HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hjälp mig välja DAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/12 :  21:55:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hej pojkar, hoppas några är hemma och kan hjälpa mig sortera tankarna lite.

Jag behöver en ny DAC + hörlursförstärkare. Helst nu imorgon.

Kraven är ungefär så här:

Hörlur är primär lyssningsfunktion så den delen är viktig. Mina lurar är inte så krävande.

DAC får gärna stödja moderna format som man kan ladda ner. Minsta möjliga jitter är viktigt för mig.

Finns det dessutom balancerade utgångar som styrs med volymkontroll är det ett stort plus.

Högst upp på min lista av kandidater är TEAC UD 501 bara för att den är så snygg.

Andra tänkbara är Benchmark DAC2

OPPO HA 1 förstås

Onix dac 25B

Vilka har jag glömt?

Någon som har erfarenhet av dom ovanstående?

Max pris är runt 10.000:-


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2014/07/12 22:04:54

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/07/13 :  00:18:14  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Sennheiser har kommit med en ny lurstärkare HDVD 800, Har fått bra kritik. Kostar några lappar mer än 10 000 dock.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2014/07/13 14:00:28
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/07/13 :  01:45:18  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag saknar Mytek Stereo 192 DS DAC DAC i din lista
http://mytekdigital.com/products_/stereo-192dsd-dac/
Långt ner på den länkade sidan ovan finns länkar till tester mm
Jag är själv mycket nöjd ägare om någon undrar.
Köps lämpligen hos Thomas
http://www.thomann.de/se/mytek_digital_stereo_192_dsddac_preamp_bk.htm

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/13 :  11:28:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack

båda dom är bra alternativ och Thomann var ju en fin inköpskälla

någon har sagt att Mytek är lite ljusa, stämmer det?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/07/13 :  11:52:04  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
För drygt ett år sedan gjorde kompisgänget en grundlig lyssningsjämförelse mellan ett drygt halvdussin olika DAC'ar, givetvis nivåkalibrerat, och även blint mellan de intressantaste.
Mytek kunde aldrig identifieras på grund av ljusare klang.
När man upplevde musiken som mer engagerande och gissade på Mytek blev det nästan alltid rätt.
Det tycker jag att är den trevligaste parametern att identifiera en apparat på.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/13 :  12:44:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Håller med, hur man upplever musik är viktigast

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/13 :  18:27:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag tror att Teac har ramlat av listan eftersom den inte går att bygga ihop till något som kan driva aktiva högtalare som finns i sikte längre fram.

Frågan hur Mytek står sig mot Grace 903?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/07/13 :  22:25:19  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag har aldrig träffat på Grace-DACen, men den är säkert också bra.
Googla på Grace M903 Mytek 192 så får du upp en hel del.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/07/14 :  08:44:52  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej,
Kolla på http://schiit.com/products så hittar du massvis med trevliga produkter dock inte " all in one" DAC & hörlursförstärkare. Äger Gungnir och Loki och är extremt nöjd. Hade inte tackat nej till en Lyr 2....

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/07/14 :  08:55:46  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hej Micke!

Jag letar också efter samma apparat men lite længre ned i prisklasser. Tror jag bestæmt mig før en Violectric med USB input. Men den ær endast før hørlurslyssning: http://www.thomann.de/se/violectric_hpa_200_kopfhoererverstaerker.htm#bewertung

Varfør kan du inte driva aktiva høgtalare med TAEC:n?

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/14 :  10:34:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oj så många bra svar

Jag sätter mig och kollar på dom under dagen.

Teac balancerade utgångar är inte kopplade via volumkontrollern så när man har aktiva högtalare så måste man hantera volymen via högtalaren. 2 volymkontroller har jag testat förut och gillar det inte.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/07/14 :  14:09:39  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Tittat lite på NAD M-51 i huvudriggen men den ska ju få en efterføljare med mer dedikerat(?) førsteg: http://www.audiostream.com/content/nads-new-master-series

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/14 :  20:44:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Den har jag sett och den är klart snyggast av alla men tyvärr tror jag dern är för dyr för mig.

Jag hittade en test där en person blindtestade ett gäng DAC'r nivåkalibrerat och alla utom en kunde han inte skilja åt - det kanske inte spelar så stor roll vilken jag väljer för utseende och funktioner

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/14 :  21:58:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kanske är lite mer kraft bra att ha, den borde bli mer mångsidig då. Man vet ju aldrig när (inte om) man byter lurar igen

Benchmark DAC1/2 Power Output:
@ 32 Ohms: 1.1 W
@ 50 Ohms: 0.76 W

Grace Designs M903 Power Output:
@ 32 Ohms: 2.1 W
@ 50 Ohms: 1.5 W

Ska försöka lista ut hur det står till med Mytek'n

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/15 :  11:28:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Just nu ligger nog Grace 903 bäst till men igår fattade jag att den inte supportar DSD formatet alls . Hoppsan. Nu är det ju samtidigt så att jag inte har en enda DSD fil på min dator eller har någonsin velat köpa en så f-n vet om jag skall bry mig. Samtidigt känns det mindre framtidssäkert för vem vet vad som händer om ett par år? Det kanske finns musik man vill ha då.

Funderar vidare

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2014/07/15 :  13:12:19  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
I mina ögon verkar Oppo vara mest intressant, men jag har å andra sidan 20 DSD-filer. Vad gör den mindre intressant för dig Micke?

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/15 :  14:06:30  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Hej
Jag har lyssnat på både Grace M903 och Mytek 192 och där tror jag defenetivt Grace "står ut", då främst gällande basåtergivning.
Men det är alltid svårt när man inte kan A och B lyssna, vilket det inte var.

Edited by - CAB on 2014/07/15 14:08:30
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/15 :  14:20:24  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jag vet att det är över din budget men Grace m905 har jag lyssnat på och kan bara säga enastående.
Bland det bästa jag hört oavsett prisklass.
En tillhörande kontrollpaneler som ligger helt i tiden.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/15 :  14:49:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag vet inte varför Oppon inte lockar så mycket, det finns nog inget logiskt skäl. Lite förvirrad kring det faktiskt.

Den verkar ju inte sakna något alls. Hmm behöver nog fundera lite till.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/07/15 :  23:16:57  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Angående Oppo BDP-105 var nog en av kommentarerna mitt i prick;
"det gjorde inget fel" vilket orsakade följdfrågor i vår (min )
DAC-testtråd
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=54620
Jag kan hålla med men förtydliga att jag aldrig blev lika engagerad av
musiken via Oppo som via Mytek trots att jag inte kan finna att den heller avviker från det korrekta.
Om jag har två apparater som båda har goda mätvärden och subjektivt bedöms ha ofärgad återgivning, men den ena levererar musiken så att jag oberört konstaterar: "Jaha, så lät den inspelningen" och den andra får mig att glömma att lyssna efter sådant och fångas av musiken är valet enkelt för mig även om priset skulle vara högre, dock inte mångfalt.
Det vore fel att dra paralleller med vissa rörslutsteg för de stupar nästan alltid på mätvärdena och spelar man inte "snäll" musik blir det också hörbart att de "inte är med på noterna".

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/16 :  06:52:10  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
I frågan om Oppo-105 så låter den först riktigt bra i händerna på Dan Wright som driver en firma som heter ModeWright.
Han bygger om den med separat nätdel med rör och sätter även ett kort med rör i apparaten, först då kan den leverera med all slags musik och gosse vad den engagerar. Det finns flera som moddar men jag har inte hör dom så jag vill inte uttala mig.
Men efter modifiering med rör i signalvägen så plötsligt spelar den musik men dessvärre blir modifieringen mer kostsamma än apparaten och sedan kommer frakt tull och moms till.
Dan på ModWrigt gör också fina slutsteg med transistorer som låter riktigt bra vilket man dessvärre säga är ovanligt, speciellt till krävande musik
Dessvärre leverar Dan till en dansk firma idag som dumpar priset, så andrahandsvärdet blir därefter, exakt samma hände med PassLab.
Att dra paralleller till ett bra mätvärden och påstående om ljudmässighet är lika högt som det är brett.
Om detta skulle vara en sanning skulle inte mängder av tillverkare inte sälja alls och då pratar vi om hundra tusentals kronor till och med miljoner som bara vanliga dödliga bara kan drömma om.
Låter bra, Ja det är ju därför det kostar, mäter bra Nej ofta inte.
Vad som är en sanning för en person är naturligtvis inte en sanning för en annan.
Jag tror att det ligger mycket i vad för slags musik man lyssnar på som kan avgöra vilken DAC man gillar att lyssna på, Myteken har i mitt tycke en torr bas men för mig fullständigt död känsla som inte har den livekänslan jag eftersöker.
Med lyssnar man på elektronisk framställd musik tycker man säkert att Myteken kan leverera.
Det är helt och hållet en smaksak.

Så mitt absolut bästa råd jag kan ge gällande DAC val. Skit i vad andra tycker, titta dig i spegeln och jämför med kompisens öron, dom är helt olika (om nu inte din bästa vän är din enäggstvilling) lyssna själv och lita på vad du hör, andra har andra öron och tro att deras trattar gör dom till Guds gåva till HiFi lyssnarnas kollektivt är lika dumt som att pådyvla någon sin musiksmak.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/16 :  18:10:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack för synpunkterna

Nu hade jag bestämt mig för en Oppo HA1 men dom skickar inte utanför USA. Vad är det för s-t

Vet någon om man kan köpa dom i hong kong eller dylikt? Det är så surt att ge 50% extra till någon i Sverige som inte gjort ett s-t för sin försäljning.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2014/07/16 :  20:56:25  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Har levt med en Grace m903 i ett år, kan varmt rekommendera den.
I början använde jag den tillsammans med ett par Sennheiser HD800 med gott resultat, senare som enbart Dac till datoruppspelad musik, kan varmt rekommendera denna lilla mirakellåda.
Har precis uppgraderat, och en god vän fick överta Gracen.
Vill du ha DSD så heter deras nya modell m920 istället har jag för mig.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/17 :  11:36:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Grace 920 är allt jag vill ha men kostar tyvärr lite mer än vad min budget tillåter. Oppon har samma funktioner för 5000 lägre pris och Benchmark har också samma funktioner minus en lite svagare hörlursteg för unbgefär samma pengar mindre.

Jag skall kolla lite vidare om jag kan hitta den billigare men just nu verkar den vara lite för dyr helt enkelt.

Alla 3 använder samma DAC chip i maskinen så jag tror att den ljudmässiga skillnaden är fursummbar.

Micke
Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/07/17 :  16:12:02  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hej Micke

Hittade du Grace920 någonstans i norden?eller du tenker på direktimport?

Kankse ær det vært att vænta till thomann tar in den?

Visste inte att den kommit så då kanske min shortlist också ændrar sig

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/07/17 :  16:23:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Soundware tar in den för drygt 20.000:- men man kan också hitta den i USA för 2180 dollar + frakt/moms eller i tyskland för Euro 2249

Men fortfarande så kostar Oppon 15000 och Benchmark 17000 (D versionen)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000