HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nu var det båtmotorns tur
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/09 :  17:33:21  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Efter 5-6 års ägande av en Mercury 4hk 2 takt från 1973 har det blivit hög tid att kolla igenom den. Vi har aldrig haft några som helst problem med den under dessa åren men att vara 40 år och inte bli servad är inte bra.

Under åren vi ägt den har vi inte haft en tanke på att växelhuset behöver olja så förra året tog vi bort skruvarna för att kolla om det ens fanns någon. Inte en droppe. Dessutom luktade det väldigt bränt (inte bra). Köpte lite olja på Biltema och hällde i. Inget rann ut så vi åkte ut och fiskade en gång innan den fick stå ett helt år.

Nu i år bytte vi den igen tillsammans med allt vatten. Fyllde på med olja igen och åkte ut och fiskade under några timmar.

Idag tänkte jag och min far att vi skulle ta en lite bättre titt på växelhuset. Tömde ur oljan och lite vatten. Mycket mindre än förra gången men alla droppar är för mycket. Lossade två skruvar så fick vi loss växelhuset. Efter en del rengöring kom vi till vattenpumpen och dess två packningar. Övre packningen läckte. Kom till impellern och såg att den också behöver bytas. Undre packningen är också slut men den har vi inte lyckats få bort än. Ska försöka hitta nya innan vi tar sönder något.

Förutom växelhuset, är det något mer vi bör kolla? Tändstiftet får sitta kvar för de nya varianterna utan ''läpp'' vill inte fungera i den.

Trots att den är 41 år och aldrig blivit servad på väldigt många år så har den bara stannat två gånger för oss under alla hundratals timmar vi använt den. Det var dock inte motorns fel utan bränsleslangen som sprack (båda gångerna). Den må väga mer än bilen och huset tillsammans men det blir svårt att hitta en ny med samma kvalitet.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/07/09 17:35:12

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/07/09 :  18:42:43  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Lagren har nog sett sina bästa dar om ni varken bytt eller tom varit utan olja.
Sitter lager både på propeller samt motoraxel, dessa bör nog bytas.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/09 :  19:31:44  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Har kollat på sprängsskisser och det sitter en hel del lager där det ska vara olja. Även om de bör bytas får de vara för tillfället. Propellern med axeln snurrar väldigt jämt och vad jag kan höra låter inte lagerna något. Skulle de dock haverera blir det att mäta upp dem och köpa nya.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/10 :  19:55:57  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Lyckades få bort hela vattenpumpen. Som bekräftat behövs en ny packbox till den undre halvan också. O-ringen är stenhård och även den läcker.

Med vattenpumpen borttagen kunde man se det översta kullagret. Till min förvåning så är det väldigt friskt. Mindre spel än de i min Nagra och den såg väloljad ut. Inget skit sågs till. Dock så förstår jag varför packboxarna slitits. Axeln som går igenom dem är rostad, och inte lite heller. Gjord i järn och går igenom vattenpumpen. Inte det smartaste de gjort. Förhoppningsvis går det få bort det mesta med fint sandpapper men det blir en del gropar kvar. Har hittat ett par på Ebay men de kostar för mycket.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/07/10 19:56:42
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/07/21 :  19:14:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Axeln som går igenom dem är rostad, och inte lite heller. Gjord i järn och går igenom vattenpumpen. Inte det smartaste de gjort.


Nä visst, men så där var gamla Mercury byggda, även de större, har haft några stycken varav den största en 140hk rak sexa, somliga hade rostat fast i splinesen där vexaxeln möter riggaxeln, då går det inte att dela motorn nere vid vattenpumpen och impellern kan således inte bytas utan att du helt sonika gör ett hål i riggen mitt för axeln och går in och kapar av den, sen återstår arbetet med att få ut biten som sitter fastrostad i vevaxeln utan att skada splines, därefter montera isär växelhus för att kunna montera i ny axel, sedan alusvetsa igen det upptagna "servicehålet" i riggen. Så roligt kan man få med gamla Mercury.

Du har haft tur du som fick isär grejorna.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2014/07/21 19:17:29
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/21 :  20:45:24  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Kan bara tänka mig hur rostade de som går i saltvatten är.

Att få isär den var väldigt enkelt. Två skruvar så var det bara att dra lite. Tur att axlarna går ihop uppe vid motorn och inte nere i vattnet. Det svåra bli att få ihop det igen då röret till vattnet inte sitter som det ska. Men jag får väl vara glad att det inte var lika svårt som du verkar ha haft det. Hade det varit så hade det fått vara.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000