HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sätta kakel på masonitskiva?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/05/01 :  17:58:40  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag skall sätta kakel över diskbänken i köket på landet. Då väggen består av pärlspont funderar jag om det är ok att sätta dit en masonitskiva som underlag till kaklet. Gipsskivor har jag förbjudit i huset som är från början av 1900-talet.

Vad säger expertisen? Masonit eller något annat?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/05/01 :  18:34:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Är spånskiva också bannlyst?

Masonit är ju inge vidare vän med vatten... Det kanske inte blir så bra?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/05/01 :  18:47:02  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Det MÅSTE vara "ett dött undrelag" typ gips eller ngt liknande ! Fråga en seriös kakelsättare så får du svar.
Om du nu av ngn anledning har "banlyst" gips i ditt hus så får du väl kolla om det duger med ngt annat, Jag tror knappast att spånskiva duger i längden heller, kan tänka mig Mineritskivor eller liknande, hursomhelst så MÅSTE det var stumt för annars spricker det i fogarna efter ett par år när underlaget rör lite på sig, den dagen är de mindre roligt kan jag lova !
Lycka till !
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/05/01 :  18:53:51  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vad användes för underlag vid kakling innan gipsskivan uppfanns?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/05/01 :  18:56:50  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Ja, ingen träbaserad skiva som underlag till kakel. Förutom rörelser så kan det börja mögla och ha sig bakom kakelplattorna. Masterboard, minerit eller annan fibercementskiva borde funka.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/05/01 :  19:01:13  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
@Vox: putsad vägg.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/05/06 :  21:53:35  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jag satte plattor på befintlig spånskiva över min diskbänk för 9 år sedan och det har varken lossnat eller spruckit i fogarna. Det gäller att underlaget är stumt. Spika och limma ordentligt om du tar masoniten

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/05/06 :  22:14:23  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Det är klart att det går, ibland, å ibland inte men jag skulle inte chansa med att lägga ner en massa pengar å jobb men snåla in på underlaget för att kanske bli besviken om några år -eller inte !
Tänk på att fogen mellan kakelplattorna kan släppa igenom fukt å är då underlaget inte stumt/dött utan lever som masonit,spån mm då KAN det bli trubbel.
(man tjänar oftast på att ha gjort ett riktigt underarbete, särskilt den dag man säljer..)
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/05/07 :  16:25:00  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Innan man sätter kaklet lägger man naturligtvis på ett tätskikt/fuktspärr så klart

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2014/05/07 :  19:39:13  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
I mitt kök sitter kakel på masonit och där lossnar bitar av fogen pga rörelser i underlaget. Ska även tilläggas att jobbet är utfört av en plattsättare med alla relevanta certifikat.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/05/07 :  19:54:44  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
I vårt kök på landet behövs varken fuktspärr eller att det utförs av någon med certifikat.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/05/07 :  21:42:05  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Är det inte så noga och vettigt underlag inte är ett alternativ så kan man ju limma upp kaklet på masoniten och mjukfoga. Snabbt, tål mer stänk än vanlig fog och tål en massa rörelse.

/M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000