HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nybörjarfråga, koppling av RCA inne i förstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2014/04/12 :  19:28:57  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply

Jag håller på att bygga en integrerad förstärkare som jag köpt som kit. Nu har jag en fråga som jag hoppas kunna få hjälp med här som gäller kabeldragning mellan RCA och volympot. Det här är basic-grejer men jag är nybörjare så var gärna övertydliga i era svar.

Förstärkaren har tre ingångar och alltså sex panelmonterade rca-kontakter. Mellan RCA:erna och volympoten är det ca 45 cm. I kittet ingår tre stycken ca 45 cm långa kablar som skall kopplas mellan de tre paren RCA-kontakter och volympoten. Kabeln består av två innerledare omslutna av en gemensam kopparskärm.

Jag misstänker att de två innerledarna i ena änden ska kopplas till signalstiftet för vänster respektive höger kanals RCA och i andra änden till volympotens vänster respektive höger ingång. Men skärmen? Ska den i RCA-änden säras och kopplas in till jordöglorna i både höger och vänster RCA (och i andra änden till signaljord)? Min första fråga är om jag har förstått det här rätt.

Min andra fråga är: Givet att jag har förstått kopplingen rätt, har skärmen någon skärmande verkan och kan det vara dåligt att ha vänster och höger kanal i samma kabel (om än isolerade från varandra)?

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/04/12 :  20:55:15  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Har du ingen ingångsväljare så du kan välja vilken ingång som ska vara aktiv?
Känns konstigt att du skall ansluta alla ingångarna till volympoten.