HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 MSB Diamond DAC IV Select, den nya referensen!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mårten Design
Member

252 Posts

Posted - 2014/02/27 :  10:05:31  Show Profile  Visit Mårten Design's Homepage Send Mårten Design a Private Message  Reply
MSB utvecklar ständigt och nu har de kommit med den nya referens DAC#8217;en Diamond DAC IV Select.



Den är fullt utrustad med alla options som får att gå hos MSB. Dessutom har den noggrant utvalda och ännu noggrannare matchade DAC moduler som har gjort att upplösning har ökat ytterligare. Galaxy Klockan har ytterligare förfinats och fått ännu lägre jitter (hur nu det är möjligt). Strömförsörjningen har fått ännu lägre brus och är dedikerad till enbart DAC#8217;en.

Det ingår också en 10 års uppgraderings garanti. Det innebär att under 10 år framåt i tiden så kan man installera alla uppgraderingar och bara betala mellanskillnaden. Det första året av uppgraderingar är dock helt utan kostnad.

Detta är den nya referensen på marknaden och vi är väldigt glada att vi kommer ha den hos oss i Göteborg inom några veckor.

Kostnad 675.000:-

Ni kan läsa mer här http://www.msbtech.com/products/dac4select.php?Page=../index

Alla som har en äldre Diamond DAC IV kan byta upp sig till Select modellen och bara betala mellanskillnaden mellan modellerna. Det innebär att man får fullt tillbaka för sin gamla modell. I dags läget blir mellanskillnaden ca 270000. Detta gäller mars månad ut.

Edited by - Mårten Design on 2014/02/27 11:38:44

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2014/03/03 :  21:08:08  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Hoppsan,

Med all respekt så måste jag tillåta mig att småle lite :)

Ska bli mycket intressant att följa resan med de som väljer att dels köpa "Select" (och lämna den "sämre Diamond") och dels uppgradera och dels eventuellt sluta uppgradera inom 10 års perioden och istället köpa "Edison".. ?!?

Skönt att man har gått en annan väg.... uppgraderingar kostar normalt inget om man i grunden köper en dac för sisådär 250.000-300.000, vare sig det handlar om år 1 eller år 2-10.. Byter man nätdelar och annat, som förklarats på närliggande forum, så tycker inte jag att man ens kan prata om samma "modell" längre... Vilken "Select" är det som säljs då på 2:a handsmarknaden... när alla hugade väljer att hoppa över till "Edison"... Är det Select version 1.02, 1.03, 1.04, 1.05 osv och vad var nu skillnaden igen mellan alla dessa såhär 7 år efter att Select 1.01 gavs ut? Många versioner lär det bli på 10 år. Hmmmm.... Tror man biter sig själv i svansen här..

Ska dock inte gå händelserna i förväg, utan detta ska bli intressant som sagt.. Förlåt, mycket intressant t.o.m

I lilla Sverige vet jag inte ens med säkerhet vilka eller hur många som har "Diamond" idag till att börja med, så det kanske inte är en så stor fråga här på hemmaplan. MSB har aldrig intresserat mig och därav vet jag inte..

Trist bara för alla som idag sitter med relativt dyra MSB enheter. Dessa måste ju m.a.o framstå som riktiga "Low End Dac:ar" idag

/Pärr
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2014/03/04 :  01:41:13  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Bumpar upp för att möjligen få ett klargörande från "Mårten Brothers"
Go to Top of Page

Mårten Design
Member

252 Posts

Posted - 2014/03/04 :  09:25:23  Show Profile  Visit Mårten Design's Homepage Send Mårten Design a Private Message  Reply
Hej Pärr,
När en tillverkare tar fram en ny modell och den anses vara färdig så stannar inte utvecklingen. De allra flesta tillverkare fortsätter löpande och utvecklar och efter några år, när tillverkaren har ett antal uppgraderingar, så gör man en ny MKII modell. Då har kunden det alternativet att sälja sin "gamla" modell på andrahands marknaden eller byta in den mot den nya (om man vill ha den vill säga). Detta innebär allt som oftast att kunden tappar en hel del pengar i den transaktionen.
MSB gör annorlunda och ger kunden möjlighet att uppgradera allt eftersom utvecklingen går framåt. Kunden har möjlighet att ha den senaste varianten löpande hela tiden. Detta garanterar dom i 10 år, vilket är unikt för MSB. Det ser jag och nog många andra som något positivt.

Vet inte riktigt vad du menar med att "uppgraderingar kostar normalt inget om man i grunden köper en dac för sisådär 250.000-300.000". När tillverkaren inte erbjuder löpande uppgraderingar så kostar det naturligtvis ingenting, men däremot om man vill byta upp sig till den senaste modellen efter några år så kostar det desto mera.

Det är inte trist för MSB ägare idag, deras modeller är fortfarande "up to date", om man vill. Och de har inte blivit sämre bara för att det kommit en Select modell.

Select modellen är ytterligare ett steg upp och är nu det fjärde steget i DAC IV och alla har möjlighet att uppgradera genom att betala mellanskillnaden i alla nivåer.
Edison är en plattform som vi inte vet om den blir någonsin klar eller kommer att erbjudas till försäljning. Det återstår att se och höra.

Är det något mer jag behöver klargöra?

Mvh

Leif

Edited by - Mårten Design on 2014/03/04 09:41:45
Go to Top of Page

Mårten Design
Member

252 Posts

Posted - 2014/03/06 :  13:41:35  Show Profile  Visit Mårten Design's Homepage Send Mårten Design a Private Message  Reply
Hej,
på förekommen anledning så kommer ytterligare förklaring om varför "Diamond Select" inte bara är en uppgraderad "Diamond" utan en helt ny modell:

1. Moderkretskortet är ändrat med kortare signalbanor och mer optimerad jordning. Detta har gjorts möjligt genom att ta bort en del options som tex "uppsampling" och "filter options" samt att man kan bara ha en utgång (balanserad eller obalanserad) optimerad för bästa ljudkvalitet. Man måste alltså välja vilken typ vid beställningen för att få maximal ljudkvalitet på den valda utgången.

2. DAC-moduler, klocka, volym-moduler, USB-ingång, I2S-ingång mm är ännu hårdare matchade och valda (Select) med mindre toleranser. Detta är möjligt genom nya och förbättrade mätinstrument och ännu bättre precisions motstånd och komponenter (min personliga gissning är att dessa Diamond Select-moduler kommer att erbjudas, så småningom, till det övriga DAC IV sortimentet).

3. Ny optimerad nätdel, med större effekt och lägre brus, som är enbart optimerad för Select DAC och den integrerade klockan.

4. Ny design av lådan med bättre vibrations isolation och resonans kontroll.

Om det är något mer jag behöver klargöra, så ropa till i så fall.

Mvh Leif

Edited by - Mårten Design on 2014/03/06 13:42:34
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2014/03/06 :  17:48:40  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Hej Leif,

Tack för svar.
Jag insåg att jag skrev en kryptisk fråga. Full förståelse för ditt svar därav.

Vad jag reagerade på är att man som vi säger 'nuvärdesberäknar' dac:ens värde om 10 år och låter kunden betala det år 1. Dvs 675.000. Min uppfattning var att dacen egentligen har ett innehåll för ca 300.000 idag, men efter 10 års månatliga uppgraderingar motsvarar det 675.000. Därav min fråga.

Vad MSB gör är alltså att försöka 'låsa in' en kund under 10 år med MSB. Eller?
Mycket händer i den digitala domänen och vem säger att dom lyckas hitta uppgraderingar motsvarande 12x10?

Vem garanterar att MSB eller Marten ens existerar om 10 år??

Vet man vad man får? Vad händer om något bättre kommer ut på marknaden för dom som vill sälja en fullbetald 'Select' efter tex 4-5 år? Tar en ny ägare över investeringen på 675.000 och får fortsatta uppdateringar?

Tycker 'upplägget' är extremt unikt efter att ha varit i hobbyn ca 30 år + och sett det mesta.

Hoppas ni får sälja många såklart, och jag har inga principiella problem med MSB som låter ok för flera musiksmaker. Dock har dom aldrig intresserat mig.

Själv är jag inne på min 5:e dCS dac och är mycket nöjd med min Vivaldi rigg f.n där jag har bättre överblick över hur uppdateringarna fungerar för alla mina Vivaldi-enheter, och dom är gratis så länge det rör sig om samma modeller... När 'Mozart' kommer får man dock betala extra ;)

I all välmening

PS: ser i övrigt fram mot den cd skiva jag beställde av er på mässan i Sthlm (när den nu kommer)

Fridens

/Pärr




Go to Top of Page

Mårten Design
Member

252 Posts

Posted - 2014/03/07 :  08:50:48  Show Profile  Visit Mårten Design's Homepage Send Mårten Design a Private Message  Reply
Hej Passerati,

Vad Select DAC'en kommer att kosta om 10 år, det vet ingen, inte ens MSB. Det kommer ett antal uppgraderingar varje år. De flesta kommer att vara mjukvara-uppgraderingar och helt gratis, inte bara det första året. Några kommer att var hårdvara-uppgraderingar och en del är gratis och en del kommer att kosta, men bara mellanskillnaden mellan nypriset för den icke uppgraderade och den uppgraderade. Men som sagt så är allt gratis det första året.

Mvh

Leif
Go to Top of Page

Mårten Design
Member

252 Posts

Posted - 2014/03/07 :  09:10:35  Show Profile  Visit Mårten Design's Homepage Send Mårten Design a Private Message  Reply
Hej Pärr,

Select DAC'en kommer att alltid vara "nuvärde". Man får alltid en DAC motsvarande vad den kostar antingen man köper den nu, om fem år eller om 10 år.
MSB låser inte in kunden, som du uttrycker det, du får alltid vad du betalar för och säljer man Select DAC'en om några år så följer 10-års uppgraderingsgarantin med själva produkten.

Det är riktigt att det händer mycket i den digitala domänen och därför erbjuder MSB en löpande uppgradering under 10 år så kunden är säker på att ha alltid den senaste tekniken i sin Select DAC. Det är väldigt unikt ja. Ingen annan erbjuder det.

Det innebär ju också att om man säljer sin Select DAC, efter några år, så säljer du ju alltid den senaste modellen, så att säga, och det kommer påverka 2:a handsvärdet mycket positivt. Den kommer ju att vara lika som en ny Select DAC om man följt uppgraderingarna.

Det är ju naturligtvis valfritt att göra dessa uppgraderingar och kunden har möjlighet att låna vår uppgraderade DAC för att jämföra och bedöma om man tycker det är värt att göra den.

Tja om MSB finns eller inte finns om 10 år är ju samma som för alla andra fabrikat som dCS tex. Med stor säkerhet kommer MSB vara kvar. MSB har funnits i 25 år och det går bra för dem samt att "Larry" har säkrat upp med att två av hans söner tar över firman när det blir dags.
Om Marten finns kvar är ointressant då garantin följer produkten och servicen tas över av den eventuella nya distributören. Men jag kan garantera att vi finns kvar också.

Skivan ligger på press nu och kommer vara klar om ca 1 vecka. Så den är snart på gång.

Mvh Leif

Ps. för mig så låter MSB mer än ok :) Ds.
Go to Top of Page

Mårten Design
Member

252 Posts

Posted - 2014/03/07 :  23:18:46  Show Profile  Visit Mårten Design's Homepage Send Mårten Design a Private Message  Reply
Aha, missförstod dig. Select DAC'en är helt ny och 10 års konceptet helt nytt så det återstår att se.

Mvh

Leif
Go to Top of Page

Mårten Design
Member

252 Posts

Posted - 2014/04/30 :  12:28:31  Show Profile  Visit Mårten Design's Homepage Send Mårten Design a Private Message  Reply
Den har landat.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000