HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Linn Basik med Basik + pris? Snabbt svar tack
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/29 :  14:11:21  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Tycker ni 1800kr är bra

Retro låter fint.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/29 :  15:45:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Visst! Det är OK, gillar du den inte sälj den vidare...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/29 :  16:09:22  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Köpt. Spelar nu och den har en at95 monterad. Svårt att säga något om ljudet jämfört med min Kenwood KD2055 med Acutex pickup förutom att man hör mer knäpp och sibilans samt detaljer med Linn och at95. Vill montera Acutexen på Basiken men väntar nog ett tag. Kanske det låter mer hifi men inte mer musik.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/29 :  16:11:23  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Sången är fylligare. Trevligt.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/29 :  16:12:38  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jo alltså, nu hör jag. Den låter klart bättre. Sweet ;)

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/29 :  17:30:46  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Micke, vad tror du om pickupen? AT95 vs. Acutex M312IIISTR. Ska jag byta till min Acutex?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/29 :  17:55:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ärligt, och taget ur luften, så tror jag AT95E trivs bättre på armen med tanke på resonansteorier och så.
Men för mig är det självklart att testa Acutex på Basik-armen! Jag tror det kommer bli en riktigt rolig kombo!
(Jag har själv svårt att komma överens med AT95E, tycker inte om den... Men man får ju se till dess pris ändå..)
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/29 :  21:07:10  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Resonansteorier? Vad blir det för teoretiska problem med Acutexen på Basik plus-armen? Testa tänker jag nog göra även om det är lite pyssel.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2014/06/30 :  00:24:57  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Skulle tippa att Acutexen är en bättre matchning med Linnarmen än AT95. Ganska lätt arm och Acutexen är mycket mjukare än AT95.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/30 :  11:19:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Nu sitter Acutexen på plats. Inställd med ögonmått där jag försöker, med mina 42 år gamla ögon, få nålen att hamna under det lilla hålet och sedan så rakt i mitten i längsled som möjligt. Samma sak med VTA där jag använder ögonmått för att få armen parallell med skivan. Jag tycker att den spelar ljusare och helt utan det knaster som AT95 (med sned cantilever). Inte samma baspulver som AT men renare (om man kan säga så). En konstig sak är att jag måste justera antiskate (bias) på armen så att den står på ca 1 trots att VTF är exakt 1.6g vägt med nålvåg. Om jag ställer bias till 1,6 vill armen glida ut när jag lyfter den och ljudet kantrar mot höger kanal. Vad tror ni om detta? Jag tycker också att det är för mycket sibilans. Kanske ljudet fortfarande kantrar mot höger? Det gjorde det inte med AT. Vet faktiskt inte om antiskaten gör någon skillnad på kanalbalansen. Tycker att det kantrar lite mot höger kanal hur som helst. Hur som helst så åker armen ut till början av skivan när man lyfter upp den efter sista spåret om antiskaten är på samma som VTF.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2014/06/30 11:37:36
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/30 :  13:43:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kan du bekräfta 100% korrekt inställning med en korrekt protractor? Annars är det lixom ingen idé att börja felsöka. Finns original protractor att skriva ut ifrån nätet, säkerställ att den verkligen blir korrekt. (Hittade både på vinylengine och en pdf av seb_lau vid snabb-googling)

Att armen glider på sitt stöd har "inget" med antiskate att göra, det saknas friktion helt enkelt. Använd lite luddfritt papper/textil med isoprop och rengör lyftens gummibana, och undersidan av tonarmen också.
Om inte Antiskejten är helt vrickad då förstås..

Antiskejtingen borde inte påverka kanalbalansen, det tror jag mig aldrig ha hört.
Antagligen beror det på vinklarna, eller cartridge-kontakterna som brukar behöva lite rengöring/klämning.

Ögonmått och pickupinställning är inga vidare kompisar!
Vh Micke


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/30 :  13:54:20  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Kan tyvärr inte skriva ut någon protractor men nu har jag finjusterat med armen på plats och flyttat om högtalarna samt ställt dem på sd-kuddar (OBS inte sverigedemokratkuddar ;)). Nu är det balans mellan kanalerna och det låter bra. Skulle rengöring av lyften göra att armen inte glider? Nu blir det klurigt om man vill lyfta och välja spår. Tack för all feedback.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/30 :  13:58:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Absolut! Dels hårdnar gummit av ålder och oxidation(?) men den blir även dammigt och kanske till och med fett efter några år. Prova göra rent både på själva gummit och armens undersida där den kommer i kontakt med detta.
(Duger med lite Yes på en disktrasa oftast också!)
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/30 :  14:43:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Då testar vi. Tack.

Retro låter fint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000