HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur funkar copyright?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/05/13 :  20:27:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag jobbar som F-skattare på ett företag. Försäljare huvudsakligen, men i blannd fotar jag produkter som säljes.

Förra året fotograferade jag en ny traktormodell, det var kul, men de publicerades över hela Europa, framförallt i Italien.

Nu är det dax i gen, en ny traktor och nya bilder. traktordjävelen har jag tillgång till helgen hoppas jag, och den är bildvänlig

Så hur fixar jag copyright på mina bilder?

Frågan är avhängig av den enkla anledningen av att jag vill tjäna pengar.....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/05/13 :  20:47:30  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Fota i råformat(så du kan enkelt visa på att du fotat bilden), sätt en vattenmärkning i kanten på bilden och sen så skickar du en stämning varje gång du ser bilden. Du kommer spendera mera tid i domstolar än du gör med ditt nuvarande heltidsjobb men så är det . Finns inget bra alternativ tyvärr.
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2014/05/13 :  20:54:59  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Det är dessvärre så det inte finns några moraliska betänkligheter i frågan. Jämför med musikindustrin där det stjäls musik i parti och minut genom piratviken och liknande.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/05/13 :  21:10:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har inte kollat så noga men BLF bör ha en del matnyttigt på sin hemsida.
http://www.blf.se/

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/05/13 :  22:17:19  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Joda, jag är inte proffs. jag vill bara veta hur det funkar



Finns det möjlighet att få betalt för ens bilder?
Och hur skyddar man sina allster

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/05/13 :  22:53:40  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Om du läser runt på sidan får du många av svaren, spelar ingen roll om du är proffs eller inte. Under kategorin fråga BLF finns det en hel del utspritt som ger dig en idé om hur det fungerar.

Men kort så har man stora rättigheter i Sverige som fotograf när det gäller användandet av bilder.
fotosidan.se har också mycket information och tips.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/05/14 :  07:17:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bildstöld är väldigt vanligt.

Ett tips är att inte släppa ifrån dig bilderna i annat än starkt komprimerat format. Alla som ber om en "bättre kopia" kan du börja prata bildpris med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/05/14 :  08:35:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om det ær så att du plåtar før det føretag du jobbar før då vet jag inte om du kan ta betalt før bilderna.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/05/14 :  09:21:03  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Min fråga är, vad är det för traktor :)
Italienskt?
Same, Lamborghini, Landini, eller numera italienska McCormick?

Och som Johan säger, om du jobbar på företaget du fotar åt, så är det nog de som äger bilderna, om de inte tar in dig som fotokonsult, och du får betalt separat.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2014/05/14 :  11:34:40  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Det bör avgöras i avtalet hur det ser ut med äganderätt av bilderna, säljer du rättigheterna helt och hållet eller får de endast användas till en enskild produktion?

Sitter dagligen med leveranser från fotografer och det förekommer alla typer av restriktioner
t.ex. begränsad tid vi får använda en bild, begränsad upplaga etc.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/05/14 :  20:01:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Min fråga är, vad är det för traktor :)
Italienskt?
Same, Lamborghini, Landini, eller numera italienska McCormick?

Och som Johan säger, om du jobbar på företaget du fotar åt, så är det nog de som äger bilderna, om de inte tar in dig som foMtokonsult, och du får betalt separat.



McCormick, det har kommit en ny serie......

Och jag är anställd.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/05/14 :  20:54:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
De flesta anställningsavtal brukar klargöra äganderätten till det som produceras på arbetstid. Oftast tillfaller äganderätten företaget man jobbar för.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000