HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 15W är inte mycket...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/12 :  17:23:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Men det kan vara nog så roligt!

Det började för länge sedan i början av mitt medlemskap på HifiForum, Mycket var spännande och jag lusläste varenda bildreportage
som de erfarnare medlemmarna bjöd på.

Mitt i allt detta så presenterades ett slutsteg som fick mitt intresse att vakna till.

Detta steg har legat och gnagt i bakhuvudet under många års tid nu, men när slumpen föll sig så att jag hade både kondensatorer, trafo och annat krimskrams liggandes så kunde jag inte hålla köpfingret i styr när en forummedlem sålde kretskort till nedanstående steg.

Delarna kom och jag köpte i samma veva på mig lite kylflänsar billigt på tradera.

Nu kör vi!

Kylflänsarna kom.



Och en till.



Allt har en baksida.



Dessa skruvades ihop med två aluminiumprofiler.




Som sedan målades svarta.


Men vi ska faktiskt ha två kanaler.


Och en bottenplatta.



Som också målas svart.



Dit med trafon.



Och Kondensatorerna.



Och likriktaren.



Och ett fäste till...



Ännu flera kondensatorer, totalt 93 000uf/Rail.



Lite hål skall gängas i flänsarna, totalt 20 hål/sida. Man tager vad man haver, och Min IceRemover fungerade klockrent som smörjning till gängtappen =)



Lite aluminium bockades till och lite hål gjordes för kontakter och strömbrytare med mera, detta monterades ihop med flänsarna och såg ut så här.



Allting målades mattsvart.



Och Kontakterna monterades dit ordentligt.



En front limmades ihop, jag hade tänkt mig ek, men farsgubben som levererade träet tyckte att det var för vanligt och bjöd på teak och ask i stället.



Lite olja på det.



Och torka av.



På med fronten, monterade med M5 insexsskruv, de två hålen är till för en lysdiod och vridströmställaren.


Dioden monterades med lagom hål och klämdes därefter fast av strömställaren.



Jag behövde en ratt också, lite specialtillverkad, hem till pappa igen och låna svarven.




Blev bra tycker jag. lysdioden syns inte om man inte slår på steget, då lyser den upp ratten bakifrån.


Men, hallå, vad ska du ha i lådan då???

Elektronik såklart!



Lite närmare...



Och sen vänder vi på det.



Ahaaa, ett LeMonstre!

Korten befolkades och trissorna flyttades ut för en lämplig placering av korten.
Barnens extra stora pärlor fungerade perfekt som distanser... "Pappa... har du sett våra pärlor?" "Nja... jag tror att det var ett Monster här och åt upp dem!"



Därefter monterades korten in i lådan, en slutstegstrissa per kylfläns.



Lite internkablage började ta form.



Fast jag har svurit varenda gång jag bygger något att jag har för grova kablar så lär jag mig aldrig...

Rörigt värre... Trafon byttes ut till en ringkärna då jag upptäckte att den trafo jag hade bara levererade ut 2X6V, fast det stod 12V på den...



Tillslut så blev det ett monster, sista suddiga bilden ger en indikation hur det ser ut med lysdioden när steget är på, men det var svårt att fånga på bild i mörkret.



Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2013/10/12 17:24:05

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/12 :  17:29:27  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det låter fint, men jag funderar på om allt står rätt till, jag tycker nämligen inte att kylflänsarna blir så varma som jag väntade mig.
Den ena kanalens flänsar blir inte lika varma som den andra, doch hör jag ingen skillnad på ljudet mellan de två kanalerna.

Sen har jag ett litet jordbrum(?) i båda kanalerna när det inte finns någon signal.
När jag bara har en signalkabel i så är det tyst, men när jag kopplar in båda så kommer ett svagt brummande.
Inte störande när man spelar musik, men när det är tyst så irriterar jag mig på det.
Någon som har tips?

Högtalarterminalerna jordas direkt till chassiejord och signalkontakterna jordas till avsett uttag på kretskorten.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2013/10/12 17:29:56
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2013/10/12 :  19:23:09  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Hej, jag brukar "lägga" ett 1Mohm motstånd mellan signal in och jord på alla ingångar på såväl försteg som slutsteg, framförallt på försteg. Detta tar ofta bort sus å brus - kan vara värt att prova.
/ Tord
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/12 :  19:45:37  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Aha, mellan signal och jord säger du.... Det ska jag pröva!
Jag har prövat med 100 ohm mellan signaljord och jord, det fungerar i vissa konstruktioner, dock inte den här, men jag ska pröva med ditt tips!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2013/10/13 :  10:29:12  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
10 ohm eller i ditt fall 100 ohm är väl en sk "ground lift" man brukar ta till ibland, har även sett en del som har en switch för att kortsluta detta motstånd så att man kan välja det som funkar bäst.
Jag vet inte om "min" metod är allmänt accepterad men den gör i alla fall att alla ingångar är relativt tysta även om de inte är anslutna till någonting. / tord
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/13 :  11:01:22  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det stämmer nog, jag har också sett lösningar med en switch, men i mitt fall så fungerade det ju inte någon av lösningarna, så jag ska testa din lösning, det är ju ett lätt ingrepp :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/10/13 :  14:17:08  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Spontant känns kablarna till trissorna alldeles för långa, det kanske inte spelar någon roll i denna konstruktionen men har läst att det lätt kan leda till oscillation.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/10/13 :  14:19:50  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
brukar man inte ha isolering mellan trissornas kylare och kylflänsen?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/13 :  18:05:43  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jo, det brukar man, och det här jag också, men jag skippade att ta med det på bild.
Jag har silikonduk och kylpasta mellan trissor och flänsar.

Ossilation borde väl höras eller uppenbara sig i att konstruktionen blir extra varm?
Detta problem har inte jag :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2013/10/13 :  19:04:17  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Fungerande eller inte, riktigt snygg bygge!

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/13 :  20:04:24  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack! Det fungerar i dag, jag ska bara få det perfekt, sen ska de få agera drivning för diskantregister i en kommande rigg :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/13 :  21:57:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser fint ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/10/13 :  22:32:15  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Är inte säkert att det hörs, och iom att det är klass a så drar den i princip samma ström oavsett signal i det fallet gissar jag.
Men det är något att tänka på och se upp för och det var därför jag skrev det.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/10/14 :  22:07:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Himla snyggt. Jag har samma kort liggande men har inte kommit någon vart alls.
Problem med oscillering (självsvängning) är ju att det är ju också en signal som förstärks och "stjäl" energi/effekt/kraft/ork ... .
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/15 :  06:35:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej Magnus!
Är du säker på att du har kort som ligger, de som jag köpte kommer ju faktiskt ifrån en bäver nere i vänersborstrakten, men han kanske hade två uppsättningar?

Intressant med din input Ang. Oscileringen, jag kanske får vika mig och försöka korta ner kablarna ändå... Hur stor ledningsarea tror ni är den minsta man kan ha? Jag kör 1,5mm2 nu.

Jag prövade att sätta dit ett 1Mohm motstånd mellan signal och jord, men det gjorde ingen skillnad med brummet


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2013/10/15 :  10:57:09  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Hej, snyggt bygge, jag labbade en hel del med hiragas koppling för något år sedan, tyvärr har alla bilderna försvunnit.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63109&whichpage=1

Angående brummet, kör du med dubbel diodbrygga? Hur långa matningsledare har du mellan brygga och kort? Om du har en bild på innanmätet kanske det går att lättare att hitta problemet med brummet. Använder du samma eluttag för förförstärkare och slusteg? Är både för o slutsteg jordade?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/15 :  11:36:43  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej!

Normalt set är både för och slutsteg jordade, men det här mindre betydelse i det här fallet eftersom att jag har samma brum om jag prövar med en mp3 spelare e.dyl. utan nätanslutning.

Dubbla diodbryggor har jag.

Frågan är om det har med strömförsörjningen att göra, brummet uppkommer ju bara när jag har båda signalkablarna i, drar jag ur en så blir det tyst...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2013/10/15 11:39:00
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2013/10/15 :  11:43:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är ingångskonstakterna isolerade från chassiet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/10/15 :  12:39:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Är det mina kort???? Köpte du av mig?? Så var det!!!
Jag kunde inte låta bli utan köpte en uppsättning till - FEL! Jag köpte en byggsats (eller två, för jag missade att byggsatserna såldes som en kanal bara).
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/15 :  12:58:20  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ryssen: yes, kontakterna är isolerade ifrån chassiet.

Magnus: hehe, så kan det gå, jag fick även med dina prototypkort med trissor på, dessa trissor används nu.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/10/15 :  16:46:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fråga: Kör du med en trafo på 2x12V? Så hade jag tänkt, men jag uppfattade det som att de här korten och de här trissorna ville ha en trafo på 2x15 eller rentav 2x18V.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/15 :  18:00:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag kör på en trafo med 2x12V.
Jag har sett scheman med lite olika spänningar, men vad jag har läst så verkar de flesta köra på trafos med 2x12V, vissa till och med 2X11V.

Gaston här på forumet kör med en trafo på 2X20V
http://www.thumper.se/hifi/slutsteg_monstre.htm

Jag vet ärligt talat inte vad man ska använda???
Dock så körde jag på en trafo med 2x12V för att de flesta andra verkade använda det.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/16 :  07:22:05  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu har jag labbat runt lite med olika jordningsallternativ och motståndsvärden på utgångarna, vid ett tillfälle så tog jag ett 100ohms motstånd och satte mellan signal in och signal jord.

Resultatet blev knäpptyst, och jag hörde ingen skillnad ljudmässigt när jag tog bort det under drift. Förutom att brummet kom tillbaka.

Tordnilsson tipsade i tidigare inlägg om ett 1Mohms motstånd mellan signal in och jord, men det fungerade ju inte för mig, dock gjorde detta det, kanske även högre motståndsvärde gör lika bra jobb.

Men, hur lågt i värde vågar man gå mellan signal in och jord innan det blir för lågt?

Jag mätte mellan signal in och jord på den andra ingången utan motstånd, där låg det på 47Kohm utan signal och mellan 1-3ohm när jag släppte på signal.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2013/10/16 08:20:01
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2013/10/18 :  22:35:30  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Om du lägger 100 ohm mellan signal + in & jord så får ju steget en ingångsresistans ( impedans ) på 100 ohm å detta är alldeles på tok för lågt för 99 % av alla försteg på marknaden ! Det blir ju närmast som att kortsluta ingången å det kommer knappast ngt ljud ut ur slutsteget.
Försteget kommer att belastas rejält - inget vidare tror jag.
Har du kollat så att slutsteget inte självsvänger, bör kunna kollas med oscilloscop på utgången med signal på ingången.
/ t
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/10/19 :  11:33:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Beställde en hoper elektrolyter och isoleringsbrickor till mina kort. Bra att du drog igång den här tråden Tomas!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/10/19 :  21:54:15  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har två oscilloscop, men ingen mätprobe, detta kanske är ett utmärkt tillfälle att beställa en :)

Jag tror jag ska gå vidare med detta problem genom att angripa de som de bägge signalerna har gemensamt, nätdelen och dess jordning.
Jag misstänker att problemet ligger någonstans där.

Jag kikade lite på schemat över kopplingen och såg att det ligger ett motstånd på 47kohm paralellt mellan signal in och jord redan, då förstår jag varför mitt försök med 1Mohm var verkningslöst.

Soundbrigade: kul att kunna inspirera, fler byggen är på G, börja lägga undan pengar

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000