HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Coral + Trike = True
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/07/01 :  23:17:18  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
En byggtråd med inspiration från Rex Baldocks artiklar om Tricolumns

Ett litet rör:


Lådöppning:


Närbild: Coral Flat 8



Nu får sticksågen jobba

Rejäl plyfa sågad till 250 mm i diameter:


180 mm hål i dessa:


Avgradade hål med hjälp av överhandsfräs:


På plats i var sitt 43" rör:


Fortsättning följer!
Hälsningar Highfive / Björn

Edited by - highfive on 2014/07/01 23:24:17

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2014/07/02 :  09:50:36  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Det här blir nog bra
Fortsätt!

Kludden

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/07/02 :  11:01:34  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Spännande!

Jag har varit sugen på att prova tricolumen också, jag väntar bara på att rätt element ska dyka upp.

Kul att se ditt bygge ta form!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/07/02 11:02:12
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/07/02 :  11:13:41  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Kör hårt!

Musik är livet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/07/02 :  11:28:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tricolumn med Coral borde fungera mycket bra

Själv har jag kört med Philips 9710 AM i några år, och varit mycket nöjd med dessa horn
9710 har i mina öron en upphöjd diskant, samt en del ganska påträngande resonanser
Det uppåt-monterade elementet och "linsen" som reflekterar denna dämpar till vis del ut dessa, så ljudet blir betydligt behagligare
Det skall bli väldigt spännande att följa hur du kommer göra med "lins" eller annat

Jag håller dock på att snickra nya större burkar och får inte riktigt plats, så jag lägger upp dem på säljes/bytes om någon är intresserad
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83000

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/07/02 :  21:23:37  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Ett lager primer på toppen


Sedan ett lager mattsvart


Nästa moment blir de paraboliska hornens smalaste del, som utgörs av 150 millimeters gjutrör.

/highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/07/02 :  21:51:32  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Pix: Philips 9710, hörde jag för rätt många år sedan monterade i hatthyllan i en Renault R5, det var modell 2 med ferritmagnet.

Det spelade skjortan av det mesta, det var ju Pioneer och Clarion, som gällde om man köpte färdigt - 9710 hade mer punch!

Ägde en period Sonabs OA4, som hade 9710 med alnicomagneter, de har ju kultstatus, men jag upplevde dem som lite tunna i basen.

Tomas J: Philips bredbandare av mindre storlekar gör sig bra i Trikes. Fostex har flera bredbandare, som också gör sig i Trikes.

FE 103 sigma, känd från Miniaudiofilen i en miniTrike vore kalas

Schack & Wing Zero: Tack för glada tillrop!

Edited by - highfive on 2014/07/02 22:02:19
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/07/04 :  00:09:00  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Dagens bidrag till bygget:

Två st trärundlar putsade till greppassning för pipans ände, dvs det inre 150 millimeters röret, som skall sitta inne i det stora 250 millimeters röret.





Vad gäller passande högtalarelement till Tricolumns är mindre bredbandselement, som kan ta hand om hela tonregistret och som verkligen kam leverera i det känsliga mellanregistret där röster och instrument har sin klangligt viktigaste ljudinformation. Är frekvensgången på högtalarelementet rak där, så blir det oftast bra

Q-värdet, hos elementet bör vara mindre än 0,5
Hög känslighet är ett annat kriterie som man bör tänka på vid val av element.

Fostex har många element i olika prisklasser, som bör passa.

Jag har ett par FE 127 E liggandes, som jag skall prova i ett par miniTrikes, där röret har en innerdiameter på 150 millimeter.

Det blir ett annat projekt


Hälsningar highfive / Björn

Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/07/04 :  00:31:27  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Har byggt trike med både Philips 6,5" och Peerless 10". Inte dumt alls. Men papprören vibrerade mer än jag trodde. Med innerröret limmat på ena sidan av det yttre röreret så blir det ju inte runt lägre. Hade jag byggt fler rör hade jag provat att ha innerröret hängande i snören från toppplattan för att bevara rotationssymetrin.

Angående Q och kvartsvågspipor. Q högre än 0.5 kan funka med lätta element och hög Fr, riktigt åt helsike går det med tunga element högt Q och låg Fr. Jag provade ett par Seas element i Voight hörnhornen otroligt fet mullrande bas hela tiden trots ett Q som är nära vad 9710 har som lät rätt bra.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/06 :  17:50:51  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
DrBoar
Intressant tanke att placera röret i mitten kanske med 3-4st längstgående stag på insidan. Då borde det bli riktigt stabilt. Man kan ju även tänka sig att limma på rullad plåt eller aluminium för att få två olika styvheter att jobba ihop.

Har även funderat på om den inre röret skulle vara en strut istället för att jämna ut övergångarna o inte få så djup dipp vid mätning på inre pipan.

Edited by - Stormen on 2014/07/06 18:07:07
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/07/06 :  22:47:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
stormen,
Diameter-övergången mellan inre och yttre pipan blir automatiskt utjämnade med de stag du nämnde tidigare, om dessa är något kortare än den inre pipans längd
Dessa stag stjäl ju volym och minskar således tvärsnittsarean
Insidan på den inre pipan blir dock svår, eftersom ljudvågen både går ner och upp igen

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000