HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Leffler bygger för bokhyllan med Accuton
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2016/02/19 :  14:39:44  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Lika bra att flytta projektet hit, för att dokumentera vad som händer (och inte).

Status just nu är följande:

  • C30-6-023 diskanterna som köptes kom fram med en trasig kon, säljaren hade inte packat dem så bra. Hoppas jag kan få tillbaka mina pengar till ett annat par diskanter...

  • Alla grejer till mina 4 kanaler gainclones ska vara på plats nu! Bara att ordna chassin och skruva ihop

  • Jag ägnade gårdagskvällen åt att göra layouter till de aktiva filtren - tanken är alltså att göra aktiva filter enligt samma typ av topologi som passiva, dvs 1:a/ 2:a ordningens delning i första hand, baffelstegskompensation och delning med bättre OP ampar istället för exempelvis en minidsp. Jag har mycket sådant liggande, så det blir lättare att labba med filtren så för mig än med passiva. Blir det bra så kan de byggas passiva istället, vi får se.

  • midbasar är på gång, det blir SB15RNXC30-8 till att börja med

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2016/02/19 :  15:14:25  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Sagan hittills finns på teknikdelen av forumet:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93963


Här blir det mer dokumentation!

Jag hade ett himla sug att komma igång häromdagen, så jag plockade fram mätmiken till DD10:an och justerade upp basen till den mono-prototyp med Seas CA15 och en enklare Seasdiskant som jag testar med, basresponsen är inte alls dum iaf...

Photobucket krånglar, men här är iaf mätningen på bara satelliten:




Så kom då äntligen C30:orna. En är som sagt död, men den andra har fått äran att motionera lite på monohögtalaren:



Om någon undrat hur stor skillnad det är på storleken mellan C30 och C25, så kan jag meddela att den är ganska stor...



Slutligen det modiga prototyp/ inspelningsfiltret; första ordningen centrerad vid 2200hz med en kondensator och en spole. Det låter mycket lovande!



Så nu är det bara att börja jaga diskanter igen. Är det någon som har synpunkter på C30-6-023 jämfört med C25-6-012? Känslan jag får är att de båda låter bra, C30 verkar mest ha något lägre resonansfrekvens.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000