HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 KEF B110 - renovering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/07 :  15:14:39  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

I samband med att vi flyttade om hemma, så upptäckte jag att mina trotjänare bestyckade med KEF B110 och KEF T27 hade ålderskrämpor. Gummikanten hade längsgående och tvärgående spricker. Ledsamt! Vetskapen att elementen inte tillverkades längre, medförde att det fanns två alternativ: Leta efter begagnade element i okänt skick eller försöka rädda de jag har.


Jag bestämde mig för det senare efter att ha försökt köpa efter annonsering och försök att vinna auktioner på tradera.

Beställde sålunda nya gummikanter och lim från Audiofriends i Holland på Ebay.

Fortsättning följer

Edited by - highfive on 2014/06/07 17:57:00

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/07 :  17:55:45  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Operation

Kräver rätta verktygen



Det gäller att vara lugn, fin och utvilad!



Detta avlägsnades...



Och även coatingen efter en lång tvekan....
Bextrene, som är en flytande polymer är en av hemligheterna med KEF elementen. Går inte att få tag i småkvantiter, om det ens går att få tag på överhuvudtaget längre.

Vad som fick mig att ta bort coatingen var att den släppt, på delar av membranet inne vid dustcapen, på båda elementen, troligen på grund av ålder och krympning, och att den satt väldigt löst och släppte ute vid gummikanter när jag avlägsnade den.

Bextrene är extremt segt och nära på omöjligt att skära igenom utan att skada konen.

Då jag ville ta bort dustcapen, för att schimsa, blev resultatet detta:



Kanten är rengjord med T-sprit.
Stålkorgen med terpentin.
Schimsad med kopieringspapper.

Redo för nya kanter


Edited by - highfive on 2014/06/07 18:17:32
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/07 :  18:28:03  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Magic glue



Konen förflyttas utåt/uppåt med hjälp av likspänning från ett variabelt DC-aggregat.

Limmet appliceras först på konens ytterkant, sedan på den nya gummiringen.


Edited by - highfive on 2014/06/07 21:27:55
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/07 :  21:08:30  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
När limmet torkat en stund är det dags att gå vidare till nästa moment.

Lim appliceras först på stålkorgen, därefter på gummikantens undersida.



DC-spänningen kopplas ifrån och konen sjunker ner, så att limmet från de båda ytorna, biter ihop. Kanten pressas mot stålkorgen, med hjälp av stålpinnen.

Scihimsen tas bort och dags för test.

Edited by - highfive on 2014/06/07 21:26:54
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/07 :  22:32:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Härligt highfive! All lycka till och tack för att du bidrar med bilder och en trevlig tråd!
Följer med spänning!

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Fjonkalicious
Starting Member

22 Posts

Posted - 2014/06/08 :  02:19:54  Show Profile Send Fjonkalicious a Private Message  Reply
Varför ersätter du en gummikant med en skumkant?
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/06/08 :  13:12:11  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
http://www.falconacoustics.co.uk/ls3-5a/falcon-ls3-5a-b110-drive-units.html
Här finner du ersättare till dina B-110 och även diskanterna om det skulle behövas.

mvh: Kristofer

Musik är livet
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/08 :  16:40:51  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!
En film när jag testar det ena elementet med en 2 Hz sinusvåg finns på denna länk:

http://youtu.be/YhfAkiMIVXk

Tack Micke!
Fjonkalicius - det är gummikanter jag ersätter med!
Kristofer - Jag känner till Falconacoustics, det är en utväg!


Nu vidtar mätningar, jag har ett KEF B110 SP1003, med omålad stålkorg, att jämföra med.
Jag har ingen erfarenhet av att mäta med dator, men nu är det dags!
Har ett bra USB ljudkort, och en elektretmikrofon, att använda mig av.

Jag lägger ut en fråga på forumet!

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/08 :  19:35:49  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Mina tankar går åt det här hållet:

För att testa vad coating kan göra för att dämpa resonanser och konuppbrytningar, tänker jag maxa mätningarna.

Mäta elementet som det är, utan dustcapen och jämföra med det intakta, äldre KEF elementet.

Dustcapen limmas på. -Ny mätning.

Coata med ett tunt lager förtunnad PVAc, en välkänd polymer också kallad vitlim, av Casco's fabrikat. Låt torka -Ny mätning.

Det här kan ta några dagar innan jag riggat mätutrustning, plockat fram en gammal vinylsvarv, som rotationstallrik, för att få coatingen jämnt fördelad.

Återkommer när jag mätt det äldre intakta KEF B110 SP 1003.

-Tack Joda för dina tips om mätprogram!

Med vänlig hälsning, highfive



Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/17 :  20:49:27  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Mätning pågår av det äldre KEF B110, med omålad korg!



Mätprogrammet är STEPS, av Ivo Mateljan ARTALABS

Frekvens och distorsionskurvan blev så här:

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/17 :  20:57:21  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Mätkurvan för det ena renoverade elementet, utan dustcap, utan coating.



Med dustcap monterad. Här händer det direkt saker i regionen över 5 kHz, distorsionen går ned och ngt lugnare förlopp över 10 kHz.

Liknar nu det äldre elementet lite mer.

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/17 :  21:07:06  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Coatingdags!

Cascol 3304 PVA, medelbred pensel.

Som hjälpmedel för att få ett jämnt snyggt lager: Ett gammalt cykelhjul monterat horisontellt i skruvstädet, tejprullecylinder mellan navet och elementet.


Resultatet innan torkning av limmet.


Halvtorrt.


Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/17 :  21:13:19  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Mätning av coatat element, ger dessa frekvens och distorsionskurvor:



Jämfört med det ocoatade:



Resultatet är lägre distorsion och inget bus över 7 kHz.

Liknar nu det gamla elementet:

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/17 :  21:21:06  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Är helnöjd med resultatet så långt.

Distorsionen går ned, när coatingen kommit på, nedre gränsfrekvensen ökar något, på grund av den något högre massan?

Ni som coatat högtalarelement, vilkq erfarenheter har ni?



-Återkommer med fler mätningar imorgon, på det andra elementet.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/17 :  22:25:52  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Kunde inte hålla mig

Element nummer 2 coatat 1 gång med Cascol PVA:



Samma element ocoatat:

]

Distorsionen har sjunkit något, vid lägre frekvenser.

Detta element fick något tunnare men jämnare lager.

Elementen är nu så lika i det användbara området, så att jag nöjer mig så länge.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/17 :  22:41:47  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Nu blir det nybygge!

LS3/5A klon vad det gäller det mekaniska, och ett eget filter baserat på dessa mätningar, jag tänker dela vid 5 kHz och devisen less is more, vad gäller filtret. Något liknande KEF Reference 101 i det avseendet.

KEF ref 101 använde B110B...

Så detta blir något helt eget, jag gillar de mekaniska proportionerna hos LS3/5A, men vill ha det något mer lättdrivet.

2;a ordningens filter, konjugatlänk över diskanterna.

Filter i extern låda, för att kunna justera och byta efter hand...

--- Återkommer när jag börjar snickra, i ny bildtråd! ----

Hälsningar highfive
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/18 :  10:09:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Snyggt jobbat highfive! Du har lagt ned ett gediget arbete, som jag är säker kommer dig tillgodo i de nybyggda högtalarna!

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2574 Posts

Posted - 2014/06/18 :  16:53:00  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Strålande tråd

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000