HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörförsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2014/04/07 :  20:49:59  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Håller på med ett försteg med 12ax7:or, och har redan fixat korten, och har även skissat lite på att implementera en AKTIV "Baxandall" tonkontroll, den också med 12ax7. Rörvalet för båda är dock inte huggit i sten, så det kan lika gärna bli ett gäng ecc83 eller 6n6p då de senare låter bättre i mina öron.
Användandet av en PASSIV dito är vad jag förstår väldans kritiskt för kapacitanser var den sitter mellan stegen.
Sätter jag tonkontrollen efter volymen, som är passiv och därmed har hög kapacitans, så bör det funka...

Rätta mig om jag är ute och cyklar...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2014/04/07 20:50:37

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2014/04/07 :  21:15:04  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Hej Anders!

Varför funderar du ens på 12AX7? Totalt värdelösa rör om man inte behöver förstärkning. 6n6p är precis motsatsen till dessa, så varför välja mellan dem?
12ax7 = strömsvagt, hög utgångsimpedans, olinjärt så fort man lastar det.
6n6p = linjärt, låg dist, relativt låg utgångsimpedans. Går tom att bygga ett litet slutsteg med det.

Mitt tips är att köra på 6n6p om något - ladda det med CCS på anoden och kör ca 20mA igenom röret. 4V bias är perfekt.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2014/04/07 :  21:21:47  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag håller med RobertH, 6N6P är ett betydligt mer kompetent rör, låter bra och är billigare än ECC83.
Här är en trevlig DAC-buffert med CCS, bara som inspiration:
http://www.lurcher.org/~nick/images/DAC_Buffer.gif

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2014/04/07 21:22:37
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/04/07 :  21:34:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ska du ha ECC83-rör ska du kolla upp den här listan på varianter:
http://www.vacuumtubes.com/12ax7.html
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2014/04/07 :  23:43:39  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
quote:
6n6p = linjärt, låg dist, relativt låg utgångsimpedans. Går tom att bygga ett litet slutsteg med det.
Mitt tips är att köra på 6n6p om något - ladda det med CCS på anoden och kör ca 20mA igenom röret. 4V bias är perfekt.

Jo, jag är av samma uppfattning som ni. Jag gjorde så när jag satte ett rör(6n6p) på utgången av min DAC.
Anledningen till 12ax7:orna är att kretsen är så vansinnig i sig själv, då båda triodhalvorna i samma rör är bryggade, och med tre(3) rör/kanal...så jag bara ville/måste testa hur det låter .
Eller kanske ecc91:or, jag har ett antal som bara ligger till ingen nytta...

Men hur vad det med volymen & tonkontrollern, är det rätt tänkt?
Bear in mind att jag är "n00b" på det här med rör...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2014/04/15 :  03:36:13  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
*Bump*

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/04/15 :  09:45:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Eller kanske ecc91:or, jag har ett antal som bara ligger till ingen nytta...

ECC91/6J6 är ju ett rör som brukar drälla omkring i rörlådorna till ingen nytta, tror jag har ett hundratal. 7-polig sockel, gemensam katod.
Den borde man experimentera mera med egentligen, ser ut att kunna funka om man lägger sig på 150V 8mA per sektion eller nåt sånt.
Kanske låter det inte bra men det kostar ju nada att testa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/04/15 09:47:13
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2014/04/15 :  13:58:25  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Tack Bernt. Ja, det skadar ju inte att testa...

Vad med volymkontrollen i texten ovan kan jag sätta den som jag tänkt?

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000