HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilket slutsteg till THAM12 ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/04/08 :  16:02:41  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Hej på er,
har idag ett NAD 2400THX som bryggat driver min THAM.

Då jag har problem med min surround förstärkaren som jag använder både till delning och drift av toppsystemet, tänker jag nu uppgradera mej lite.

Köpte igår ett Behringer delningsfilter och tänkte nu låta NAD:en ta hand om toppsystemet, men vad ska jag då ha till THAM:en? Minst samma kraft som NAD:en.

Budget: 1500-2000 (kan utökas något med bra argument), hellre beggad kvalitet än ny kina typ...


Bosse

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/04/08 :  20:51:31  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Vad är de för element? Impendans och effekttålighet? Lite effektklenare (i PA-sammanhang sett) PA-steg brukar vara ganska billiga beg. Kan bli lite störande för vissa med fläklar. Jag har två st fläktlösa PA-steg som ev kan vara till salu. Lämnar ca 600rms bryggat o 8 ohm vill jag minnas. Betydligt mer än ditt NAD.


/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/04/09 :  07:39:19  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Hej Kalle, och tack för svar.
Det sitter ett sånt här element i: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=115

Har sett att det finns mängder med PA-steg nya för ett par tusen, men dels så bär det emot att gå till typ Billebro att handla
(känns som man alltid blir lurad och att det alltid är superduper kvalitet tillverkat till Cervin osv...).
Det är möjligt att det finns steg som skulle passa mej bra där, men jag vill inte chansa, inte utan rekomendationer i alla fall.

Och sen så har jag helt enkelt ingen koll på vad som behövs för uppgiften, därav denna tråd.
Hittade nån gamal tråd där Circlo rekommenderade QSC, men dom var lite för dyra för mej (4-5').

Vad är det för steg du har, och vad kan dom tänkas kosta?


/Bosse

Edited by - Swed on 2014/04/09 07:41:28
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/04/09 :  08:54:09  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Kvalité kostar brukar man ju säga men "the t.amp TA2400 MK-X" ska vara väldig bra. Nytt china bygge ville du ju inte ha men dessa tror iaf jag på. Är väl någon kopia på QSC eller Crown. Fläkten kan man säkert modda för att den ska passa i hemmet. Kostar 2700 hos tysken.
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/04/09 :  12:50:55  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
t.amp har jag sett en massa modeller av när jag surfat runt, visste inte att det var "vettiga" grejer.
Har byggt en hel del datorer genom åren så att fixa tyst kylningen är inga problem...

Tack för tipset!
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/04/09 :  19:20:03  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Det blev ett "shopping-stop" på vägen hem idag...
Hittade en konkursutförsäljning via blocket.


En sån här blev det:


Plus en sån här:


Fick nu en sån här "över" (den översta):


//Bosse
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/04/09 :  20:24:54  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tror det där steget kommer ge ett par snäpp upp i kontroll och tryck. Är dessutom ganska säker på att det kommer låta minst lika bra. Men det är ju va ja tror det:)

GL
/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/04/09 :  20:54:27  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Tror och hoppas på det jag också.

Håller på att färdigställer rummet där elektroniken ska stå,
så jag kan inte ens provlyssna nu på ett tag...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/09 :  23:11:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu vet jag inte hur RMX ser ut invændigt men på PLX så ræckte det med att man rev ut pappen som skulle styra luftflødet rætt.
Det skapades turbolenser som gjorde att det væsnades.

Næmda T.amp har jag sjælv till mina subar o det gør sitt jobb med Bravus, saknar inte alls mitt gamla QSC plx....

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/04/09 23:16:29
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/04/10 :  07:55:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Har själv ägt just RMX1450, ett mkt bra steg, enkelt i sin konstruktion och väljudande, jag korde det som toppsteg och det gojorde verkligen inte bort sig med avseende på just ljudkvalitet.

Det borde matcha konstruktionen, elementet och applikationen riktigt bra, rätt processat så kan du ju vräka på lite till :)

Det ända som kan vara ett bekymmer är gain pot'arna på fronten, de kan borja "rassla" lite med tiden, men med lite anti oxid behandling borde det vara avhjälpt, jag tror Circlomanen har just det bekymmret på sitt steg.

Cirklomanen (Johannes) kan säkert även beträtta lite mer om slutstegskonstruktionen, han är en man med många tallanger och en av dem är slutstegkonstruktion, därav hans nickname.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2014/04/10 07:58:37
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/04/10 :  08:05:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Konstruktören och grundaren av QSC Pat Quilter :


Tänkte du ville se killen som haft ett och annat finger med i konstruktionen av ditt nyförvärv :)

Hittade även en liten artikel från 2010 om QSC och deras begivenheter :
http://edn.com/design/test-and-measurement/4387815/Testing-the-pro-s-audio

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2014/04/10 08:06:38
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/04/10 :  13:23:06  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Tack för länken Martinsson.

Om det är skrapande pottar som är det största typ-problemet med stegen, så är jag jätte nöjd...

Kan tyvärr inte prova just nu, har högsta prio på att färdigställa rummet där elektroniken ska stå ("regeringens" order...).

Återkommer med intryck,
kan förresten säga att det tog ett antal timmar innan elementet "släppte", var ganska tråkig och bumlig i början, var faktiskt lite besviken.

Nu låter det mycket bättre, fast det låter bara riktig bra på ett ganska litet område, tror det är omgivningen som spökar.
Ska se vad som går att processa bort.

Har börjat leka med tanken kring en till i andra ändan av rummet,
har än så länge bara "skämtat" om det till frun.

Sen toalettspegeln ramlade ner och gick i bitar tycker hon att det räcker med bas...

//B
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/04/22 :  18:31:20  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Nu som först har jag haft tid att engagera mej lite i ljudet hör hemma.

Mycket riktigt så skrapade det ganska rejält om potarna i fronten (får bli lite spray sen)
Det var en del menyer att sätta sej in i vad det gäller processorn...

Men efter några timmars kombinerande av test, gissningar och manualläsning så börjar det faktiskt låta som jag vill.
Känns som om en sån här processor är ett måste för den här typen av anläggning,
det är ENORM skillnad om man slår av allt och lyssnar "rakt på".

Låter faktiskt bäst (tycker jag) om jag låter toppsystemet gå ner och "dubblera" i basen och subben får lägga till pondus.
Men det är inte lätt att få till en parametrisk EQ, det är väldigt lätt att justera bort sig...

Skulle som sagt vilja ha en sub till, nu av 2 anledningar, dels som tidigare att jag får ojämnt med bas då jag inte kan flytta runt den,
och nu även för att processorn inte kan lägga ut en sammanslagen signal till en monosub, jag måste välja vänster eller höger signal.

Ska prova att köra bägge sub-kanalerna till Behringern (den har monosub utgång) för att testa hur stor skillnad det blir.

Men på det stora hela börjar det likna nåt, nu går det att spela riktigt högt och fortfarande är det rent/bra ljud.
Det funkar bra till det mesta i musikväg.

EDIT
Lyckades att bottna basen lite otäckt när jag var för oförsiktig i inställningarna, men den verkar ha klarat sig...

Edited by - Swed on 2014/04/22 18:34:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000