HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behöver man "recappa" HK730?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/15 :  19:55:25  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Hej, jag har en gammal HK730 och tycker att den låter bra. Jag går dock runt och funderar på om den kanske egentligen ska låta ännu bättre. Den är ju ändå från slutet av sjuttiotalet. Vad kan man vänta sig händer om man sätter dit nya kondingar? Kan man sätta "bättre" kondingar någonstans så att ljudet förbättras? Egentligen är jag av åsikten "if it ain't broken, don't fix it". Det är en jädra fin receiver med dubbla trafos och många lyriska omdömen på nätet. Något av en sleeper verkar det som. Anses av flera som bättre än motsvarande Marantz, Sansui och Pioneer. Vad säger panelen?

Kanske ska nämna att jag är en så kallad noob med lödkolv och helt okunnig vad gäller elektronik.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2014/03/15 19:56:45

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/03/15 :  20:02:38  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag skulle låta bli att pilla i den. Är den dammig på insidan så kan man blåsa rent annars skall man oftast låta bli.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/15 :  20:16:55  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
PILLA! Gamla saker är till för att pilla på, annars hade de legat på tippen.

Genom att göra en hel service så kan man säga att hela ljudet blir mer. Allt blir bättre men själva karaktären som Harman Kardon har stannar kvar. Jag skulle lätt börja pilla på den. Enligt bilderna på Google verkar det inte vara så svårt att komma åt.

Om du vill renovera den så finns vi här för att hjälpa till.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/15 :  21:44:59  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Det vore ju kul men jag kommer att behöva mycket hjälp. Både vad som ska bytas, hur man gör det och vad man ska byta till. Schema finns på hifiengine och jag fattar ingenting (nästan) när jag tittar på det.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/15 :  21:49:57  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Personligen har jag inget emot att hjälpa dig. Dock så måste du vara förberedd på att spendera lite pengar (500kr borde räcka gott och väl) och lära dig många nya saker. :)

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/15 :  22:26:15  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag tar tacksamt emot hjälp och lär mig gärna massvis och femhundra kan jag skrapa ihop. Jag är mest rädd att göra något fel med lödkolven och paja något i maskinen. Sätta in något på fel sätt, värma för mycket så att man förstör kretskort eller göra urusla lödningar som förstör ljudet eller pajar efter ett tag eller elda upp hela maskinen med en knall

Tips på lödkolv? Bra nog är devisen.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2014/03/16 09:14:43
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/16 :  10:30:33  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Ett tips är att ta många bilder på precis allt.

När man byter ut kondensatorer ska man ta en i taget. Kolla hur den gamla satt och sätt in den nya på samma sätt. + och - Markeringar på kretskort och i scheman stämmer inte alltid men eftersom att den fungerar så sätt den nya som den gamla satt.
Ska du byta ut transistorer får man kolla upp var emitter och kollektor sitter. Nya moderna ersättare har nämligen inte alltid samma orientation på benen. Det är dock lätt, kolla på schemat var emitter och kollektor ska sitta och kolla sedan i databladet för just den transistorn. Dock så har jag inte hittat någon transistor som bör bytas men jag är inte helt klar än.
Jämför gärna schemat med bilderna på kretskorten i manualen och de som du tagit. Hittar du några ''fel'' så får du gärna posta dem här.

Desto mindre man värmer desto bättre. Ha en bra lödkolv, lödfläta och lyckas du hitta en bra tennsug är den till stor hjälp. Glöm inte att torka av spetsen på en blöt svamp eller liknande.
Personligen använder jag en Weller WTCP-S. Den fungerar bra med en spets på ca 300°C men helst ska man ha en man kan ställa in temperaturen på. Jag har dock inte provat så många så jag kan inte hjälpa till så mycket med det. Kanske någon annan har ett bra förslag? Jag har dock provat en WECP-20 och den var jag väldigt nöjd med. Kommer upp på Tradera då och då.
Innan du börjar löda så hitta gärna något gammalt kretskort och försök löda bort så många av sakerna som möjligt. Löd sedan dit dom så lär du dig att handskas med en lödkolv och tennsug.

Har du en multimeter?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/16 :  11:48:02  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Borde kunna skaka fram en multimeter genom kontakter och gamla kretskort kanske man kan plocka ur någon gammal video i förrådet. Perfekt träningsobjekt. Får söka efter lödkolv till att börja med. Däremot funderar jag på om det ens är möjligt för mig att jämföra bilder med schemat? Jag fatta ju inte symbolerna och vet visserligen hur en konding och ett motstånd ser ut men vad de andra sakerna är och hur de ser ut vet jag inte, varken som symbol eller i verkliga livet.

Transistorerna kommer jag inte att byta om de inte går sönder

Spelar det någon roll vilken sort eller vilket märke på kondingarna?

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2014/03/16 11:51:30
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/03/16 :  12:27:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skaffa ett schema och se VAR ett byte kan göra förändringar. Annars är jag också av uppfattningen att "reparera inget som inte är trasigt".
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/16 :  13:58:58  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Det som man mest tjänar på att byta ut är elektrolyter. Det är de markerade med polaritet (+) på schemat. Om du söker på recap audio på Google får man upp många projekt som kan vara till stor hjälp.

Eftersom att den fungerar som den ska och det bara är elektrolyter som du ska byta ut behöver man egentligen inte hålla på och kolla i manualen efter polaritet etc. Så länge du sätter i de nya som de gamla satt så ska det inte vara några problem.

Vilket märke och modell av elektrolyter man använder gör stor skillnad. Personligen använder jag Elna Silmic II i signalvägen men de finns inte i Sverige. Mouser har dem men frakten ligger på 250kr. Till elektrolyter som inte sitter direkt i signalvägen (ex. strömförsörjningen) använder jag Panasonic FM eller FC. De finns på Farnell och frakten ligger på 80kr. Sedan finns det Nichicon UPW och UKZ som är populära. De finns på Electrokit och frakten ligger från 29kr.

Vi tar ett litet exempel. Kortet som heter Equalizer amp. Har med artikelnummer från Farnell. För att beställa från Farnell kan man gå in på Microkit.se Då kan man även beställa saker från Elfa samtidigt om man vill med samma fraktkostnad.
C702 ersätts med Panasonic FM 1848399
C710 ersätts med Panasonic FM 1219453
C714 ersätts med Panasonic FM 1848391
C718 ersätts med Wima MKS2 (Är värdet under 1uF brukar jag ta MKS2) 1006030
C720 ersätts också med MKS2 1006040

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/03/16 14:00:16
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/03/16 :  15:13:27  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Var själv inne på detta med byte av kondingarna när jag hade min Pioneer SX-850 inne på service hos Vintages i Kungälv och de sa att det inte fanns någon som helst anledning att byta något som fungerar så kondingarna fick sitta kvar och den spelade ju också väldigt bra ännu efter ca 40 år

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/16 :  16:42:59  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Bara för att de ''fungerar'' så betyder det inte att det kan bli bättre. Specifikationerna har ändrats en del under alla år och de fungerar inte som de gjorde när de var nya. Dessutom finns det en risk att elektrolyter börjar läcka, kortsluts eller tom. exploderar. Att byta dem kan inte ses enbart som uppgradering utan även ett sätt att förebygga problem.

Förresten Stig, såg din SX-850 i Borås hos honom jag köpte min SA-9800 av. Såg väldigt bra ut! Var större i verkligheten än vad jag trodde dock.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/03/16 16:44:59
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/03/16 :  16:45:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vill minnas att min lokala elektronikreparatör (när dom ännu fanns)sa att "ja du hör då absolut inte skillnad på olika elektronik komponenter.."

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/16 :  17:09:25  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Kan man höra skillnad på kablar så kan man höra skillnad på elektroniken (enligt mitt tycke).

Även om man bortser från själva ljudet så behöver man byta ut elektrolyter. De torkar med åren och de kommer att gå sönder. De håller inte mer än x antal år så någon gång måste de bytas. Lika bra att göra det innan de orsakar stora problem. De kostar inte många öre styck och gillar man verkligen sin apparat är den väl värd att bli omhändertagen?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/03/16 :  17:16:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Kan man höra skillnad på kablar så kan man höra skillnad på elektroniken (enligt mitt tycke).

Det är det jag menar,jag skulle då som minimum bytt de stora glättningskondingarna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/16 :  18:19:31  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Är det inte klokare att åka till en handlare som har sakerna på lager? Det blir lite tokigt med 10 kondingar för typ 10kr och sedan frakt som är tre gånger högre. Jag passerar Elfa i Kungens Kurva ibland. Kanske man kan hitta bra kondingar där?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/16 :  19:04:20  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Elfa har delvis bra saker. De har börjat ta in Panasonic FM men den serien har inte så många värden. Visst så har de andra kondensatorer också men inget som jag själv skulle använda.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/16 :  19:46:29  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ok. Här är tips på uppgradering. Om det kan säga dig något.

http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/140371-harman-kardon-730-a.html

Då kanske man skulle våga be om en lista på de komponenter du tycker att man ska beställa till hela stärkaren, eller var det det? För då kan man beställa rubbet på en gång från samma ställe (om möjligt). Kan man förbättra ljudet vill man ju det och därför undrar jag om det finns några andra sorters kondingar som man kan vinna på att sätta i försteget eller över huvudtaget i signalvägen. Läste i samma tråd om film istället för elektrolyt (vad det nu är;))

Såg att du redan skrivit om olika elektolyter men undrar om man kan och vinner något på byte till film någonstans?

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2014/03/16 19:50:49
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/16 :  20:08:44  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Filmkondensatorer är mycket bättre men de är STORA och DYRA. Om man kunde ha råd och få plats med film skulle det vara en ofattbar förbättring.

Jag ska se om jag kan få ihop en lista. Är inte så många komponenter så det borde gå ganska fort.
Nu kommer jag helt och hållet gå efter schemat så det är inte 100% säkert att allt blir rätt. Är det multi voltage versionen du har?
Vill du byta ut de 4st stora elektrolyterna vid transformatorerna? I så fall behöver jag dimensionerna.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/16 :  21:18:21  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Jeppe, skicka din mejl i ett PM så ska jag skicka över listan med komponenter från Farnell.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/16 :  21:21:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
De stora hör till strömförsörjningen väl? Om man vinner på att byta dem så vill jag det. När det gäller multivolt så vet jag inte får kolla på baksidan och se om det syns där och plocka av locket och titta inuti för att se storlek på de stora. Med dimensioner antar jag att du menar höjd och diameter?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/16 :  21:36:16  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
När de torkar och blir gamla kan det börja brumma. Man kan även förlora de låga frekvenserna. De är inte så dyra så jag ska leta upp något som kan passa.

Diameter och höjd räcker.

Förresten, vilket värde har kondensatorn som sitter på nätbrytaren? Du kan gärna ta en bild. Koppla ur sladden innan du kollar!

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/03/16 21:42:40
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/16 :  21:39:02  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ok. Återkommer.

Edit: med nätbrytare menar du kontakten man sätter på och stänger av med?

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2014/03/16 22:00:33
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/16 :  22:04:10  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Precis. Kondensatorn kan vara gömd i krympslang eller liknande men det är bara att skära bort.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/19 :  18:24:01  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
För de stora elektrolyterna kan följande fungera:
1198699 eller 2346530
De kräver lite kreativt tänkande för att få dem på plats men passar gör de.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/03/19 :  18:50:00  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ok är de helt likvärdiga enligt dig eller är den ena bättre än den andra? Kreativitet, är det pga olika mellanrum mellan ledningarna? Såg att diametern var mindre vilket kanske leder till det?

Tack!

Retro låter fint.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000