HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nya skumkanter till Marantz LS-17A. Tips?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/02 :  20:35:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag köpte precis ett par för 150kr och kanterna är torra. Till och med en spricka i den ena. Tänkte att det kan vara värt att byta eller ska man laga? Kanten släpper också från ena konen om man trycker på den. Går det att laga eller måste man byta? Tips på var man får tag i kant och är det svårt?
Med vänlig hälsning,
Jesper

Retro låter fint.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/03/03 :  04:31:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
http://www.ebay.com/itm/Marantz-LS-17A-LS17A-LS-20A-LS20A-15-Parts-Woofer-Repair-Kit-FSK-15A-/140731449070
En av många, hær ær resten av listan http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Marantz+15&_osacat=0&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0&_nkw=Marantz+LS-17A&_sacat=0&_from=R40

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/03 :  10:03:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Tack Johan, jag har hittat samma som du och undrade väl mest dels om det finns i Sverige och dels om någon skumring är bättre än någon annan. Min känsla nu efter research är att simply speakers är mest seriösa så om ingen har någon erfarenhet eller andra tips omkring kantbyte så beställer jag därifrån. De har sjyssta tutorials på youtube också.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/03/03 :  15:16:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/03 :  16:56:36  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Om det är en skäms-smiley eller vad de heter så är ju min fråga inte särskilt tydligt ställd från början så ska någon skämmas så är det jag

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/19 :  18:05:47  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Nu är kanterna bytta. Jag beställde från Simply speakers och betalade $44, ungefär 280kr vilket kanske får ses som dyrt, vad vet jag. Å andra sidan levererades de med lim och perfekt passform samt både skriven instruktion och videohjälp på YT. Det blev lite kladd på kanterna men enligt Simply speakers går det att ta bort med aceton om man inte använder för mycket. Den nya kanten tar dock lite mer plats på bredden än den gamla vilket gör att man inte kan sätta tillbaka "gaskets" (vet inte vad det heter på svenska) utan att de trycker på kanten så jag struntar i det. Högtalaren låter såklart helt annorlunda eftersom de gamla var "ruttna". De gick enkelt att pilla bort dem med fingret och på ena högtalaren hade den några sprickor och släppte från konen. Allt som allt är jag nöjd även om högtalaren kanske inte är någon direkt hifiburk. Det är snarare en Kabuki-högtalare med trevlig ljudkaraktär. Ljudet är stort och högtalaren försvinner helt ur ljudbilden men det känns inte helt balanserat. Lite spretigt uppåt och lite instängt nedåt med vissa resonanser i mellanregistret. Man kan säkert åtgärda delar av det med bitumen på väggarna och korgarna. Det är ändå ett ljud jag kan njuta av eftersom det är så stort och fylligt.

Det kanske blir ännu bättre efter inspelning också, det får tiden utvisa.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2014/03/19 18:15:18
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/19 :  19:52:24  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Inspelning är ett måste. Kanterna kommer att anpassas till just det elementet och mjukna en aning. Många tycker att basen får ett rejält lyft efter x antal timmar.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/03/20 :  19:58:40  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
"Gasket" är engelska för (tät) packning.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/21 :  16:39:46  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Vad heter det som sitter runt högtalarmembranen, precis utanför skumkanten? På Simply speakers YT videor kallas det gasket.

Retro låter fint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000