Author |
Topic  |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
|
govinda
Med nytt namn

2290 Posts |
Posted - 2014/01/02 : 13:27:12
|
  |
Music Isn`t my hobby It`s my passion
Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2014/01/02 : 15:33:13
|
WAF dyker ju alltid upp när vi snackar apparater/högtalare/akustik/.... så jag tyckte också det var ett ganska roligt inlägg!  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts |
Posted - 2014/01/03 : 08:12:40
|
  . |
Musik är livet |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2014/01/03 : 08:45:55
|

Angående det "Politiskt korrekta" Frågan är om inte inredningtidningar och diverse inredningsfikusars inställning till Hifi borde klassas som "Hets mot folkgrupp". Jag känner mig väldigt kränkt varje gång jag ser ett vardagsrum utan stora högtalare 
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2014/01/03 : 11:22:18
|
Jag jobbade i hifibutik under studietiden och det som händer i bilden är nog mera regel än undantag. Det ligger också helt i linje med tidens besatthet av steril inredning likt sjukhus eller hotell där ingen bor. Nåväl, jag tror det vänder när man inser att man ska bo i det och börjar fundera på substans. Vår tid kommer igen!  |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
maal
Member

830 Posts |
Posted - 2014/01/03 : 11:55:22
|
Pratade med en herre som jobbade som försäljare i en av Stockholms hifi-butiker. Han berättade att det ofta gick till så här: Mannen kliver in i butiken och i han ser ut som ett barn som just ska kliva in i en leksaksbutik, minst sagt fylld av förväntan. Kvinnan kommer i släptåg, inte lika positiv till besöket. Försäljaren visar sina produkter. Förstärkare, golvhögtalare m.m. Kvinnan frågar; har ni inget mindre? Försäljaren svarar med en motfråga; bor ni trångt? 
|
DIY och rör. |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2014/01/03 : 12:53:49
|
Min fru visade mig den bilden och "hotade" att göra likadant.  Som tur var har jag nu ett musikrum för mig själv. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2014/01/03 : 13:37:33
|
Gentlemen, stand your ground !
Nej det är inte lätt men det finns en del bra exempel på de som lyckats få ihop sitt intresse med hyffsad husefrid, själv har jag ofta svårt för att hjälpa folk som har hört att man är bra på högtalare när de vill ha råd om det ena eller andra överstylade ipad-tjafs-sytrda små nästintill osynliga skitsystem, jag har svårt för folk som vill ha råd från mig om något de egentligen inte prioriterar, nästan förolämpande.
När frågan kommer om det är bra grejjer de har valt så svarar jag ofta - nej men det är litet, följt av en liten tillhörande fysiklektion, tråkigt att höra för många, men sanningen svider, vore de nöjda så skulle de väl inte behövt fråga mig eller hur ? och om de viker sig för sin bättre hälfts krav på smått får det konsekvenser, om de inte gör det får även det konsekvenser, lyxproblem.
I mitt vardagsrum står just nu ett par rätt massiva skapelser som mäter 80x40x130 cm (bhd) och tjejjen säger att hon är ok med det, vi får väl se hur länge till, nu har jag markerat iallafall :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2014/01/03 13:38:18 |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
Posted - 2014/01/03 : 15:11:34
|
Tur att man har en förstående bättre hälft, hon har ingett emot högtalare, själv får jag stå ut med att sitta på subben om vi är fler än fyra som ska äta i vardagsrummet.  |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2014/01/03 : 15:30:14
|
"Sitta på subben", Oj vad roligt!  
Masserar det gött eller?   |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2014/01/03 : 21:19:42
|
Allt som har funktion är vackert. Ju mer funktion, desto vackrare. En högtalare skänker en massa trivsel till ett rum och ger en anledning till att vistas i rummet. Ett bord har enbart som funktion att man kan placera en massa saker på det vilket bara gör bordet skräpigt och fulare. Eftersom dess funktion också är mindre betydelsefull än högtalarnas, så är bordet också per definition fulare än högtalarna. Släng ut det fula bordet och behåll de vackra högtalarna! Vi har mycket att lära skribenterna på inredningstidningarna som verkligen inte har fattat galoppen. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Topic  |
|