HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nya utmaningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2014/06/04 :  19:31:00  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag har länge velat prova Usher;s elementserie. Och nu har tiden äntligen blivit mogen för detta. Usher ser väldigt lika ut som Scan-Speak, man kan verkligen tro att dessa element är någon sorts billighetsvariant av Scan-Speak. Jag vet inte hur detta förhåller sig, men vad jag förstår så är det inte så i alla fall.

Tanken är att göra ett system väldigt likt Olle Mirsch Ngb8. Det var ett system som Olle hade som byggbeskrivning i tidningen Elektronikvärlden, som den hette på den tiden. Det här var ett trevägssystem med vinklade lådor. En för basdelen, och en för sidosystemen.

Vinklarna hade med tidskorrigeringen att göra, så det här kan vara något att ta efter. Min version av det hela kommer däremot att enbart bestå av en tvåvägare med ett passande Usherelement. Vi får se hur det utvecklar sig. Att göra vinklade lådor är mycket tidskrävande och krångligt, men jag har i alla fall påbörjat det hela.

Så här ser det ut än så länge:


sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/06/04 :  21:19:36  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Va du bygger och står i, härligt!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/06/04 :  21:28:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det där ser ut att vara något att bita i!

Kul att se, kör hårt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/06/04 :  21:57:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ser avancerat ut,säger jag som knappt kan få till en fyrkantig låda..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2014/09/13 :  22:15:16  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply


så här kan man göra för att få få snittet fint:

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2014/09/13 :  22:16:09  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2014/09/13 :  22:16:59  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2014/09/13 :  22:18:06  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2014/09/13 :  22:19:43  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Sen ska locket på:

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/09/13 :  22:28:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det skall bli spännande att se varthän detta bär!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2014/09/13 :  22:30:13  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, jag undrar jag med
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/09/14 :  08:46:44  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
På Jula finns bra sågar för ca 80 spänn

Ska bli kul att se fortsättningen

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/14 :  09:03:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul projekt, det ska bli kul att sa hur det artar sig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/09/01 :  16:15:32  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Den här är nu under utveckling, under en längre tids bortovaro. Den som följt den senaste tidens poster om Clio, kan kanske förstå en del av problematiken med den här.

För det första måste jag ändå säga att det varken funnits tid eller ork med någon fortsättning förrän nu. jag hoppas att jag kommer att få igång Clio snarast.

Nu så här långt har jag kunnat lyssna in mig på endast en fungerande högtalare, och den låter hyffsat bra. men utan Clio kan jag inte fullända några resultat för påseende. Det ända jag kan säga för ögonblicket är att det seriefilter jag använt för denna enkla lyssning verkar funka utmärkt.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/09/01 :  18:40:42  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Roligt att du drar igång igen Du hastar ju aldrig iväg med dina byggen utan låter de växa med kunskap till skillnad från lilla jag som mest testade olika varianter utan vettigt underlag

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2015/09/01 :  18:53:59  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Impad att du får till snedkapningen så snyggt --med så enkla medel.




Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/09/01 :  19:14:19  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

http://i1069.photobucket.com/albums/u473/MikaelEriksson52/sneda014.jpg" border="0">

Så här långt kan jag i alla fall visa hur de två enheterna sammanfogas med varandra. Genom att göra dem i två enheter, kan man lätt göra om basvolymen om den inte skulle visa sig vara optimal för elementet. De sammanfogas helt enkelt med Vagnsbultar, sedan man tagit upp två motsvarande hål i vardera volym, så som bilden visar.

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/09/01 :  19:21:08  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/09/01 :  20:51:41  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det är faktiskt inte så svårt att få till sågsnitten fina. Men är man som jag inte helt rak på hand, då får man ta till någon form av slipning, efter att man sågat ut snitten med hjälp av ribbor som styrning av fogsvansen. Själv har jag en rätt så stor talriksslip som täcker hela ytan. Det är viktigt att den slip man använder verkligen slipar hela ytan samtidigt, annars kan det lätt ändå bli ojämnheter.

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/09/02 :  21:29:56  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
jag måste säga att jag förvånas över dessas högtalare att låta så väl som de faktiskt gör, Jag har nu låtit dem spela över ett i och för sig godtyckligt filter. Efersom jag inte har någon som helst möjlighet att I nuläget mäta varken högtalare eller filter, är jag verkligen förvånad över hur bra de faktiskt låter. Det här är säkert bara ren tur, vi får se hur verkligeten ser ut när jag får tillbaka mina mätmöjligheter.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/09/03 :  09:32:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag byggde mig ett par NG8/NG8B i början av 90-talet efter att ha tagit hem komponentsatserna. Det var att beställa färdigsågat från brädgården och sedan, som du, såga för hand. Lånade en bandslip av en kompis för att snygga till.

Kan ju sedan varit så att elementen varit "bra" på ett "bra sätt", för högtalarna var verkligen "stompvänliga", underbara att lyssna på.

Såldes för kanske 10 år sedan för att bereda plats för mina små horn.

Följer med intresse ditt bygge.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/09/19 :  05:50:12  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag tar bort mitt senaste inlägg. Det blev inte bra, när jag inte kunde göra Pdf av det. Jag ska försöka göra bilder av visst innehåll av texten istället.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/09/24 :  20:14:26  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag gör nu ett nytt försök till fortsättning. Men jag börjar lite annorlunda än förut.

Nu har jag fått tillbaka mitt Clio, så nu kan jag mäta upp det här filtret som jag skröt så om, att det lät så bra. Ja, låter bra gör det faktiskt, men nu när man kan se kurvorna blir man kanske inte lika imponerad längre.

Impedansen dyker onödigt mycket vid 3 kz, och ljudkurvan har en markant ökning i diskantområdet. Nu går det fortsatta arbetet ut på att laborera och byta komponent för komponent och se om det går att rätta till de här fadäserna, med samma bibehållna lyssnings belåtenhet som provfiltret gav.

Likaså, om vi går tillbaka till impedansen, kan man se en impedanspuckel vid 700 hz. Det här är väl ändå inte några större avvikelser. Men är man så noga man kan med filtret brukar det för det mesta ge hörbar lön för mödan.



Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/09/30 :  18:49:56  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nu ser det bättre ut, impedanspuckeln vid 700 hz är utslätad samt även dippet vid delningen. Diskant höjningen är också dämpad, men det var svår att få bort den helt o hållet, ljudkurvan håller sig ändå inom +/- 3 db. Men om det låter bättre vet jag inte ännu.



Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/09/30 :  19:10:38  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Att impedansen steg vid 700 hz, var ett resultat av en onödigt stor spole, stora spolar ger nämligen en högre impedans. Men stora spolar kan vara ett effektivt medel för att dämpa baffelverkan. Då de i rätt sammanhang kan sänka mellanregistret till rätt nivå.

Edited by - Eriksson on 2015/09/30 19:12:02
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/09/30 :  19:54:08  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
När man gör sina filter är det lika bra att från början vara inställd på att man hela tiden måste vara bered på att gå tillbaka, och gå tillbaka, och nästan vända o vrida på varje sten innan det blir så där bra att man skriker högt av glädje o säger (DÄR SITTER DET). Ja, man verkligen känner med alla sinnen man har att-nu jäklar stämmer det.

Men för att komma dit kan det vara ett jäkla jobb, på ren Svenska, Ibland kan det kännas helt hopplöst att få ihop kurvorna till något godtagbart. Det är då det stora vemodet rullar in. Men ett bra sätt att jobba sig fram i djungeln av komponenter o kurvor och vemod, är att hela tiden varva impedansmätningar med ljudmätningar. Man får akta sig i början att se sig allt för blind på att en enstaka kurva ser bra ut. Även om tex impedanskurvan ser bra ut, kanske inte ljudkurvan blev något att skryta med eller tvärtom. Det är här stenvändar mentaliteten kommer in i bilden, för nu gäller det att vända o vrida på alla stenarna tills man har fått fram den allra bästa kompromissen. Först då vet man att inget har lämnats till slumpen, och man kan känna sig helt nöjd med sitt jobb. Jag menar, det finns inget värre än att till slut sitta där med sin önskehögtalare, färdig och klar och att det efter några timmars lyssning börjar gnaga i en, om man verkligen gjorde det där allra yttersta.

I början låter alltid allt förträffligt bra. Men efter en tid när man lyssnat in sig på högtalaren, med mycket olika musik, är det inte ovanligt att den bilden börjar grusas en aning. Låter inte mellanregistret lite tunt? Är inte diskanten en aning vass, osv. ja, så här kan det faktiskt bli. Och blir det det, då får man gå tillbaka till labbänken, och trots allt välja ett annat filter även om inte kurvorna med det filtret ser lika lysande ut. Det är ändå alltid öronen som måste få vara med och fälla den slutliga kommentaren.

Mätresultaten är en sak, men det är inte alltid säkert att ett perfekt mätresultat ger den bästa ljudliga upplevelsen. Även om man naturligtvis bör ha som ambition att göra sina filter så optimala som möjligt vad det gäller impedans, fas och ljudkurva. Så måste kontentan av det nyss sagda ändå bli att, försök först o främst att göra dina filter så optimala som möjligt. Blir inte det bra lyssningsmässigt, då måste du i första hand gå in för det som låter bäst. Ja, så är det.

I det här fallet har ett Serifilter används. Serieifilter kan nästan alltid väljas då de ingående elementen har eller är i närheten av samma värden. Värre blir det om elementen har helt olika värden. Då passar inte Serifilter lika bra. Använder man element med helt olika värden, då får man vanligtvis övergå till Parallellfiltervarianter. Därför om man använder element med snarlika värden är det överhuvudtaget mycket enklare att göra filtren optimala. Alltså vill du göra och använda ett så enkelt filter som möjligt, med så små störningar som möjligt, välj då element med liknande värden, då skapar du rätt förutsättningar för detta ändamål.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000