HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Tannoy, FSM, Tannoy FSM-215
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/15 :  15:15:57  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Hej fellow Tannoy vänner
Så har nu hobbyn dragit iväg med mig, efter att Ninja här på forumet tipsade mig om ett par Arden, då hamnade jag till slut på ett par Tannoy, FSM, Tannoy FSM-215, och efter ha läst en lägre artikel från en hifi- tidnings kille som hade A-B hört mot ett i dåtidens par Westminster och tyckte FSM:en var mera rapparen och hade mera musikalitet, så köpte jag helt enkelt dessa.
Det skall tydligen vara ett par monster 90 kilo/st, stora som den skall det bli kul att koppla upp dessa, kanske bli Julmusiken trevlig att rocka till medan glöggen skvalpar omkring.
Var tror ni om jag bi-ampar med ett par Leben block kommer det att funka, jag menar 97db i följsamhet bör det nog kunna bli sväng i lådorna, med omkring 4x 90 rörwatt.
impedans kurvan ser riktigt rak och fin ut, så jag är fulla av förväntan.
I Varje fall är jul och nyår räddad att experimentera med dessa burkar ( som jag inte hade nog) ;-)
bilder och utlåtande kommer!
Någan sa att dessa kom till i en Jättesatsning från Tannoy att möta den professionella studiomarknaden, efter en längre besvärlig tid för Tannoy, stämmer detta?

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2013/12/15 :  15:47:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det är bara till att gratulera! Det blir välskvalpad glögg till Jul hemma hos er i år.

Vad det gäller drivning så skall man nog inte stirra sig blind på verkningsgraden, förstärkarens dämpfaktor påverkar ganska mycket hur slutresultatet blir.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2013/12/15 :  15:56:05  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Grattis! Du frågade efter Arden så ... ;-)
Men, om du ändå vill ha WM då hjälper jag med det också ;-)
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2013/12/15 :  15:59:40  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag körde mina fd Tannoy (K3808) med BAT VK-500 och jag tror att dom mår mycket bättre av mer kraft. Du kan köra dom med mindre men bli inte rädd prova mer W ;-)
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/15 :  16:13:36  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Ninja: självklart skall det pröva med både det en och det andra, förresten du är välkommen över så skall vi spela så håret står rakt upp.
Jag slog till efter artikeln om jämförelse med Westminster och om dom ens kommer i närheten till vad som påstås så är det mer än vad som man kan önska.
Jag är ju som sagt söker WM för dessa har jag hör och varje gång jag har hört dessa började jag lipa (av glädje förstås)
Mitt rum är ca 70kvm men byggd som z om man rätar upp det, jag spelar i ena änden så jag vill att portar riktas fram, så monitor blir ju bra.
Mellandagarna kanske skicka ditt telefonnummer på ett pm så får du mitt. Vi kanske blir fler?
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2013/12/15 :  18:05:56  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag skickar tel. nr. via PM. Jag tror att den finns flera intresserade ;-) ... Anders, Per,... ? :-)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2013/12/15 :  19:16:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oj, nu blir jag avundsjuk

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/15 :  19:17:59  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Skicka pm ni, jag hör av mig så snart jag har hem rackarna.
Jag är på Aruba nu men flyger hem på tisdag landar på onsdag morgon.
Jag behöver kanske någon dag att återhämta mig efter flygningen, men tänkte att hyra skåpbil och köra ner till utanför Köpenhamn där han bor, tydligen har han hel studio med grejer som skall säljas då han har blivit sjuk, så det finns en hel del godsaker har jag förstått .
Jag åker över dagen så hojta till så kan det finnas plats, kan tänkas behöva att ett par starka armar också.
Kanske till helgen.
Skicka ett pm den som funderar.
Christian
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/15 :  19:53:06  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Pac: dämpfaktorn på Leben:s CS-1000p steg har jag ingen aning om. Tänkte bi-ampa och trissor vill jag inte veta av ( i det flesta fall). Kanske Grekiska Ypsilon
Jag är ju ekonom och fattar ju inget av det tekniska, får lita på min trattar till öron.
Men det är klart att om det behövs har jag ett par cs-660 att ta till, dessa går att ställa i mono mod.
Jag hoppa att kunna snöra i hopp det hyfsat!
Med Vinylsvarven står i källaren, Ni nu får det bli Wimp Flack. Spotify CD via AMR DAC.och Leben rs-28c el Cx eller något annat av Lebens försteg som jag har samtliga av.
I Varje fall sk det bli roligt att lyssna på denna udda Tannoy fågel.
Tannoy och Leben tycker jag liksom gifter sig, hittills
Men nån gång kanske det blir skilsmässa och då har jag lite på avbytarbänken.
CAB
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2013/12/17 :  04:02:35  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Hej CAB
Det Per menar är att dämpfaktorn påverkar Tannoyerna ganska mycket.Vi prövade detta hemma hos Per på Tannoymania ABC mötet hos honom.Det beror troligtvis på att konerna är ganska tunga och med relativt liten magnetkraft samt mjuk upphängning,jämför med Altec 604 som är tvärtom.Det behövs utgångstrafar som inte mättas för snabbt och lite pulver.Vi prövade med mitt 50år gamla Radford och det stod sig ganska bra mot Pers monoblock.Det ger bara 25w men det räcker oftast till.
Jag kommer gärna ner och lyssnar om jag får.Du kanske vill komma och lyssna på ett rördrivet dynamiskt fronthornsystem hos mig.
Med vänlig hälsning, Preben
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/17 :  18:00:54  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Preben: du är alltid välkommen, en frisk fläkt i hifitillvaron.
Jag börjar snegla på vad du och dina polare syssla med med biampning och dyligt, funderar på bygga något som kan ladda på i basen, då är du säkert "gubben"
I övrigt är jag för så lite som möjligt i signalvägen, som Dynaco, Leben, klass A, tycker att allt jag har hör i klass D är hifi men inte musik, om du förstår vad jag menar.
Jag är ju ekonom och kan väldigt lite kring elektronik har bara byggt nya Dynaco block och lite till.
Jag har nu läst på på Dom för mig nu Tannoy monitorerna och tror att det är något speciellt. Dessa har har haft en avgörande roll i produktionen i Danmark för mycket kända artister skall vara som Nya.
Hör av mig, välkommen
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/20 :  09:28:24  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jaha, så var rubricerade högtalare- burkar eller snarare gigantiska lådor hemma och på plats.
Efter först ha kopplat Tannoy monitorerna mot ett Leben cs-1000p slutsteg med en kabel i rent silver,
senare bytt mot en Auditorum23 (en enkel men musikabel kabel).
kan jag säga med säkerhet att dessa monitorer kör veritabla 8:or kring Tannoys DC-10 och Tannoys Geinar 15,
framträdande,fundament, ljudbild, layers, driv är rent ut sagt inte bar ett snäpp bättre utan det kan beskriva som hela instrumenten och sjungande kroppar finns i rummet.
Det är som väggarna åker ut och kvar är gruppen med instrumenten, hela solisten vad Ni vill står fysiskt framför.
Jag har inte haft bättre i mitt hem, solklart.
Ruskitt är mitt ord för att beskriva vad dessa monitorer kunde tillföra, jag hör varenda ett lager, förstår varför dessa monitorer är så vanligt förekommande i studios. Medtagen!
Christian


Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/12/20 :  09:50:58  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Trevligt att det är någon mer som kör med stooora Tannoy monitorer


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2013/12/20 :  13:11:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Härligt att höra Christian!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2013/12/20 :  20:07:24  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Så, du är nöjd

Grattis!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/20 :  20:42:09  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Pac: tack
Ninja: Mer än så, som de flesta Tannoyer över 10 tum gör dessa inte allt perfekt (vilken högtalare gör de?)men det dom gör att timme efter timme går utan man blir trött i öronen. Jag bare inte bered på hur väl dom av mejslade ur mixningsarbetet. Jag var skeptisk till den extra basen för det i princip är ett avsteg från den concentriska principen som är så lyckad. I stället tillför den utan att tillföra olika hornpriciper med sina nackdelar. Man har fått ihop en rapp och detaljerad återgivning som ändå har kvar Tannoys karaktär som välspelande produkt, bra gjort.
WE står fortfarande på listan, vete tusan om den tillför, annorlunda dock.
C
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2013/12/21 :  11:51:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nä nu vill vi se bilder

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/21 :  14:08:23  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
En kanske korkad fråga, men hur gör man, jag bilder i min iPad, hur sjutton gör jag för att tanka upp den?
Jag är lite vissen på det här med forum och sånt, lyssnar mest på musik!
CAB
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/02 :  22:50:50  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Här kommer bild på mina Tannoy FSM-215

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/01/03 :  10:10:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det ser trevligt ut

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000