HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Funderingar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/24 :  10:13:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu har vi tagit ner en mellanvägg så att vårt rum har fått sin slutliga form. En första mätningsomgång visar detta, vid bakre väggen:



Det ser inte ut riktigt som jag trott. Förstaresonansen hamnade på 16Hz, men längdmåttet på rummet är 9,4 meter (B:3,7 och 3,1 H:2,5) och då borde den hamna lite över 18Hz. Det är två subbar inkopplade här, i de båda främre hörnen vid taket.

Sen slog det mig: Pga lathet så kopplade jag XTZ via min laptop och sen ljudet ut från XTZ-mojen via musikdatorn in och sen ut vanliga vägen till substeg och subbar. Alla mätningar visar ett avstånd som är en meter längre ifrån källan än vad det är egentligen.

Jag antar att det är AD och DA omvandlingen som ger så pass fördröjning.

Fråga: Blir det då så att programmet luras av fördröjningen och tror att frekvenserna ligger lägre?

(Antar att det blir till att mäta om allt)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/02/24 :  11:50:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Detta är kanske beviset på "snabb bas"!

(Ursäkta OT)

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/02/24 :  12:00:17  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
den var kul!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/02/24 :  12:22:16  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Mycket möjligt.
Tombstone (som jag använder) har lurat mig på det sättet ett antal gånger, för det mesta när jag demat programvaran.

När man tryckt på start dröjer det ett par sekunder innan den sänder en triggersignal och startar frekvenssvepet.
Mottagarsidan vet exakt när frekvenssvepet startar efter triggersignalen och hur snabbt det går för att mappa nivån mot rätt frekvens.
Om någon pratar i rummet sedan man tryckt på start kan Tombstone trigga på pratet och börja rulla frekvensskalan innan triggersignalen och svepet börjat, och då fattar du vad som händer?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/24 :  12:52:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
EA:

Lennart, tack för din input. Jag lär väl få svaret på det där när jag mäter igen. Jag hade ingen jättelång
signalkabel just då så då tog jag en genväg. Men denna veckan har jag massor av signalkablar på
göralistan så då ska jag mäta igen med signal rakt in i substeget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/02/24 :  17:39:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har snarlikt fenomen med xtz o rta mätning men får snarlikt resultat med timedec.
Xtc tror jag sitter 10met ifrån men sitter ca 3.5 ifrån.
Det skiljer ngn hz mellan teori o det faktiska resonansmässigt.

Personligen gillar jag Timedec mer är xtz när det kommer till att mäta efterklang.
Tombstone och xtz:as mick har jag aldrig fått att triggas rätt, där får man använda rediga grejer gärna med fantommatning.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/24 :  21:47:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kopplade direkt nu och då blir avståndet rätt plus att även programmet hittar resonanserna.
Dessa ligger på samma frekvens som mätningen förut, 16 Hz. Det blir en redig HH.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/02/24 :  22:14:48  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
quote:
Fråga: Blir det då så att programmet luras av fördröjningen och tror att frekvenserna ligger lägre?

Nej, fördröjning kan inte ändra frekvens.

Har du stora problem vid 16Hz?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/24 :  22:48:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Stora problem, nä inte direkt. Funderar mest på vad som blir lämpligt att göra framöver.
Planen jag har är att göra en HH där lådan är på krypvinden och porten mynnar ut i taket.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/02/24 :  22:58:00  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Tror du får mer problem än du löser på det sättet.

Vid 16Hz är det inte så lätt att få rent ljud utan att något skakar och vibrerar med. Så att få krypvindens väggar att flexa på det är nog inte så bra.

Dock kan det vara en idé att ta upp ett hål som man dämpar. Tänk variovent fast med rummet som låda. Då minskar nog alla stående vågor vid de flesta frekvenser om arean är stor nog.

Annars är nog EQ en fungerande lösning vid de frekvenserna.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/24 :  23:09:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jodå, den tanken har jag faktiskt lekt med. Enda noden som är riktigt tydlig är 16, tänkte mig att det skulle vara fler tydliga.
EQ och Dirac har jag redan när jag lyssnar så problemen som finns i sweetspot mildras redan där.
Då är det förstås grymt basigt där mätningen är gjord vid bakväggen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7531 Posts

Posted - 2014/02/25 :  00:28:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Tänk variovent fast med rummet som låda


Tänker jag rätt om jag påstår att det blir en tubetrap fast i kolossformat? Vad jag förstår är sådana verksamma genom förlusterna som uppstår när lufttrycket inuti dem jämnas ut gentemot trycket utanför genom en resistiv öppning.
Har lekt med tanken på att bygga egna liknade saker (fast i mindre format) av spillvirke och begagnade innertaksplattor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/02/25 :  07:21:48  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Japp, fast man slipper minskad effektivitet på grund av att tryckskillnaden blir mindre på var sida dämpningen vid lägre frekvens i en tubetrap.
Eller rättare sagt man sänker gränsfrekvensen rejält då man har en stor krypvind bakom i stället för ett tio/hundratal liter.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7531 Posts

Posted - 2014/02/25 :  23:39:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu måste jag kämpa mot impulsen att se över möjligheten att bygga om mitt skrotförråd till tubetrap...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000