HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Linjär nätdel till dator?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/06/30 :  13:08:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Om jag förstår rätt har Intel jobbar hårt för att minska problem och risken att förlora data.
Största risken är firmwarefel som gör att hela disken försvinner, inte att chippen i sig slits ut.
Jag ser inget annat företag dumpa så stora resurser i kvalitetskontroll och utveckling som i artikeln ovan.
Det skadar ju inte heller att dom gör chippen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/30 :  15:05:33  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
Frågan är hur jag ska "stressa" systemet för att locka fram ev. fel..?

När jag jobbade med att stresstesta studiodatorer inför värmetester, prestandatester mm.
Så lassade vi in WAV spår med sinuston, en sådär 250 spår samtidigt och sen pluggar till processorn så den gick i taket. ( det var bara 1 processor på den tiden, 2003) Sen kör man på och utökar spårantalet tills man hör att tonen börjar hacka. Lite innan så kan grafiken börja sagga (bussen var upptagen med annat)
Det har såklart sina svagheter detta test. Men det var intressant att jämföra tex olika minnen, moderkort o hårddiskar mm.
En vanlig liten bordsdator för kontoret klarade på den tiden ca 50 ljudspår o ett 15-tal pluggar innan den bröt ihop. Medan de vi byggde ca 80pluggar och 250 ljudspår. Idag så springer säkert datorerna 8:or till det som gick att skapa då. men diskhastigheterna(7200rpm) minneshanteringen och systembussarna var då den stora flaskhalsen. Man märkte snabbt om nya snabba diskar egentligen var så snabba rent fysiskt i verkligheten eller om det bara var deras interface som var snabbt.

Det ju lite program för att grafiktesta datorer men inte så mycket för att ljudtesta så man får vara lite kreativ.

*pluggar = reverb eller andra effekter i ett ljudredigeringsprogram, ta det som kräver mest minne och processorkraft.
* ljudprogram som användes var Nuendo och Qubase, men audacity borde klara att köra en hel del ljudspår samtidigt. bara att göra en sinuston och klippa o klistra in en 10 st i stöten till man kommer upp i lite storlek. Skulle vara kul att veta hur mycket en SSD disk klarar idag.

Edited by - Stormen on 2014/06/30 23:33:26
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/06/30 :  18:41:59  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
För min del ser jag det direkt i mixern att det blir dropouts.
Jag har själv ett Gigabyte kort. Det är inga problem för mig sålänge jag inte stoppar i ett trådlöst LAN-kort. Gissar att det blir någon form av IRQ konflikt pga ITE-chipen för jag får bara ut "static" och dropouts.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/07/01 :  16:59:57  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Här är en bra sida med reviews på många PSU. Komplett med labtest och grafer för rippel och lastregulering. Samt en titt internt på byggkvalitén.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Review_Cat&recatnum=13

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/01 :  21:30:00  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ha ha , helt underbart, 333 testade nätaggregat sorterade på 34 sidor :-)
and the winner is..........?
Går det att sammanställa på något sätt?
Inte ens hälften finns väl att få tag i Sverige så sorteringen borde gå ganska snabbt om man väljer ut några märken som finns på webbhallen, dustin o netonnet. o sen spanar på rippel som borde vara den viktigaste faktorn samt hyffsat tyst såklart.effekt är ganska ovesäntligt. Men det är klart att ett 800W behöver knappast svettas på en liten htpc på max 100W
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000