HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Leffler bygger accutonsatelliter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2016/02/14 :  22:53:21  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Nu har jag ruvat på detta såpass att det börjar bli dags för en tråd om bygget!

Kort bakgrund, jag har alltså kört på de små bredbandare jag byggde 2011 som huvudhögtalare sedan dess: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83171
De spelar med en velodyne DD10-sub, ett mcintosh MC7100 slutsteg och ett numera gammalt hemmabioförsteg från Nuforce som står för delning vid 100hz och DAC.

Jag har varit sugen på uppgradering många gånger sedan dess, men nu är det dags, och då blir det hemmabygge. Sista åren med Marten så delade jag mina Miles III väldigt högt eftersom jag hade ett problematiskt rum och en väldigt bra sub. Tanken låg nära till hands att varför ha stora golvare när man delar dem vid 80hz? Jag vill alltså göra ett par små men goda stativare som inte behöver spela bas.

Jag har testat med en Accuton C25 diskant som jag fått i en fyndlåda någon gång, ståendes ovanpå först en ufonken och sedan en 5l-låda med ett Seas CA15RLY. Detta var både mycket lovande och gav mersmak, men projektet har mognat långsamt, och både Seas-elementet och C25:an har tyvärr fått konstiga problem sedan dess.

Häromveckan snubblade jag dock över ett par Accuton C30-6-023 diskanter till bra pris som är på god väg hit, så nu drar jag igång!

Planen är att börja med att försöka hitta ett par "snälla" midbasar med så lite toppar och dalar som möjligt för att få till något vettigt med enkla filter. Jag har också grejer till fyra kanaler gain clone på väg hit, och tanken är att labba med operationsförstärkar-baserade aktiva filter först, som sedan kanske överförs till passiva.

Ger det hjälpliga resultat och modet finns kvar, så är nästa steg en mätmik och eventuellt en miniDSP.

Varför snålar jag då på de första midbasarna? Jo, för att jag egentligen vill ha ett par Accuton, exempelvis lilla C158-6-851 som är en 5,5" modell som verkar passa bra i små lådor, mina simuleringar tyder på att en låda på 5 liter borde ge mig den bas jag vill ha. En låda på 10l bör ge dem tillräckligt för att spela utan sub om så skulle önskas.

Kravspec:
  • Bästa möjliga ljud ur en liten snygg låda

  • Lådstorlek på 2 till 5 liter, möjligen uppåt 10

  • Fullgod bas med bra punch ned till åtminstone 80hz (mindre låda prioriteras framför lägre bas)

  • Troligen kommer de att stå på en stereobänk, nära bakvägg


  • Många tankar snurrar, för tillfället letar jag efter en trevlig midbas; scan speak 15W/4424G00, Seas CA15RLY eller kanske Peerless hds 134 ppb? Med tanke på budgeten till accutonbasarna så letar jag dock begagnat vilket begränsar urvalet... Tips mottages (se även min köpes-tråd )

    Så har jag lekt med många idéer, exempelvis om man skulle försöka något liknande ett litet vikt horn - inte för att få bas, utan bara ā la B&W för att släcka reflektioner?

    Men i syfte att ha grejer uppe och spela så blir det enklaste möjliga lådor till att börja med.

    Bilder kommer efterhand!

    Double A
    Member

    2090 Posts

    Posted - 2016/02/15 :  08:08:07  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
    Spännande projekt!
    Jag skulle satsa på Accuton C158-8-085 i stället. Lägre rörlig massa och lite högre känslighet :)
    Stoppa dom i en sluten låda på 7.5 liter/st och dom spelar ner till ca70Hz (-3db).
    Enklare, bättre och snyggare blir svårt att uppnå ;)

    Mvh, AA

    Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
    Double A ordspråk.
    Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
    Go to Top of Page

    Leffler
    Member

    601 Posts

    Posted - 2016/02/15 :  12:32:20  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
    Jag har förstås studerat dessa två länge - skillnaden verkar huvudsakligen vara att 085:an har mindre magnet och mindre talspole, och jag har lurat på vad som blir bäst... 851:an går att få ned i aningen mindre lådor, har en db lägre effektivetet men å andra sidan lite jämnare frekvensgång. 085:an har en liten peak vid 1500hz, och har sin resonanspeak vid 4k istället för 4,5k och den ser enligt databladet ut att vara nästan 7db över snittet, jämfört med 851:ans 3-4db över norm. faktum är att tittar man på kurvorna så ger 851 intrycket att vara lika effektivt när man skurit bort resonanspeaken tycker jag, jag gissar att skillnaden i praktiken är minimal?

    Frågan är ju främst vilket som kan tänkas låta bäst, utifrån storleken på motor...

    Jo förresten så hittade jag en säljare på ebay som sålde 851:or för sisådär 1500kr mindre än list på 085. Enklaste utslaget?

    851: http://accuton.com/drivers/detail.php?driver=40
    085: http://accuton.com/drivers/detail.php?driver=37

    085:


    851

    Edited by - Leffler on 2016/02/15 12:35:43
    Go to Top of Page

    Double A
    Member

    2090 Posts

    Posted - 2016/02/15 :  18:21:37  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
    Ja kan inte argumentet emot dig, 851an ser jätte bra ut
    Ja tror du kommer att bli super nöjd! Accuton gör ruggigt fina element tycker jag

    Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
    Double A ordspråk.
    Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
    Go to Top of Page
      Previous Topic Topic Next Topic  
     New Topic  Reply to Topic
     Printer Friendly
    Jump To:
    HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
    Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000