåt om att man gör det för barnens skull? Hmm...

/M
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2013/12/17 :  17:15:52  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Lika pålitlig som "amen" i kyrkan!!

Fick just ett spontant infall att se om det blir något årligt julmusiksreportage från Rannagarden och naturligtvis!!

Årets trevligaste Hifi-forum reportage i alla kategorier!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/18 :  14:43:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tackar för den, Mahler! Alltid trevligt med lite hejarop.


Tråden skall snart gå vidare.

/M
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/12/18 :  14:53:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jul på svenska var jag snabb att lyssna på då Jazz på svenska är en av mina favoriter. som du skrev rannagarden har Julen lite svårt att komma upp i Jazzens nivå. Likväl är det en i mitt tycke mycket trevlig julskiva. Tack för tipset.

Såg också tipset om jul på norska, faller mig till och med mer i smaken.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/19 :  22:47:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Var så god, FForsman. Jag skall kolla upp den där Jul på norska, jag med.







Men nu får jag sno på. Det lackar mot jul och risk för långrandighet är överhängande. Det är snart över men en bubblare måste hinnas med.


Istället för en antologi över denne mans alster (som helt enkelt är mig för övermäktigt), så blir det en bland annat en återblick till mitt första möte med denna bubblare.




Det var med fördel tidigt åttiotal och det var blå polotröja med brun pullover till matchande manchesterbyxa. Jag hade undet hösten växt ur mina mockasiner och jag minns att det var kallt om fötterna i lägenheten hos farsans syrra. Bortsett åttiotal och kyla var där även julafton och släktträff med stort S. Toppa det med allt som hör julen till och trumfa med mostrar, fastrar, farmödrar, farfrar(?) och kusiner och mat. Och musik! Farsans bröder hade eget band och en gång i tiden delat replokal med Tages på Nylöse ungdomsgård i Gamlestan, Göteborg. Förutom att farsans bröder hade massor av instrument och roliga turnéhistorier fanns det mest glesa ambitioner kvar och en och annan firmafest som återstående klientel.
Hursomhelst! Mellan att bli gödd och få tvångslyssna på diverse dängor från någon annans glansdagar och längta till paketöppningen så uppstod ett lugnt ögonblick i stormens öga. Tjock-tv´n knastrade av dålig mottagning men det hade blivit dags för sista avsnittet av det årets julkalender. Utan att ha på fötterna (i dubbel bemärkelse) funderar jag på om det var Albert och Herberts Julkalender eller om det var Julkul med Staffan och Bengt, men oavsett vilket så var det nånstans i de krokarna tidsmässigt. De intresserade samlades framför bildröret och det var några minuter kvar till kalendern så man körde en musikvideo(!).

Inte för att vara rude, eller så. Men "F" you too!


På tv´n framträdde en tecknad film med musik som verkade spännande men samtidigt lite farlig. Det hela var så motsägelsefullt. Å ena sidan ett budskap med tomtar och jul, å andra sidan en "självaste tomtefar" med döskalle(?) och otrevligt sätt. Även om budskapet för en lågstadiegrabb på jullov var svårt att förstå så var refrängen motsvarande enkel!

Innehåller klassisk julprosa som:

Midnatt råder, tyst det är i husen.
Legitima fascister tänder juleljusen.
På gator och torg ligger vraken och kryper.
Makabra och välgödda stereotyper.
Jag är ensam kvar och dansar runt granen,
men var är glädjen och var är barnen?
Något faller i mitt gråa hår.
Tomtefar är skadad och läggs på en bår.


Jag minns att brorsan genast var på med att sjunga refrängen. I mina öron verkade det tufft som fasiken. Kanske smittade det där tuffa över även på mig? Polo, pullover och manchesterbyxa till trots.

I kör vrålade vi: "God Jul, God Jul. God Jul, God Jul - Det är inte snön som faller!"


Det är självfallet Anders F Rönnbloms episka julklassiker Det är inte snön som faller jag pratar om. Med den minst lika klassiska animerade kortfilmen som sällskap.

Låt 17.


Här tagen ur sin tid och placerad i F-box - Samlingen. En bubblare värd namnet ur en samling också värd namnet. Sällan har en låt med jultema av sådan kaliber och samhällskommentar landat bättre i de svenska hemmen. Tänka sig - en punkig jul?

Brorsan tömde vid något tillfälle spargrisen och fick köpt denna bisarra låt på EP.




Som lök på laxen med texten (som bitvis är lite svåruppfattad ) tryckt på fodralets baksida. Tjusigt.




Det är inte snön som faller hängde med i många år genom flera jular och släktträffar efter denna jul. När snön föll, när man slog in paket, när man högg granen, när den pyntades, när paketen öppnades eller när andan föll på. Högst personligt, då musiken och Anders F´s julkommentar väcker många minnen, vill jag sätta 5 glöggar av 5 och "en känga i bröstet" på Det är inte snön som faller. Lyssna och njut. Hatten av för Rönnblom.


/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/20 :  11:09:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Det är dags att runda av. Det finns mer i skivhögen men nog är nog och lite får man upptäcka själv. Plus att det kommer en jul nästa år också. Då skall det laddas ordentligt! Med snö, musik, fika och gott sällskap.

Är det platta paket i tomtesäcken tro?


Årets skivskörd var ovanligt lyckad får jag säga. Många guldkorn och det snurrar för fullt i stereon. Tji för alla som missar stämningshöjare som Jul på svenska eller dans kring granen(!) med Christmas songs.

Fika, hifistyle.


PS - glöm inte fikat. Och förutom pepparkaka och lussekatt är det även ett måste att kaffet tillagas med extra kärlek så här års...

Bevis på ett magiskt gott kaffe?



Rannagarden önskar eder alla platta, välljudande paket och må julen bli på vars och ens bästa vis.


/M
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/20 :  12:10:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack detsamma! Och tack för ännu ett mycket trevligt bildreportage!

VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2013/12/20 :  14:11:46  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Som vanligt ett underbart reportage som man längtar efter varje år
God Jul på dig med

Cyrus
Go to Top of Page

FransBertil
Starting Member

20 Posts

Posted - 2013/12/21 :  14:19:27  Show Profile Send FransBertil a Private Message  Reply
Tack för underhållande läsning och en God Jul till er alla
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/01/03 :  20:22:41  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Hej

Vill än en gång tacka för tipset om "Jul på Svenska", det är en fantastiskt bra skiva!! Den kan man spela året runt.

/Anders
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/03 :  21:23:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
det är en fantastiskt bra skiva!! Den kan man spela året runt.
Visst är det! Och visst kan man! Kul att tipset föll i smaken, secanbj.

/M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000