HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bildskivor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/12/26 :  14:26:55  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Skivor med tryck/bilder; kan de vara skadliga för nålen? Jag hörde ett påstående om det, stämmer det?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2013/12/26 :  14:36:15  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Nej.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/12/26 :  15:13:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Däremot pratades det om att ljudkvaliteten skulle vara sämre, men det kan väl också tas med en nypa salt.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/26 :  15:30:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tvivlar också på att de skulle vara skadliga för nålen, men däremot brukar de låta sämre än motsvarande "normala" plattor. Åtminstone de jag har...
Framför allt verkar vinylljudet vara högre än på en solid skiva.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2013/12/26 :  16:28:49  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Men dom är coola som få

I was talking to myself!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/12/26 :  17:02:44  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag tog en maxisingel med Blondie och en LP med Ike & Tina. Det fanns en med Bruce Springsteen också.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/26 :  17:26:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En av de coolaste!

Det är alltså Styx - Paradise Theatre, med ngn form av "etsning" som inte påverkar spårinnehållet.

Svårt att fota dock.. Sorry!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2013/12/26 :  22:14:27  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Min coolaste



Om ni nån gång är i Malmö så checka taket inne på SkivEsset.Peter har hur många bildskivor som helst där!

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2013/12/26 22:17:37
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2013/12/27 :  10:12:42  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Varför skulle ljudkvaliten vara sämre på en bildskiva?
Meterialet i tillverkningen borde väl vara samma, ett annat färgpigment bara. En vild gissning är att det hänger på pressningen än att det är just en bildskiva.

DIY och rör.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/12/27 :  10:36:20  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Färgpigmenten ligger under själva ljudspåren.

Varför en bildskiva låter sämre förstår jag inte riktigt - men det gör de!

De flesta bildskivor jag testat låter riktigt illa.
Några få har låtit hyfsat, men ingen har låtit bra.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/27 :  10:46:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Svaret på varför finns i tillverkningsprocessen.. En normal lp-skiva pressas av en "puck" med vinyl som håller samma temperatur som pressen, den kan också avsvalna symmetrisk och vinylen behåller sin form bättre.
En bildskiva görs som ett laminat, dvs själva stommen (av svart vinyl) lamineras med bilden ( oftast ngn form av papper, tryckt), sedan laminerar man själva spåren utanpå detta med en vinylfilm (3M)
Av olika anledningar är det nästan omöjligt att få det sista laminatet att bli lika slätt och välljudande som de solida skivorna.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/12/27 :  12:15:56  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Jämför gärna en bildskiva med en originalpress av samma album. Det är betydligt högre egenbrus på bildskivan.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2013/12/28 :  16:24:04  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Den här bildskivan har jag som "skydd" för min skivspelarmatta.



Lennon sidan av skivan har blivit lite gulnad med tiden...

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2014/01/01 :  23:47:54  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Tack! Nu vet jag hur man tillverkar bildskivor.

DIY och rör.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2014/07/01 :  18:35:30  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Det har inget med själva skivan att göra, bild skivor pressades mest för utseende så det lades inte mycket tid på ljudbiten.

Alfa har också en poäng med hur dom tillverkas.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur


Edited by - pederb on 2014/07/01 18:37:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.13 sekunder. Snitz Forums 2000