HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 QV-1 15" 1,4"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2014/01/25 :  19:56:47  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Efter ca 1,5 år så spelar dom äntligen Faital 15HP1010 och Beyma 755 ti med Faital lth142 horn. En snabb set upp med minimalt med mätningar jag använder en DEQX och delar aktivt.

Hur det låter ?? bra tror jag svårt att säga elementen är färska har spelat in dom lite i garaget men dom behöver mer. Kommer att spela på dom ett par tre månader innan jag sätter upp nya filter har även tänkt bygga riktiga analoga filter till dom.

Men högt!!!!! har aldrig kunnat spela så högt någon gång utan att det blir ansträng jag har inte än lyckats få basarna att låta dåligt även med låtar typ "Kiss That Frog" å smärtsamma nivåer jag har ett steg med Hypex 400 till basarn och kör nu ett Linn LK100 till diskanterna ska prova lite olika och se vad som händer.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

Edited by - BuffaloBengt on 2016/03/01 20:12:25

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2014/01/26 :  09:27:04  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Snyggt
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/01/26 :  10:52:42  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Läckert!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2014/01/26 :  13:01:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Häftigt,vilken delningsfrekvens använder du?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/01/26 :  15:25:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Trevligt! Inga goa byggbilder? Det tröttnar (vi) jag aldrig på

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2014/01/26 :  17:12:16  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
2000hz nu men jag får prova mig fram känns som basarna skulle må bra av betydligt lägre eller att jag köpt fel basar svårt med tvåvägs med 15" bas/mid.

Angående bygg bilder så har det dragit ut så lång tid så 2 mobiler har gått i graven jag började ambitiöst 2012 09 med bygget.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2014/01/27 :  08:50:37  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hej Bengt!

Dina driver/horn kan ju delas vid 800 så testa någonstans där och upp
till 1k, minst 12dB.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2014/01/27 :  18:31:34  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Har satt upp 3 delningar 800hz 1200hz och 2000hz alla med 96khz branthet ska lyssna lite på dom i kväll och jämföra

Men är basen så fast och hård:-)har inte mätt rummet än och gjort några justeringar för det.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2014/01/28 :  16:25:55  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Just nu tycker jag det låter oförskämt bra nya delningsfrekvenser i kväll 800/900/1000/1200hz alla med 96khz så jag får spela i kväll. På torsdag är jag själv på kvällen ska mäta om högtalarna då och se om det hänt något på 5 dagar, kanske även mäta på lyssnings position för att se hur rummet spelar med. Jag vet vart jag brukar ha mina rumsnoder 20/40/80 lite plus.

Körde lite sinustoner i går kväll och det finns output låååångt ner min fru frågade vad jag höll på med för hon började må illa hon satt i köket rummet bredvid.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2014/03/13 :  18:54:50  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Nu har det gått mer än en månad mycket lyssnande och provande fram och tillbaka med olika delningsfrekvenser och olika branthet på filterna Konstigt nog så tycker jag att dom låter allra bäst med en hög delning och liten branthet 2000hz och 12db

Nu får jag lite egen tid på lördag då ska jag passa på att mäta lite och se vad lite möblering kan göra har en ganska elak utsläckning strax över 60 hz som jag aldrig har kommit åt sen jag bytte vägg att lyssna på vet ej om den fanns innan för då hade jag inga mät möjligheter. Rummet är 16 m2 med två något längre väggar som jag lyssnar mot vilket ger ett ganska kort lyssnings avstånd och/eller högtalarna mäste stå nära väggq

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2014/11/23 :  22:10:41  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Hur blev det här då kan man tänka sig ? :)
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2014/11/24 :  13:54:58  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
just nu är dom nerplockade väntar på att få tid att måla dom skall sedan montera dom med analogt delningsfilter tycke dom låter bättre då

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/11/24 :  20:55:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
simuleringar, mätningar ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2014/11/26 :  12:51:48  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Mäter med en deqx skall se om jag får tid att ladda upp några

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2015/11/12 :  14:48:31  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Äntligen inlämnade för lackering nu är det bara vänta och sedan montera ihop dom

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2015/12/12 :  20:45:06  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Har glömt hur man laddar upp bilder kan någon hjälpa mig

Dom spelar nu i början kändes dom lite bas fattiga (hade två basar med 2 x 8" seas l22 8" i basreflex ganska högt avstämda) men efter ett tag så börjar man höra basen. Den är helt annorlunda djupare, bättre svårt att säga men helt enkelt bättre. Kör fortfarande digitalt men dom analoga filtrena är snart klara. Delar 12db vid 1200hz, ingen EQ eller rumskorigering låter bäst så.


Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2015/12/12 :  21:01:37  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Har glömt hur man laddar upp bilder kan någon hjälpa mig

Börja med att ladda upp bilderna på http://photobucket.com
Och när du skapar en ny post så klickar du på ikonen med en tavla på (Insert Image) för att infoga en länk till din bild.

//Niklas
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2015/12/12 :  21:23:02  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Går det inte använda dropbox?


Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2015/12/12 :  21:38:52  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Prova att följa denna hjälp sida om du kan få till det verkar som det ska fungera.
https://www.dropbox.com/en/help/16
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2015/12/14 :  19:33:48  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Kommer bilder när jag fattar hur jag ska göra måste kanske starta upp en gammal pc kanske enklare då. Funkar inte på jobbet heller eftersom dropbox är blockad.


Dom låter riktigt bra har lite brus/brum i topparna kommer nog att försvinna när jag är färdig med dom analoga filtren där dämpas diskanterna ca 12db dom har 111db i verkningsgrad bruset är inget problem man hör det om man ställer sig framför, och det finns oavsett hur man kopplar även om inget annat än slutsteget är anslutet.

Vad som är riktigt kul är att oavsett vilken typ av musik man spelar brand x, Ramones, motorhead, King Crimson, Peter Gabriel eller Deep Purple, David Bowie så låter det bra ingen lysnings trötthet även efter många timmar

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/12/14 :  20:45:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag kör samma dropboxkonto från både från min PC och Mac. Finns olika sätt att göra det men enklast är att spara bilderna i lämplig storlek i mappen "public". Högerklickar man på bilderna i den mappen får man upp alternativet "copy public link". Den länken använder du i inläggen här på forumet.

Ett fulsätt att skala om bilder är att infoga dem i ett office dokument (exempelvis powerpoint), högerklicak på bilden i dokumentet och välj spara som bild. Då får du en bild i ungefär den storleken du ser på skärmen (om du har skala 100%).

- Du hajar att jag vill se bilder...


/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2016/03/01 :  20:14:40  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Det finns en stor glädje med inkorrekta högtalare. Stor konarea är underskattad.


Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000