HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Liggcyklar? (Recumbents) Nu egen erfarenhet.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/04 :  22:37:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vill cykla, men pga stor kroppsvikt och dito storlek så är "vanliga" cyklar inte bekväma. Smala sadlar som försöker komma in i ens mörka bakre gångar, framåtlutat sittställning som trycker ihop kroppen så man inte kan andas och ett luftmotstånd som en vägg gör att jag inte trivs så bra på upprätta cyklar. Idag började jag kolla runt på alternativ, och blev genast mycket intresserad av liggcyklar. En så smart ide det verkar vara.

Finns det nån på forumet som har cyklat sådan, och isåfall vad tycker du om den typen av cykel?

Mvh Johannes.


En snygg cykel!!!:
http://www.velokraft.com/vk3.html

Edited by - Circlomanen on 2010/08/05 22:44:16

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/04 :  23:10:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snygg cykel två:

http://www.challenge-ligfietsen.nl/index.php?language=en&selection=semilowracers-fujintour-en
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/04 :  23:41:00  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Antar att du har hittat till den här sidan redan http://www.parnes.com/hpvsblog/. Har aldrig provat själv men läste en artikel om någon på Österlen som byggde HPV:er med strömlinjeformade glasfiberkroppar på beställning. Hade markant högre snitthastighet på plan väg än en vanlig cykel pga. det lägre luftmotståndet. Hittade efter en del surfande artikeln http://www.liggister.org/hpvsyd/ARKIV/rolfakerberg/rolfakerberg.html
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/08/05 :  01:06:51  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Många liggcyklar verkar balansmässigt knepiga i låg fart, om man exempelvis måste trängas med en massa ouppmärksamma fotgängare på cykelbanan. Tvärr har jag inte provat på någon ännu.
Sådana problem slipper man med en Greenspeed trike
http://www.gstrikes.com/gto.html



Ett bekymmer kanske kan vara att andra trafikanter inte ser en sådan för att den är så låg. En vimpel på en antenn kanske ökar synligheten?

Mer om trikes: http://www.kevinatkins.org/greenspeed/

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/08/05 09:42:49
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/08/05 :  09:11:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kul om cyklar, var i bergen på Mallorca o körde på semestern (jo dom har berg), då mötte vi en sådan liggande cykel o satan vad det gick nerför! Det värsta var att han var svår o se, en vi mötte senare hade en vimpel nån meter upp så han syntes.


En stund senare så mötte vi en tanden (?) också på väg ner i ännu högre hastighet!!
Dom körde farligt snabbt utan skydd elle hjälm

Faktum är att vi körde nog om minst 10 st som låg o tränade bergscykling så det verkar vara ett poppis ställe att träna på.

Glöm inte vimpelen nu bara!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/05 :  09:14:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En talande seriestrip.

Jo det där med att de inte kan se en pga den lägre höjden kan kanske vara ett problem. En vimpel borde råda bot på det.
Balansen vid lägre fart har oroat mig oxå. Jag har redan problem med balansen och det är svårt att cykla på en vanlig cykel. Jag cyklar över hela vägen och får kämpa hårt för att inte cykla ned i diket hela tiden. En Trike kanske skulle kunna vara nått för mig.

Tack för svar.
Ingen som faktiskt har cyklat en?

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/08/05 :  11:26:50  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vad är det för fel på en vanlig gubbcykel? Är den obekväm?

quote:
Jag har redan problem med balansen och det är svårt att cykla på en vanlig cykel. Jag cyklar över hela vägen och får kämpa hårt för att inte cykla ned i diket hela tiden.


Skämtar du?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2010/08/05 :  11:36:36  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Lite dyrare än vanliga cyklar..

http://www.cykelnetto.se/shop/show_cat.asp?cat_id=1813&head_id=1812

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Edited by - iMac on 2010/08/05 11:37:06
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/05 :  13:22:14  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Rent generellt verkar det som att liggcyklar betingar ett högre pris än vanliga dito. Beror antagligen på den lägre tillverkningsvolymen, den mindre marknaden samt de många specialdelarna.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/08/05 :  13:36:30  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Jag tycker att trike är en alldeles utmärkt variant på liggcykel. Jag har sett ett flertal sådana i Köpenhamn, mestadels med kåpa. Det verkar som att danskarna är ganska kreativa på det här området.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/08/05 :  16:58:33  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
En del av oss på forumet är faktiskt "gubbar" som drabbats av olika obotliga krämpor (jag själv inräknad) och jag funderar på en trike framöver, när kroppen blivit så olydig att det känns riskabelt att fortsätta med tvåhjuling, men för närvarande känns det avlägset.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/05 :  21:33:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för fel på en vanlig gubbcykel? Är den obekväm?


Ont i häcken, svårt att andas naturligt och tillräckligt djupt pga en kraftigt framåtböjd ställning, ont i händer axlar och armbågar pga nämnda ställning, knän och höfter böjda i 20 - 90 graders vinkel. Prova att göra djupa knäböj i ett stadigt tempo i några timmar och jämför med att gå i några timmar, vilket är jobbigast?!
Om man nyper hårt med frambromsen kommer pannan att träffa asfalten framför framhjulet på en vanlig gubbhoj. Pga den mycket lägre tyngdpunkten kan man bromsa en liggcykel mycket hårdare.


quote:
Skämtar du?


På vilket sätt skulle det vara roligt att berätta om att mitt balanssinne får en drängfull människa att framstå som stadig och stabil??? Jag har en störning på mitt balansinne som gjort att jag inte har cyklat sedan 1999. I min värld är det bara trist, inget som jag tycker om att skämta om.

I somras cyklade jag mer än 200 meter för första gången sedan 1999. Det var vingligt, men det gick. Jag är så glad.


Edited by - Circlomanen on 2010/08/05 21:34:36
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/05 :  21:42:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nu har jag provcyklat en liggcykel.




Jag vet inte om det är otydligt, men på vanlig trist svenska så lyder det: Hela vetet och massor av fan-ta vad underbar den var att cykla. Det tog mig nån timme av läskiga näradöden-turer innan min kropp hade fattat den nya tekniken. Men när den väl tog åt sig mina förmaningar och befallningar så var det paradiset på hjul. Jag har aldrig cyklat nått snabbare, roligare, skönare och mer relaxat trampetyg någonsin. Min gamla Canondale är en hög med skeit i jämförelse.

Jag kommer aldrig mer köpa en vanlig upprätt cykel av egen vilja.
Det skulle nog krävas hypnos, droger, dödshot och massor av smärtsamt tvång att få mig dit.

För alla som funderar på en cruisingcykel: Prova en liggcykel!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2010/08/05 :  21:46:01  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Jag har provat liggcykel flera gånger och tycker inte att det är något för mig. Några nackdelar har redan nämnts

  • svårt med balans i låg fart
  • andra trafikanter har svårt att se en
  • man har ingen vidare överblick själv
  • näsan är i perfekt avgasrörshöjd på bussar
  • svårt att hålla farten uppe när det går uppåt


Själv föredrar jag min vanliga hoj alla dagar i veckan men testa själv för att se vad du tycker. I vilket fall som helst är det ett bekvämt sätt att ta sig fram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/05 :  23:07:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
* svårt med balans i låg fart
* andra trafikanter har svårt att se en
* man har ingen vidare överblick själv
* näsan är i perfekt avgasrörshöjd på bussar
* svårt att hålla farten uppe när det går uppåt


Jo det behövdes en del fart för att få den stabil. För stadskörning så är nog en vanlig cykel lättare och smidigare. Jag bor på landsbygden och är mer intresserad av längre turer på landsväg, så min bedömning är såklart baserad på mina behov. Skall man cykla 20 min i tät trafik med en del rödljus och andra störomoment så kan nog en liggis vara en riktig liten mardröm. Skall man cykla mellan Sjövik och Örebro eller bara till Alingsås så är liggisen väldigt trevlig.

Han som demade cykelarna kunde cykla lugnt i en långsam promenadtakt i uppförsbacke bredvid mig. Han fick jobba lite med styret, då man håller balansen med styrutslag istället för att luta sig. Det är en radikalt annan metod att hålla balansen med. Det kändes ganska naturligt efter bara en timme, men kan säkert vara ett problem med folk som har cyklat mycket vanlig cykel innan. Försöker man luta sig så ramlar man bara. Om cykeln inte vobblar från sida till sida så går energin till framdrivning istället för ett "viftande" med cykelramen.

Jag måste komentera "ingen vidare överblick" med att hävda motsatsen. På en vanlig hoj så är den naturliga stälningen framåtböjd vilket gör att blicken ofta hamnar i asfalten. På en liggis så är blicken vid ett avslappnat cyklande riktad ca 5 - 10 grader uppåt. Man slipper vrida nacken uppåt i en jobbig och onaturlig ställning. Det är svårare att titta snett bakåt och åt sidorna, men det är inte samma problem på långtur. Återigen så passar en liggis bättre på landsvägen än i staden kaotiska vimmel.

Johannes.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/05 :  23:20:42  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Hittade den här bilden på en variant av liggcykel jag kan tänka mig alla dagar i veckan (speciellt lördagar av någon konstig anledning (fattas bara att man skulle utrusta den med en grill och ett minikylskåp... ))

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/06 :  09:04:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den bilden är bara så skön!
Slö-cykling i TV-soffan genom en drivethrough. Det är bara amerikaner som kan få cykling fetmabildande. Men visst ser det skönt ut.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/08/06 :  10:18:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
På vilket sätt skulle det vara roligt att berätta om att mitt balanssinne får en drängfull människa att framstå som stadig och stabil??? Jag har en störning på mitt balansinne som gjort att jag inte har cyklat sedan 1999. I min värld är det bara trist, inget som jag tycker om att skämta om.


Ber om ursäkt. Eftersom det är ovanligt med vuxna som har svårt att
cykla trodde jag att det kanske var något skämt, ibland är det svårt
med ironi (eller avsaknaden) på internet, förlåt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/06 :  10:51:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Ber om ursäkt. Eftersom det är ovanligt med vuxna som har svårt att
cykla trodde jag att det kanske var något skämt, ibland är det svårt
med ironi (eller avsaknaden) på internet, förlåt


Jo det är svårt med ironi i text. Ibland (ganska ofta) är jag ironisk men det går inte fram som tänkt, utan brukar resultera i mycket irritation.

Jag tog inte illa upp, men jag såg nu att mitt svar var onödigt hårt skrivet. Jag var hungrig, trött och irriterad pga min son som stod och tjatade hål i huvudet bredvid mig medans jag skrev. Förlåt för ett för hårt svar.

Jag har ett problem med mitt balanssinne. Det som är roligt är att det blir bättre och bättre, år för år. Därav mitt nya intresse för cyklar.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/06 :  14:17:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snygg liggis:

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/08/06 :  21:52:04  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Med tanke på de högfartsvägar som du skall cykla på så skaffa en backspegel så att du ser bakåt, safety först.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/07 :  19:35:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Backspegel och hjälm är självklart när vi i familjen är ute och cyklar.

Tack för tanken och omtanken angående min säkerhet.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/08 :  13:37:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Liggcyklar verkar vara härliga saker men jag misstänker att det inte finns några modeller för "vanligt" folk utan de flesta är GT-modeller, alltså lite xklusivare saker med för många nollor på prislappen.
Hade man haft god hand med en svets kunda man ju tråcklat ihop någonting av ett par gamla (barn)cyklar.

En undran dock, får man plats med bagage?
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/08 :  14:00:27  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Variant med bakkåpa tillika baggage
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/08 :  18:30:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hade man haft god hand med en svets kunda man ju tråcklat ihop någonting av ett par gamla (barn)cyklar.



Bambu, epoxi och hampasnöre!
Det finns ett antal recumbents gjorda av bambu. Det verkar vara ett bra billigt och coolt sätt att bygga en egen unik liggist som inte är stöldbegärlig.

Bagage sätter man på pakethållaren ovanför bakdäck.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/08 :  20:52:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag inser, för egen del, att en liggcykel är för längfärdsresor. Här i lilla-sketna-Paris har folk, varken cyklister eller fotgängare något vett i skallen utan rör sig fritt över alla banor och gator där man går, cyklar och åker bil. Att ta sig till och från jobbet vore definitivt livsfarligt, fast mängden fotgängare skull decimeras ganska snabbt ...

Men som sagt, för att kunna ta sig till ställen som ligger X mil bort är ju detta en kul variant. Göteborg kanske man når på 2-2#189; timme och Mariestad kommer ju plötsligt mycket närmre ....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000